• Anonym

Utlandsresans dilemma!

Hej alla!

Jag har en väldigt känslig fråga som har grubblats på länge nu och känner att jag behöver lite andras tankar och tycke..

Jag bor ihop med min sambo och vårat gemensamma barn på 2 år.. min sambo har sedan tidigare en tonåring som bor hos oss varannan vecka..

Nu har vi börjat planera en resa ihop med min "familj/släkt" dvs. min mor å far och storebror å hans tjej och jag har medvetet hållt en ganska låg profil ang resan de veckor hon bott hos oss, men sedan kom det fram via min sambo att hon hade frågat ut honom om vi har bokat och när vi åker och sådär.. Vilket då var en självklarhet att hon skulle följa med..våran gemensamme son skall ju med..

Hur tänker man i ett sånt här läge? Hade vi åkt några barnfamiljer ihop hade jag tyckt det var självklart att hon följde med, nu skall vi åka ihop med min "släkt" och då är jag slittrad och kan ibland tycka att ett styvbarn inte är en självklarhet..

Till detta hör att förra gången vi åkte utomlands ihop med min mamma och pappa så var hon med och sedan vi fick våran son har vi inte varit på någon utlandssemester, så det är ju inte så att hon aldrig får följa med..

Har ni några tankar och åsikter så snälla hjälp..

• Svar på tråden Utlandsresans dilemma!
  • Anonym (Trådskaparen)

Tack för era åsikter.. Ibland hjälper det att bara höra hur andra tycker och tänker..

• Mälaröbo

Om du "behöver" ett släktband så är det ju ditt barns, dina föräldrars barnbarns, storasyster!

• Ess

Åker ni bara barnfamiljer så är väl hans barn lite väl gammal att följa med.
    Jag tycker inte hon ska följa med när det är din släkt som bjuder. Hon får följa med när du, sambon och ert gemensamma åker på något som är anpassat efter henne också.

Men är det sen så stor åldersskillnad så har inte barnen så mycket gemensamt.
    Vi har aldrig rest någonstans med våra små och hans stora barn, mer än någon dagsutflykt.

Enda anledningen jag ser till att hon ska med på denna resan är om hon bor hos er på heltid. 

• Ess
    sextiotalist skrev 2013-03-17 11:52:05 följande:

När vi har gjort sådana resor (förvisso inom landet) så har sambons barn inte varit med, de har inte haft någon relation med min barndomsfamilj och de har aldrig reflekterat över att det skulle vara orättvist.

Nej, har hon ingen relation med din barndomsläkt, finns det inga jämnåriga, så har hon troligen inte utbyte av en sådan resa. Så varför inte förklara detta för henne, att hon gör saker som hennes yngre syskon inte är med på, pga hon har en släkt och familj som inte syskonet har, det gäller syskonet också. 

Precis!
  • Foxtrott
    Ess skrev 2013-03-17 19:22:15 följande:
    Åker ni bara barnfamiljer så är väl hans barn lite väl gammal att följa med.
    Jag tycker inte hon ska följa med när det är din släkt som bjuder. Hon får följa med när du, sambon och ert gemensamma åker på något som är anpassat efter henne också.

Men är det sen så stor åldersskillnad så har inte barnen så mycket gemensamt.
    Vi har aldrig rest någonstans med våra små och hans stora barn, mer än någon dagsutflykt.

Enda anledningen jag ser till att hon ska med på denna resan är om hon bor hos er på heltid. 
    Fast det rimliga måste väl vara att informera tjejen om detta? Inte utgå från att hon bör begripa det själv när hon tidigare varit inkluderad?
  • Majsan70

Alltså..åker vi som familj har alla åkt med. Åker vi som par så är inget av barnen med. Är man barn i famljen så tillhör man ju familjen..ny familj som gammal.

• Ess
    Foxtrott skrev 2013-03-17 20:56:34 följande:
    Fast det rimliga måste väl vara att informera tjejen om detta? Inte utgå från att hon bör begripa det själv när hon tidigare varit inkluderad?
    Jo det håller jag med om.
  • MrsC74

Självklart ska hon med. Varför skulle hon inte med ? Stör hon dig på något sätt ?
    Hon tillhör ju familjen för bövelen!!!!!!

• mamaleona

Nå en liten annan vinkel av saken. Vi har 6 barn, 3mina, 2 dina o en gemensam. Vi reser ofta. Trots att jag ser alla oss som en familj är det inte alltid så svart-vitt när det gäller resor. Vi har gjort resor med enbart vårt barn, resa där mina 3 och vårt varit med, resor där 1 min, 1 hans o vårt kommit med, där min 1 o vårt kommit med, där alla 6 kommit med etc.....varierat oerhört beroende på resans syfte, tidpunkt (skola, praktiker, ev jobb nu då 5 större är halvvuxna/vuxna), ekonomin just då osv....Ingen har klagat, ojat sig eller varit sur för det, utan alla införstådda med att man inte jämt slipper på allt, så är det ju i livet. I maj skall vi åka med enbart vår minsting, min 17åring var välkommen med men han VILLE inte (hade passat för hans skolgång), ett par andra VILLE men har jobb som dom inte kunde missa. Som sagt - allt är inte jämt svart el vitt. Se det ur ER situation o vad som känns bäst för ER just DÅ.

Svar på tråden Utlandsresans dilemma!