• Anonym

Utlandsresans dilemma!

Hej alla!

Jag har en väldigt känslig fråga som har grubblats på länge nu och känner att jag behöver lite andras tankar och tycke..

Jag bor ihop med min sambo och vårat gemensamma barn på 2 år.. min sambo har sedan tidigare en tonåring som bor hos oss varannan vecka..

Nu har vi börjat planera en resa ihop med min "familj/släkt" dvs. min mor å far och storebror å hans tjej och jag har medvetet hållt en ganska låg profil ang resan de veckor hon bott hos oss, men sedan kom det fram via min sambo att hon hade frågat ut honom om vi har bokat och när vi åker och sådär.. Vilket då var en självklarhet att hon skulle följa med..våran gemensamme son skall ju med..

Hur tänker man i ett sånt här läge? Hade vi åkt några barnfamiljer ihop hade jag tyckt det var självklart att hon följde med, nu skall vi åka ihop med min "släkt" och då är jag slittrad och kan ibland tycka att ett styvbarn inte är en självklarhet..

Till detta hör att förra gången vi åkte utomlands ihop med min mamma och pappa så var hon med och sedan vi fick våran son har vi inte varit på någon utlandssemester, så det är ju inte så att hon aldrig får följa med..

Har ni några tankar och åsikter så snälla hjälp..

• Svar på tråden Utlandsresans dilemma!
  • Signa tur

Ser det som en självklarhet att även tonåringen ska med. Du har valt att leva med din sambo, dottern fanns där sedan tidigare. Hon hör till familjen nu.

• Ess
    Anonym skrev 2013-03-28 08:43:56 följande:
    Man står inte närmare varandra för att man lever med sonen.... Det är en fristående person som man inte är släkt med och som står utanför familjen.
    En partner står betydligt närmre än dess ev ungar.
    Möjligtvis om ungarna bor heltid, så att dom träffas ofta, annars räknas dom inte in när det gäller större grejer. 
  • hymafr
    Signa tur skrev 2013-03-28 09:42:27 följande:
    Ser det som en självklarhet att även tonåringen ska med. Du har valt att leva med din sambo, dottern fanns där sedan tidigare. Hon hör till familjen nu.
    Håller med.

TS: Hur skulle du själv känt om du inte fått följa med i den åldern? 
  • nymedlem

Förstår inte dilemmat? Det är väl självklart att hon ska med, hon tillhör ju också familjen lika mkt som alla ni andra!!

• Anonym
    Ess skrev 2013-03-28 10:00:32 följande:
    En partner står betydligt närmre än dess ev ungar.
    Möjligtvis om ungarna bor heltid, så att dom träffas ofta, annars räknas dom inte in när det gäller större grejer. 
    Min sons nya partner står inte mig närmare än vad nya partnerns barn gör. Så sorry, du har ingen poäng i det du skriver.
  • Anonym

Undrar fortfarande hur gammal bonusen är, tycker att det kan vara skillnad om hon är 13 eller t ex 18

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-28 10:25:15 följande:
    Undrar fortfarande hur gammal bonusen är, tycker att det kan vara skillnad om hon är 13 eller t ex 18
    Varför?
  • Anonym (abc)

TS har tydligen övergett sin tråd utan att svara en enda gång, eller har du bytt nick?

• helene 355
    Signa tur skrev 2013-03-28 09:42:27 följande:
    håller med, skulle absolut inte göra någon skillnad på barn i en familje, varken om dme är mina biologiska eller ej!
  • Anonym (butwhy)

Varför är det självklart att hen ska med? Hen åker väl med sin mamma också?

Vi åker både med bonusbarnen, utan och bara vårt gemensamma eller utan några barn alls. Beroende på situationen.

Med min släkt hade det aldrig funkat att ha med bonusbarnen. Det hade underlättat för alla om det gjorde det men nu är det inte så så därför 'blandar' vi inte ihop oss.     

Men vad har man sagt till bonusen? Har man lovat redan? När ska ni åka, bonusfri vecka eller inte? Självklart ska hen inte känna sig utanför, man får ju se till att planera och sköta det smidigt.    

Svar på tråden Utlandsresans dilemma!