• Anonym

Utlandsresans dilemma!

Hej alla!

Jag har en väldigt känslig fråga som har grubblats på länge nu och känner att jag behöver lite andras tankar och tycke..

Jag bor ihop med min sambo och vårat gemensamma barn på 2 år.. min sambo har sedan tidigare en tonåring som bor hos oss varannan vecka..

Nu har vi börjat planera en resa ihop med min "familj/släkt" dvs. min mor å far och storebror å hans tjej och jag har medvetet hållt en ganska låg profil ang resan de veckor hon bott hos oss, men sedan kom det fram via min sambo att hon hade frågat ut honom om vi har bokat och när vi åker och sådär.. Vilket då var en självklarhet att hon skulle följa med..våran gemensamme son skall ju med..

Hur tänker man i ett sånt här läge? Hade vi åkt några barnfamiljer ihop hade jag tyckt det var självklart att hon följde med, nu skall vi åka ihop med min "släkt" och då är jag slittrad och kan ibland tycka att ett styvbarn inte är en självklarhet..

Till detta hör att förra gången vi åkte utomlands ihop med min mamma och pappa så var hon med och sedan vi fick våran son har vi inte varit på någon utlandssemester, så det är ju inte så att hon aldrig får följa med..

Har ni några tankar och åsikter så snälla hjälp..

• Svar på tråden Utlandsresans dilemma!
  • Anonym

Ska din sambo med? I så fall bör dottern få följa med. Han är ju inte heller släkt med din släkt.

• Mälaröbo

För att undvika onödiga konflikter och avundsjuka så anser jag att alla barn i ER familj ska med oavsett vem man har blodsband med.

• Anonym

Åker ni alltid på semester med dina päron? Det hade jag aldrig gått med på, kul att spendera varje semester med svärfamiljen. Åker ni med dina svärisar också? Nu är tonåringen din sambos barn och det är väl ganska självklart att hon ska med? Hon är din sambos familj, det är inte din släkt. 

• Anonym
    "Hur tänker man i ett sånt här läge? Hade vi åkt några barnfamiljer ihop hade jag tyckt det var självklart att hon följde med, nu skall vi åka ihop med min "släkt" och då är jag slittrad och kan ibland tycka att ett styvbarn inte är en självklarhet.."

Vad är det som gör att du inte ser henne som en självklarhet just vid denna typ av resa? Är det för att hon inte har blodsband till dina föräldrar och dig? Men det har ju inte din sambo och din svägerska heller?

Jag tror man får välja lite. Antingen åker du väl på en resa utan barn, eller bara med släkten (din sambo stannar hemma han också), eller så följer alla med.
  • Jättekul

En självklarhet att hon ska med. Det är din mans dotter. Varför ska hon lämnas utanför för att ni reser med "din" släkt.

• sextiotalist

När vi har gjort sådana resor (förvisso inom landet) så har sambons barn inte varit med, de har inte haft någon relation med min barndomsfamilj och de har aldrig reflekterat över att det skulle vara orättvist.

Nej, har hon ingen relation med din barndomsläkt, finns det inga jämnåriga, så har hon troligen inte utbyte av en sådan resa. Så varför inte förklara detta för henne, att hon gör saker som hennes yngre syskon inte är med på, pga hon har en släkt och familj som inte syskonet har, det gäller syskonet också. 

• Anonym (självklart)

För mig är det självklart att man plockar med alla barn i en familj eller inget utav barnet. Ni är ju en familj även om barnet inte är ditt så är hon en del i familjen! Alltså borde det vara givet att hon ska med speciellt när hon själv vill, det kommer komma en dag då hon är så stor att hon förmodligen själv väljer att inte följa med på familjesemestrar och i det läget är det helt okay att bara det mindre barnet är med. 
    Givetvis så hinner ett större barn med fler reson än ett som är yngre, att försöka skapa rättvisa genom antalet resor när det är så stor ålderskillnad är inte rätt.

Jag är själv bonusbarnet som ofta fick stanna hemma när pappa och hans nya och deras gemensamma barn reste iväg... jag kan säga att än idag i vuxen ålder så är jag sjukt bitter på hur de kunde särbehandla ett utav barnen så! Jag valde själv att sluta träffa min pappa i tonåren pga den orättvisa han skapade mellan mig och mina syskon, idag är jag 30+ och har knappt någon kontakt med honom alls, han har därmed inte heller någon kontakt med sina barnbarn. Han valde bort mig när jag var barn, jag har valt bort honom nu när jag är vuxen... det är helt och hållet hans förlust. 

Jag lever själv i en bonusfamilj numer och här är alla barn precis lika mycket värda oavsett vems deras förälder är! 

• Foxtrott

Eftersom hon var med förra gången ni reste med er släkt (enda gången ni reste med din släkt?) så är det väl inte så konstigt om hon tror att hon räknas in även denna gång? Hur ska hon veta att hon inte gör det om ingen talar om det för henne?

• Brumma

När vi åker på familjeresor med "min" familj, som senast när min pappa fyllde 60, så är det en självklarhet att hela familjen följer med..
    Om barn skall vara med överhuvudtaget så gäller det ALLA barn, även min bonus.
    Hade din bonus inte haft ngn relation med din sida av familjen, alls, så hade jag kanske tyckt det var ok att hon inte åkte med, men du skriver att hon varit med på en liknande resa tidigare och då har ni liksom satt normen.
    Varför skall hon få vara med ibland, när det passar dig, men inte när du inte känner för det?
    Antingen inkluderar man sitt bonusbarn, oavsett om det passar eller inte, eller så har man en mer "sidan om" relation, och då separerar man sina "familjer".
    Men man kan inte hatta fram o tillbaka efter hur man har lust.

Självklart är inte bonus med på ALLT vi gör som familj, det är en omöjlighet då hon inte bor här på heltid - resten av familjen avstannar ju inte för att hon är hos sin mamma, men större aktiviteter som huvudsemestern, kalas, bröllop osv försöker vi i största möjliga mån lägga så att HELA familjen kan vara med.

Svar på tråden Utlandsresans dilemma!