• Anonym

Utlandsresans dilemma!

Hej alla!

Jag har en väldigt känslig fråga som har grubblats på länge nu och känner att jag behöver lite andras tankar och tycke..

Jag bor ihop med min sambo och vårat gemensamma barn på 2 år.. min sambo har sedan tidigare en tonåring som bor hos oss varannan vecka..

Nu har vi börjat planera en resa ihop med min "familj/släkt" dvs. min mor å far och storebror å hans tjej och jag har medvetet hållt en ganska låg profil ang resan de veckor hon bott hos oss, men sedan kom det fram via min sambo att hon hade frågat ut honom om vi har bokat och när vi åker och sådär.. Vilket då var en självklarhet att hon skulle följa med..våran gemensamme son skall ju med..

Hur tänker man i ett sånt här läge? Hade vi åkt några barnfamiljer ihop hade jag tyckt det var självklart att hon följde med, nu skall vi åka ihop med min "släkt" och då är jag slittrad och kan ibland tycka att ett styvbarn inte är en självklarhet..

Till detta hör att förra gången vi åkte utomlands ihop med min mamma och pappa så var hon med och sedan vi fick våran son har vi inte varit på någon utlandssemester, så det är ju inte så att hon aldrig får följa med..

Har ni några tankar och åsikter så snälla hjälp..

• Svar på tråden Utlandsresans dilemma!
  • Stålmamma

Jag anser att hon självfallet ska med hon ingår ju precis lika mycket i er familj som er son

• Anonym (P)

Som någon skrev, det är ditt barns storasyster. Känns att hon hör mer ihop med din familj än din brors flickvän.

Tycker det är en självklarhet att hon ska med. Vad säger din sambo?

• FrökenKanSjälv

Är det här årets familjesemester? Eller kommer ni åka på någon annan resa också? Om det är årets enda resa känns det ju lite konstigt om inte alla får följa med, speciellt som att ni inte har varit utomlands på flera år.

Är den här resan inriktad på sol och bad? Eller på museer och shopping? Om det är sol och bad behövs det inga jämnåriga för att roa sig, men om ni tänkte dra runt 2-åringen i vagnen i en storstad så skulle det nog inte vara så roligt för tonåringen.

Självklart har en 2-åring och en tonåring vitt skilda behov men just en sol och badresa har båda utbyte av. Däremot har knappast tonåringen något utbyte av tex Junibacken, Legoland eller Astrid Lindgrens värld. Precis som att 2-åringen inte har något utbyte av Gröna Lund eller Liseberg. Såna resor är det mer naturligt att man delar upp sig.

• Anonym (Mamma Tea)

Jag har barn med 2 olika pappor och ganska stor åldersskillnad. I år blir det (nog) 4 större resor.
    En skidresa och och äldsta barnet.
    En solsemester med båda barnen och sambon.
    En barnsemester med båda barnen samt kompis till mig med barn som är kompis till stora barnet.
    En solsemester med sambon och lilla barnet. 
    Dessutom åker stora barnet med sin pappa på en solsemester.
    Utöver detta åker vi och hälsar på min syster, mina föräldrar, min sambos föräldrar några dagar åt gången.  

Finns ingen anledning att alla barnen ska vara med på alla resor.  

• nattregn

Men det är väl självklart att hon ska följa med! Det är ju en släktresa. Hon ingår i din familj, det hade du ju beslutat tidigare resa med din släkt.Annars undrar jag även vad din brors flickvän ska med på resan att göra?

• Snigeln

I ditt fall hade jag tagit med bonusen i.o.m. att hon fått följa med på förra resan. Att hon fick då och inte lillebror köper nog ingen eftersom han inte fanns då. Dessutom bor hon halvtid hos er och har ingen "huvudfamilj" (missförstå mig rätt) så om båda familjesidorna tänker lika, var är hon "hemma" då? Hade hon varit vh (tänker om hon inte skulle ha någon relation till din släkt), eller inte varit med förra gången hade situationen inte varit lika självklar tycker jag.

• Anonym

Släktbandet finns definitivt. Det är ditt barns syskon. Din sambos barn.

Varför vill du inte ha med henne, är snarare frågan?

Vad anser sambon?

• EllisBell

Flickan är en del av familjen, ditt barns storasyster. Självklart ska hon med.

• Ess

Bjuder min släkt så räknas inte hans tidigare barn in. Dom har varken kontakt eller relation till varann.
    Jag tycker det är rätt magstarkt att kräva att dom ska bjuda ts mans barn också.

Svar på tråden Utlandsresans dilemma!