• Anonym (skitgris?)

Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?

Jag kan inte låta bli att förundras över folks tvättvanor. Så gott som alla jag känner till klagar över hur mycket tvätt de har och att de aldrig hinner tvätta ikapp innan det fylls på med ännu mer smutstvätt. En del investerar till och med i två maskiner. Vad är det ni tvättar hela tiden?

Vi är två vuxna och två barn (1 och 5 år) i familjen. Jag och maken arbetar i våra privata kläder (dock har vi inget fysiskt arbete som gör oss svettiga om dagarna) och barnen går på förskola. Allihop byter strumpor och trosor/kalsonger dagligen. För oss vuxna kan t-shirts hänga med 2-3 dagar beroende på om man svettats eller inte (med den här ihållande vintern så svettas vi sällan). Vi byter alltid om när vi kommer hem och hoppar i myskläderna. Våra kläder tvättas alltså vid behov, inte per automatik efter en dag.

Barnens kläder byts lite oftare, men de får inte helt nya outfits varje dag om inte kläderna är smutsiga. Minstingen får dock nya kläder varje dag då det kladdas väldigt med mat osv.
    Ytterkläderna tvättar jag vid behov. 
    Till detta kommer träningskläder för oss vuxna, 1-2 uppsättningar i veckan. 
    Sängkläderna tvättas varannan- var tredje vecka. 
    Jag anser nog att vi är en standardfamilj med normalt leverne så att säga  

På oss fyra personer så ligger vi som standard på tre maskiner i veckan. Detta kan ju slå lite olika, men så snittar vi i alla fall.
    Är vi skitgrisar eller vad är det vi missar att tvätta som alla andra tvättar som kör maskiner varje dag?

OBS! Jag förstår självklart att det blir skillnad om man är en stor familj med många barn där alla har fysiska aktiviteter i stor utsträckning, samt om man har djur. Men nu pratar jag om en standardfamilj.         

• Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?
  • Dracarys

Man måste ju inte tvätta träningskläder efter varje användning! Bra träningskläder kan man använda flera gånger om man hänger upp dem direkt. Och vad spelar det för roll om de luktar lite svett när man tar på sig dem? De är ju bara fräscha i 2 minuter i alla fall, sedan är ju träningen igång.

• emmasvärld

Vi tvättar minst två maskiner varje dag. Dagens tvättmaskiner är ju väldigt energisnåla och känner av hur mycket tvätt man lägger i och anpassar vattenmängden och tvättrummen så man behöver inte tvätta fulla maskiner längre.

• Anonym
    Pudel skrev 2013-03-23 22:11:21 följande:
    Fattar inte hur folk kan tvätta så lite! Här hemma är vi tre personer. Vi tvättar minst en gång varje dag. Handdukar och sängkläder samt underkläder drar 2 stycken 90-tvättar i veckan (jajamänsan annars dör inte bakterierna). Sedan tvättas gymkläderna en gång i veckan. Vi har också hemmakläder och jobbkläder, hemmakläderna tvättas en gång i veckan men vi har flera ombyten.  Barnets kläder tvättas ju mest hela tiden, men de är inte så stora å andra sidan. Det blir många kräkfläckar här hemma just nu, trots att vi går med kräktraseskydd över ryggen så har vi fina kräkfläckar där mest hela tiden.  Vi har nästan endast naturmaterial i våra kläder och sängkläder.  Sängkläder byts minst en gång- snarare två gånger i veckan. Alla täcken och kuddar tvättas en gång i veckan. (behöver jag säga att vi inte har duntäcken?) Bara det är ju två tvättar.  Handdukar används flera gånger men alla handdukar tvättas minst en gång i veckan.     

Du/ni verkar lida av en smärre bakteriefobi och värnar inte särskilt mycket om miljön. Man kan lugnt tvätta i 60 och få bakteriefri tvätt. Och att tvätta täcken och kuddar varje vecka låter ju bara absurt. Med tanke på att man använder sängkläder så blir kuddarna och täckena enligt mig inte så smutsiga på en vecka så att någon tvätt känns motiverad.
  • Dracarys
    emmasvärld skrev 2013-03-23 22:37:23 följande:
    Vi tvättar minst två maskiner varje dag. Dagens tvättmaskiner är ju väldigt energisnåla och känner av hur mycket tvätt man lägger i och anpassar vattenmängden och tvättrummen så man behöver inte tvätta fulla maskiner längre.
    Men... hur energisnåla de än är, så känns det väl ändå lite överflödigt att tvätta två gånger om dagen? Tvättar du ett plagg åt gången, eller?
  • emmasvärld

Nej, inte ett plagg åt gången men jag blandar inte tvätten hur som helst.

Dracarys skrev 2013-03-23 22:39:07 följande:
    Men... hur energisnåla de än är, så känns det väl ändå lite överflödigt att tvätta två gånger om dagen? Tvättar du ett plagg åt gången, eller?

Dracarys skrev 2013-03-23 22:39:07 följande:

• Cornellia

Ja. både jag och sonen är experter på att söla ner oss, att ha en tröja två dagar går inte. 

(för övrigt tycker jag att det ju är på vintrarna man svettas mest, när man har ytterkläder på sig).

• Stella Polaris

Hur sorterar ni tvätten ni som tvättar så få maskiner? Jag kör 40 vit. 40 mellanfärg. 40 mörk. 60 vit. 60 mellanfärg. 60 mörk. 30 ljusa. 30 mörka. Ångtvätt på vissa plagg. Ylletvätt på det med ull i. Filtar för sig. Säkert ngt mer också. Kör dock på kortare program om det är lättare smutsat.

Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?