• Anonym

Utlandsresans dilemma!

Hej alla!

Jag har en väldigt känslig fråga som har grubblats på länge nu och känner att jag behöver lite andras tankar och tycke..

Jag bor ihop med min sambo och vårat gemensamma barn på 2 år.. min sambo har sedan tidigare en tonåring som bor hos oss varannan vecka..

Nu har vi börjat planera en resa ihop med min "familj/släkt" dvs. min mor å far och storebror å hans tjej och jag har medvetet hållt en ganska låg profil ang resan de veckor hon bott hos oss, men sedan kom det fram via min sambo att hon hade frågat ut honom om vi har bokat och när vi åker och sådär.. Vilket då var en självklarhet att hon skulle följa med..våran gemensamme son skall ju med..

Hur tänker man i ett sånt här läge? Hade vi åkt några barnfamiljer ihop hade jag tyckt det var självklart att hon följde med, nu skall vi åka ihop med min "släkt" och då är jag slittrad och kan ibland tycka att ett styvbarn inte är en självklarhet..

Till detta hör att förra gången vi åkte utomlands ihop med min mamma och pappa så var hon med och sedan vi fick våran son har vi inte varit på någon utlandssemester, så det är ju inte så att hon aldrig får följa med..

Har ni några tankar och åsikter så snälla hjälp..

• Svar på tråden Utlandsresans dilemma!
  • Anonym (Lyckliga barn?)
    Ess skrev 2013-03-28 16:14:07 följande:
    Nä och min mans barn betyder nada för mig och min släkt, så vad har vi egentligen kommit fram till? Att alla gör som dom vill och känner för. 

Ess skrev 2013-03-28 16:14:07 följande:
    Nä och min mans barn betyder nada för mig och min släkt, så vad har vi egentligen kommit fram till? Att alla gör som dom vill och känner för. 

Måste fråga dig en sak , har läst många inlägg av dig där du tycker att alla ska göra som dom vill. Jag vill verkligen fråga dig, handen på hjärtat nu. Har din mans barn mått bra av de val som du och din man gjort? Har dom bra kontakt med sin pappa? Om du och din man skiljdes och du träffade en ny man, skulle du då säga till honom att så som ni har haft det med din mans barn, så vill du att ni i den nya familjen, för det blir bra för alla inblandade? //bonuspappa
  • Ess
    Anonym (Lyckliga barn?) skrev 2013-03-28 22:36:08 följande:

Måste fråga dig en sak , har läst många inlägg av dig där du tycker att alla ska göra som dom vill. Jag vill verkligen fråga dig, handen på hjärtat nu. Har din mans barn mått bra av de val som du och din man gjort? Har dom bra kontakt med sin pappa? Om du och din man skiljdes och du träffade en ny man, skulle du då säga till honom att så som ni har haft det med din mans barn, så vill du att ni i den nya familjen, för det blir bra för alla inblandade? //bonuspappa
    Jag skulle leva som vi gjort. Mina barn= mina bekymmer, mitt ansvar fullt ut. Både rent praktiskt och ekonomiskt.

• Anonym (Lyckliga barn?)
    Ess skrev 2013-03-28 23:24:45 följande:
    Jag skulle leva som vi gjort. Mina barn= mina bekymmer, mitt ansvar fullt ut. Både rent praktiskt och ekonomiskt.  

Ess skrev 2013-03-28 23:24:45 följande:

Och "Har din mans barn mått bra av de val som du och din man gjort? Har dom bra kontakt med sin pappa?"
  • Anonym (butwhy)
    Anonym skrev 2013-03-28 12:17:28 följande:
    Tror du tonåringen anser att det är samma? Tror du tonåringen tycker att det är roligt att styvmamman vill åka bort och umgås med alla andra i familjen men inte med henne?

Varför ska det handla om styvmamman? Man får väl sköta det snyggt. Du verkar ta det personligt. Hon bor ju halva tiden hos sin mamma och då är det väl inte alltid självklart. Du tycker det, jag tycker inte det.
  • Anonym
    Anonym (butwhy) skrev 2013-03-29 06:59:29 följande:

Varför ska det handla om styvmamman? Man får väl sköta det snyggt. Du verkar ta det personligt. Hon bor ju halva tiden hos sin mamma och då är det väl inte alltid självklart. Du tycker det, jag tycker inte det.
    Varför är det inte alltid självklart att man tillhör familjen oavsett vad föräldrarna har fattat för beslut rörande sin relation?
  • BBmamma
    Anonym skrev 2013-03-29 08:27:08 följande:
    Varför är det inte alltid självklart att man tillhör familjen oavsett vad föräldrarna har fattat för beslut rörande sin relation?
    Nej, det kan man fråga sig. Självklart tillhör man familjen i alla lägen. Skulle aldrig utesluta min bonus från familjen.
  • Ess
    Anonym (Lyckliga barn?) skrev 2013-03-29 05:57:28 följande:

Och "Har din mans barn mått bra av de val som du och din man gjort? Har dom bra kontakt med sin pappa?"
    Deras kontakt blev saboterad långt innan jag kom in i bilden utav deras mamma, vill inte gå in på detaljer.

De sk barnen är fruktansvärt curlade och kontakten är bra så länge min man hör av sig. Dom klarar inte av att använda en telefon, utan dom sitter på sina r-var och klagar över att den och den inte hör av sig. Dom skulle aldrig någonsin drömma om att själv ta steget att höra av sig till personen/släktingen i fråga. 

Jag brukar resa mig och gå därifrån när gnällandet över släktingars "ointresse" och övrigt gnäll börjar. Annars hade jag sagt min ärliga åsikt.

Jag tror knappast att dom mått bra över våra val, eftersom det innebar att agera utefter ålder och börja ta eget ansvar. Jag har aldrig ställt upp som service personal åt dem, men min man försökte tills han inte orkade mer efter vi fått ett par gemensamma barn.
    Relationen är sk "Herrskap och tjänstehjon" och det klarar jag mig bra utan. Men det har blivit bättre iom att dom kommer och hälsar på några timmar ibland, då har alla något nytt att komma med och dom får samma service som andra gäster.
  • EllisBell

Supersurasunksara: Den här tråden fanns först och är nog sann. Men jag är 100% säker på att tråden om att resa utan sondottern är en reaktion på den här tråden från någon som vill vända på perspektiven och få folk att tänka till.

• Anonym
    Anonym (butwhy) skrev 2013-03-29 06:59:29 följande:

Det är rätt självklart att det handlar om styvmamman. :) Om pappan inte hade velat ha med sitt barn att göra så hade pappan inte ens haft umgänge. Det är inte snyggt att vägra sambons barn att följa med och sen skylla på pappan.
  • Brumma

Anonym - så gör min bonus mamma..
    Hon tar sitt ena biologiska barn med på semester men det andra biologiska barnet får inte följa med.. Anledning - det andra biologiska barnet åker på semester med sin pappa (barnen har inte samma pappa)...
    Och semestrarna inträffar INTE samtidigt..
    Så nä, det är inte självklart för alla biologiska föräldrar att alltid ta med ALLA sina barn..

Svar på tråden Utlandsresans dilemma!