Inlägg från: Förväntansfull0406 |Visa alla inlägg
  • Förväntansfull0406

Pergotime start mars 2013.

Tänkte höra om man får hänga på här?? Har läst igenom ALLA inläggen från start och ni verkar vara ett bra gäng

Kanske ska berätta lite om min historia så ni får lite koll )

Jag Är en Normalviktig pco:are med egen äl..... ibland. Min gyn läkare sa för några år sedan att jag har nog riktigt äl någon gång om året. Resten av månaderna så växer ägget, men släpper sedan inte troligtvis. Så mina ägg behöver den där "skjutsen" Har ett pergo-barn sedan innan, hon fyller tre år i aug. Då försökte jag och min dåvarande i ett och ett halvt år.... Nu lever jag i en ny relation och kontaktade min gyn nästan med en gång när vi började försöka aktivt, min gyn skrev ut pergo med en gång och har tagit första kuren denna månaden. Min kropp reagerar JÄTTE kraftigt så jag fick åka in akut i tisdags. Hade två stora svarta "vätske fläckar" på varje sida om äggstockarna, vet inte om jag haft riktig äl men två ägg har iaf släppt. Hade så ont i tisdags att jag höll på att spy, svullna äggledare tydligen. Jag fick samma när jag försökte få min dotter. Mina ägg blir cystor i stället. Så jag har mer förhoppningar nästa månad då jag pausar med pergon.

Ja, det var min historia..... Jag känner SÅÅÅÅ väl igen mig i era historier. Man pendlar mellan hopp och förtvivlan ( tycker man ser stora magar överallt, små nyfödda vart man än går, framförallt på Ica? Många vänner på Fb som väntar smått och det gnälls och klagas hela tiden. Gör väldigt ont.....

Kram på er alla och Vet ni vad!!! Om det inte konstateras att ni är sterila så sluta ALDRIG kämpa! Man måste ibland vara sin egen läkare, leta på nätet, många Mf kan tyda på olika brister exempelvis, eller att kroppen bildar antikroppar mot fostret, dessa sakerna är väldigt lätt att åtgärda. Men..... man måste kämpa för att få rätt hjälp. Vi ska få våra plus Plus

• Förväntansfull0406

Tack wile! Nä.... Hon kunde inte hjälpa mig men jag var mest orolig över att något skulle vara fel, typ MÅNGA ägg. Men hon sa då att fler än två ägg behöver man inte direkt oroa sig när man tar pergo, om man tar ägglossningar sprutor måste man vara väldigt observant tydligen.

Men hon kunde iaf se att jag haft rejäl aktivitet därnere, svullna äggledare och troligtvis två spruckna ägg.... Men det återstår efter blodprovet om det var ägg eller cystor. Vilken jävla cirkus det är för vissa att "få" barn. Inte kul öht ( ett tag var jag helt rabiat, till och med så min man fick skälla lite på mig. Då fick jag tänka till lite.... Som han säger, oddsen är bra! Och det kommer gå, även om det kommer ta tid och kanske få mer hjälp senare.

• Förväntansfull0406

Ingen av er som rekommenderas att bara ta varannan månad???? Pergo har ju effekt i ytterligare en månad. Vissa (som jag) reagerar för bra och bör bara ta varannan. Min dotter kom till i "pausen" jag är ju en av de lyckliga som har regelbunden mens och till viss del äl..... Min äl behöver bara en extra puff....

• Förväntansfull0406

Jättesvårt att veta Elise. Kan du inte vänta tills sista tabletten med pergo är intagen?? Mest så att de inte slår ut varandra.... Kortison är ju vad det är.

• Förväntansfull0406

Idag har jag tagit blodprov, jag har under hela helgen haft skumma känningar i magen, rejält molande värk och stramningar liksom..... Tänkte faktiskt testa nästa helg. Har ju inte bim förän den 28. Vill egentligen INTE testa för jag vet exakt när jag har haft äl så nästa tisdag är antingen min lyckans dag eller ännu en dag fylld med tårar och sorg. Men om jag är gravid så borde det synas lörd/söndag? Blir det neg då så vet jag vad jag har att vänta.

• Förväntansfull0406

Frökennanna84:

Vid äl så kan det göra jävligt ont! Jag åkte akut till den läkare som skrev ut mina tabletter och hon sa då att det är äggledarna som svullnar upp när ägget/äggen ska släppa. Finns dock inga garantier för att de verkligen lossat iaf utan endast blodprov kam visa. Hon gjorde vul på mig och kunde se att jag haft äl, troligtvis från båda äggstockarna. Jag hade så äckligt jävla ont ska jag säga, som du beskriver det, kunde knappt röra mig eller sitta. Så mitt tips är att be om vul och blodprov!! Blodprovet ska tas på dag 21-22.

• Förväntansfull0406

Måste fråga er!! Om man som jag och min man har barn båda två sedan innan. Kan vi inte få ivf hjälp då via landstinget?? Ringde en privat klinik nu och sa att nej det får man inte eftersom vi inte räknas som barnlösa, men att vi gärna fick komma till dom. Men det skulle kosta oss ca 40,000! Jag bor i Skåne om det hjälper. Ringde till cura i Malmö.

• Förväntansfull0406

Låter jätte otacksamt, vi vill båda två mer än nånting annat få ett barn ihop men han var först emot helt att skaffa fler barn öht, han tyckte han var för gammal redan nu. Sedan tog hans barnlängtan över hand (tack och lov) men fem år definitivt nej.

• Förväntansfull0406

Förlåt.... tänkte inte på att alla inte har 28 dagars cykel. Man jan säga att när äl skett så väntar man 6 dagar sedan tar man ett blodprov. så först vul vid äl sedan blodprov.

Svar på tråden Pergotime start mars 2013.