• Anonym

Utlandsresans dilemma!

Hej alla!

Jag har en väldigt känslig fråga som har grubblats på länge nu och känner att jag behöver lite andras tankar och tycke..

Jag bor ihop med min sambo och vårat gemensamma barn på 2 år.. min sambo har sedan tidigare en tonåring som bor hos oss varannan vecka..

Nu har vi börjat planera en resa ihop med min "familj/släkt" dvs. min mor å far och storebror å hans tjej och jag har medvetet hållt en ganska låg profil ang resan de veckor hon bott hos oss, men sedan kom det fram via min sambo att hon hade frågat ut honom om vi har bokat och när vi åker och sådär.. Vilket då var en självklarhet att hon skulle följa med..våran gemensamme son skall ju med..

Hur tänker man i ett sånt här läge? Hade vi åkt några barnfamiljer ihop hade jag tyckt det var självklart att hon följde med, nu skall vi åka ihop med min "släkt" och då är jag slittrad och kan ibland tycka att ett styvbarn inte är en självklarhet..

Till detta hör att förra gången vi åkte utomlands ihop med min mamma och pappa så var hon med och sedan vi fick våran son har vi inte varit på någon utlandssemester, så det är ju inte så att hon aldrig får följa med..

Har ni några tankar och åsikter så snälla hjälp..

• Svar på tråden Utlandsresans dilemma!
  • Fosse
    Ess skrev 2013-03-27 17:11:22 följande:
    Bjuder min släkt så räknas inte hans tidigare barn in. Dom har varken kontakt eller relation till varann.
    Jag tycker det är rätt magstarkt att kräva att dom ska bjuda ts mans barn också.

Jag uppfattade det inte som att TS föräldrar betalade resan, har jag missat det?
    Isf kan de väl själva betala för bonusdotterns biljett?

Jag tycker att det är självklart att dottern ska följa med på en familjesemester. Hade ni åkt ensamma hade det varit en annan sak.
    Varför är det jobbigt att ha med henne? Har ni ingen bra relation?
  • Snigeln
    Ess skrev 2013-03-27 17:11:22 följande:
    Bjuder min släkt så räknas inte hans tidigare barn in. Dom har varken kontakt eller relation till varann. Jag tycker det är rätt magstarkt att kräva att dom ska bjuda ts mans barn också.  

Det tycker visserligen jag också, men jag tolkade ts som att de planerar ihop och betalar var för sig.
  • Ess

Det är möjligt att dom betalar var för sig, jag har kanske missförstått det.

• Anonym
    Ess skrev 2013-03-27 21:50:51 följande:
    Det är möjligt att dom betalar var för sig, jag har kanske missförstått det.

Ts skriver inget om det utan om hur "man" ibland inte tycker att styvbarn ingår när det har med egna släkten att göra. (Som styvmamma då.)

Jag undrar bara hur brorsans tjej kan räknas med i egna släkten... Det är knepiga tankar.
  • Anonym (Mamma Tea)

Hur kan det vara så självklart att barn till separerade föräldrar ska få dubbelt så många utlandssemestrar som de andra barnen?

• Brumma

Mamma Tea - hur är det möjligt att man ens funderar på att utesluta ngn i familjen enbart pga att de åker på fler semestrar än sitt syskon??
    HUR rättfärdigar man den "rättvisan"?

• Anonym (Mamma Tea)

Brumma: Om det dessutom är stor åldersskillnad tycker jag inte alls det är konstigt att alla i familjen inte är med på allt. Min äldsta t.ex går i skolan, vilket innebär att vi anpassar resorna han är med på till skolloven även om det blir dyrare. Med den lilla kan vi åka när som helst.

• Brumma

Mamma Tea - det var inte det jag reagerade på, vi har inte heller med alla barn på alla resor.
    Ibland är det anpassat till olika åldrar, ibland är det omöjligt för oss att anpassa efter våra tider med bonus.
    Vårt liv avstannar inte då hon är hos sin mamma.
    MEN att använda sig av argumentet "dubbelt så många semestrar" tycker jag är lågt... Ordentliga argument, som de du nämnde i senaste inlägget är en sak, men att försöka använda ett snedvridet rättvisetänk för att man inte har ngn bättre anledning.. Ja då är det bättre att erkänna att man inte VILL ha med alla barn - inte snyggt o politiskt korrekt men iallafall ärligt..

• Anonym
    Anonym (Mamma Tea) skrev 2013-03-27 22:45:05 följande:
    Brumma: Om det dessutom är stor åldersskillnad tycker jag inte alls det är konstigt att alla i familjen inte är med på allt. Min äldsta t.ex går i skolan, vilket innebär att vi anpassar resorna han är med på till skolloven även om det blir dyrare. Med den lilla kan vi åka när som helst.
    Så din stora lämnar du hemma?
  • Anonym (Mamma Tea)
    Brumma skrev 2013-03-27 22:52:29 följande:
    Mamma Tea - det var inte det jag reagerade på, vi har inte heller med alla barn på alla resor. Ibland är det anpassat till olika åldrar, ibland är det omöjligt för oss att anpassa efter våra tider med bonus. Vårt liv avstannar inte då hon är hos sin mamma. MEN att använda sig av argumentet "dubbelt så många semestrar" tycker jag är lågt... Ordentliga argument, som de du nämnde i senaste inlägget är en sak, men att försöka använda ett snedvridet rättvisetänk för att man inte har ngn bättre anledning.. Ja då är det bättre att erkänna att man inte VILL ha med alla barn - inte snyggt o politiskt korrekt men iallafall ärligt..

Brumma skrev 2013-03-27 22:52:29 följande:
    Mamma Tea - det var inte det jag reagerade på, vi har inte heller med alla barn på alla resor. Ibland är det anpassat till olika åldrar, ibland är det omöjligt för oss att anpassa efter våra tider med bonus. Vårt liv avstannar inte då hon är hos sin mamma. MEN att använda sig av argumentet "dubbelt så många semestrar" tycker jag är lågt... Ordentliga argument, som de du nämnde i senaste inlägget är en sak, men att försöka använda ett snedvridet rättvisetänk för att man inte har ngn bättre anledning.. Ja då är det bättre att erkänna att man inte VILL ha med alla barn - inte snyggt o politiskt korrekt men iallafall ärligt..

Nej ok. Inte enda anledning. Ändå skulle jag kunna säga till min stora att du var ju med din pappa där på semester om han kommenterar att det är orättvist att vi gör nåt när han inte är här.
Svar på tråden Utlandsresans dilemma!