• Anonym (skitgris?)

Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?

Jag kan inte låta bli att förundras över folks tvättvanor. Så gott som alla jag känner till klagar över hur mycket tvätt de har och att de aldrig hinner tvätta ikapp innan det fylls på med ännu mer smutstvätt. En del investerar till och med i två maskiner. Vad är det ni tvättar hela tiden?

Vi är två vuxna och två barn (1 och 5 år) i familjen. Jag och maken arbetar i våra privata kläder (dock har vi inget fysiskt arbete som gör oss svettiga om dagarna) och barnen går på förskola. Allihop byter strumpor och trosor/kalsonger dagligen. För oss vuxna kan t-shirts hänga med 2-3 dagar beroende på om man svettats eller inte (med den här ihållande vintern så svettas vi sällan). Vi byter alltid om när vi kommer hem och hoppar i myskläderna. Våra kläder tvättas alltså vid behov, inte per automatik efter en dag.

Barnens kläder byts lite oftare, men de får inte helt nya outfits varje dag om inte kläderna är smutsiga. Minstingen får dock nya kläder varje dag då det kladdas väldigt med mat osv.
    Ytterkläderna tvättar jag vid behov. 
    Till detta kommer träningskläder för oss vuxna, 1-2 uppsättningar i veckan. 
    Sängkläderna tvättas varannan- var tredje vecka. 
    Jag anser nog att vi är en standardfamilj med normalt leverne så att säga  

På oss fyra personer så ligger vi som standard på tre maskiner i veckan. Detta kan ju slå lite olika, men så snittar vi i alla fall.
    Är vi skitgrisar eller vad är det vi missar att tvätta som alla andra tvättar som kör maskiner varje dag?

OBS! Jag förstår självklart att det blir skillnad om man är en stor familj med många barn där alla har fysiska aktiviteter i stor utsträckning, samt om man har djur. Men nu pratar jag om en standardfamilj.         

• Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?
  • Elin 885
    Anonym (skitgris?) skrev 2013-03-23 19:51:06 följande:

5-6 maskiner? tvättar du halvfulla maskiner?
    det är ingen vanföreställning. Jag är själv uppvuxen i en familj med fem personer och inte sjutton tvättades det i den utsträckning som många pratar om.
    ja finns det inget annat som ska köras i 40 när jag kör träningskläder så kör jag endast mina träningskläder.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym (skitgris?)
    Litenåfin skrev 2013-03-23 19:48:42 följande:
    Tre maskiner?
    Varje gång jag tar tag i tvätten blir det minst 1 mörk 30 grader, 1 svart 40 grader 1 kulört 40 grader 1 vit 60 och en svart 60. Utöver det kan det bli sådant som är ömtåligt, udda eller tvättas separat :)
    Sängkläder + handdukar från två badrum tvättas en gång i veckan. Vi bor i hus och jag tvättar 1-2 omgångar i veckan. Tshirts, linnen, toppar
    japp vi snittar på tre maskiner vanligtvis.

det blir alltid en mörk 40 grader och en 60 gradig med strumpor, underkläder och handdukar. den sista maskinen kan utgöra sängkläder, ytterkläder eller annat, men ja, i snitt tre maskiner per vecka.
  • Litenåfin

(skit app) forts...
    och underkläder byts varje dag. Utöver det blir det minst tre maskiner med träningskläder i veckan. Jag tumlar inte så mycket men stryker allt utom underkläder. Vi har rätt bra rutin på det hela så jag tycket det fungerar bra :) tycker projekt vardagsmat är bra mkt värre ;)

• Anonym (skitgris?)
    Elin 885 skrev 2013-03-23 19:52:10 följande:
    ja finns det inget annat som ska köras i 40 när jag kör träningskläder så kör jag endast mina träningskläder.
    Aha, ja det förklarar ju en del...
    Här försöker vi tänka både miljövänligt och ekonomiskt. Vi kör alltid fulla maskiner. 
  • Majsan70

Då lär ni ha luktat illa TS. Alternativt inte haft några fritidsaktiviteter. När min son har tränat luktar det kattpiss om hela honom och han är totalt genomsvett. Bara som exempel.
  • elyse
    Anonym (skitgris?) skrev 2013-03-23 19:51:06 följande:

5-6 maskiner? tvättar du halvfulla maskiner?
    det är ingen vanföreställning. Jag är själv uppvuxen i en familj med fem personer och inte sjutton tvättades det i den utsträckning som många pratar om.
    Nej, två fulla med sängkläder, en med underkläder/badlakan och sedan brukar det blir 2-3st 40 grader och en för 30 grader. Det beror lite på vad jag haft för kläder. 
  • k girl

Vi tvättar mer, med ettåring och treåring. Ettåringen kladdar ner mig och treåringen får lite kiss i kalsongerna då och då, eller någon nattlig olycka. oftast tvättar jag några lakan i veckan -våra, och sonens, pga kräks/kissolycka. När jag tvättat ikapp (för det gör jag) passar jag på att tvätta soffklädsel, kuddar, mattor etc om det finns behov av det.

Dock är det inte alltid maskinerna går fulla. Kan ställa in maskinen så den kör ett program för halva maskiner.

• Anonym (skitgris?)
    Anonym skrev 2013-03-23 19:48:28 följande:
    Jag duschar alltid innan jag lägger mig - och jo, sängkläderna blir smutsiga. Sedan kanske du definierar smuts som synlig smuts, det är väl där vi tänker olika.

Så många på gymmet som luktar apa i sina träningskläder med gammal svett så tror jag inte de märker det. Bl a bekanta som "vädrar" kläderna, det luktar illa.

Men, man har ju olika syn på det här med hygien. Nu frågade du i en tråd och jag ger dig svar. Mina t ex föräldrar är "lortgrisar" och byter sängkläder varannan vecka t ex, men inte jag. Jag vill inte leva så, jag tycker det är äckligt. 
    synlig smuts förekommer aldrig i våra sängar, så hade jag resonerat utifrån det så behöver vi aldrig byta

Varför skulle det vara äckligt? Man känner väl när det inte längre känns fräscht..? Tvättar ni "bara för att" istället för vid behov? 
  • Anonym (skitgris?)
    Majsan70 skrev 2013-03-23 19:55:29 följande:
    Då lär ni ha luktat illa TS. Alternativt inte haft några fritidsaktiviteter. När min son har tränat luktar det kattpiss om hela honom och han är totalt genomsvett. Bara som exempel.

Eller så kanske inte alla svettas/luktar som din son? Hört talas om det?

För övrigt kan man i väntan på tvätt hänga ut kläder som luktar extremt. tex när jag höll till i stallet så förvarades kläderna i grovköket. Varför måste man slänga allt i tvätten på en gång?
    k girl skrev 2013-03-23 19:57:09 följande:
    Dock är det inte alltid maskinerna går fulla. Kan ställa in maskinen så den kör ett program för halva maskiner.
    det var ju smart! ska kolla om det går på vår.

Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?