• Anonym (skitgris?)

Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?

Jag kan inte låta bli att förundras över folks tvättvanor. Så gott som alla jag känner till klagar över hur mycket tvätt de har och att de aldrig hinner tvätta ikapp innan det fylls på med ännu mer smutstvätt. En del investerar till och med i två maskiner. Vad är det ni tvättar hela tiden?

Vi är två vuxna och två barn (1 och 5 år) i familjen. Jag och maken arbetar i våra privata kläder (dock har vi inget fysiskt arbete som gör oss svettiga om dagarna) och barnen går på förskola. Allihop byter strumpor och trosor/kalsonger dagligen. För oss vuxna kan t-shirts hänga med 2-3 dagar beroende på om man svettats eller inte (med den här ihållande vintern så svettas vi sällan). Vi byter alltid om när vi kommer hem och hoppar i myskläderna. Våra kläder tvättas alltså vid behov, inte per automatik efter en dag.

Barnens kläder byts lite oftare, men de får inte helt nya outfits varje dag om inte kläderna är smutsiga. Minstingen får dock nya kläder varje dag då det kladdas väldigt med mat osv.
    Ytterkläderna tvättar jag vid behov. 
    Till detta kommer träningskläder för oss vuxna, 1-2 uppsättningar i veckan. 
    Sängkläderna tvättas varannan- var tredje vecka. 
    Jag anser nog att vi är en standardfamilj med normalt leverne så att säga  

På oss fyra personer så ligger vi som standard på tre maskiner i veckan. Detta kan ju slå lite olika, men så snittar vi i alla fall.
    Är vi skitgrisar eller vad är det vi missar att tvätta som alla andra tvättar som kör maskiner varje dag?

OBS! Jag förstår självklart att det blir skillnad om man är en stor familj med många barn där alla har fysiska aktiviteter i stor utsträckning, samt om man har djur. Men nu pratar jag om en standardfamilj.         

• Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?
  • Dina08

Vi är nog ett mellanting. Alla i familjen byter underkläder och t-shirt varje dag (tonåringar). Det räcker med lite stress på jobbet/skolan för att svetten ska komma, och det har vi alla. (När barnen ver mindre var det alltid småfläckar på t-shirten efter en dag.) Träningsbyxor hänger med några gånger, men tröjorna måste tvättas efter träning. Handdukar i kök och badrum byts en gång i veckan. Jeans (några olika) och tjocktröjor en gång i veckan. Sängkläder var tredje vecka. Pyjamas en gång i veckan. Bordsduk varje vecka. Så det blir ca fyra fulla maskiner i veckan.

• Elin 885
    Anonym (skitgris?) skrev 2013-03-23 19:54:36 följande:
    Aha, ja det förklarar ju en del...
    Här försöker vi tänka både miljövänligt och ekonomiskt. Vi kör alltid fulla maskiner. 
    jaha?
    jag brukar också köra fulla maskiner med undantag för träningskläderna. finns det inget annat som ska köras i 40 så körs bara träningskläderna. de är inte så mysiga efter 2 pass med högintensivt träning och eftersom jag kör 4-5 pass högintensiv träning i veckan så vill jag tvätta dem 2ggr i veckan.
    jisses.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Jättekul

Sängkläder tvättas minst en gång i veckan. Handdukar oftare.
    Strumpor och trosor byts varje dag.

Allt ovan tvättas i minst 60 grader.

Linnen och toppar byts varje dag.

Polotröjor, kofta och jeans tvättas ca 1-2 ggr/vecka. 

• Elin 885
    Dina08 skrev 2013-03-23 20:01:02 följande:
    Vi är nog ett mellanting. Alla i familjen byter underkläder och t-shirt varje dag (tonåringar). Det räcker med lite stress på jobbet/skolan för att svetten ska komma, och det har vi alla. (När barnen ver mindre var det alltid småfläckar på t-shirten efter en dag.) Träningsbyxor hänger med några gånger, men tröjorna måste tvättas efter träning. Handdukar i kök och badrum byts en gång i veckan. Jeans (några olika) och tjocktröjor en gång i veckan. Sängkläder var tredje vecka. Pyjamas en gång i veckan. Bordsduk varje vecka. Så det blir ca fyra fulla maskiner i veckan.
    sängkläder efter 3 veckor...Kräks
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Majsan70
    Anonym (skitgris?) skrev 2013-03-23 20:00:28 följande:

Eller så kanske inte alla svettas/luktar som din son? Hört talas om det?

För övrigt kan man i väntan på tvätt hänga ut kläder som luktar extremt. tex när jag höll till i stallet så förvarades kläderna i grovköket. Varför måste man slänga allt i tvätten på en gång?
    det var ju smart! ska kolla om det går på vår.

Nåja de flesta luktar svett efter träning o det går inte att vädra ur för då luktar det unk istället. Tom. 9 åriga dotterns träningskläder blir unkna även om hon inte luktar svett ännu. Sen tränar man fotboll tex. blir man skiten utöver svettandet.
    Är man i stallet är det väl för sjutton inte lukten som är problemet..man blir ju SKITEN!
  • IsDimma

Vi är bara två vuxna hemma. Men jag jobbar på en småbarnsavdelning (1-2 år) och kan aldrig ha samma kläder två dagar. Alltid är det något på dom, mat/snor/färg osv... En maskin i veckan genererar det.
    Sambon blir smutsig i sitt arbete, tvättar hans arbetskläder varannan vecka.
    Sängkläder en gång i veckan.
    Handdukar var tredje vecka har vi nog fyllt en sån maskin. Lika med underkläder.
    Och utöver det fyller vi nog en maskin till med diverse kläder var tionde dag typ.
    Det blir en del tvätt trots att vi inte har några barn hemma.

• Makrame

Man blir nästan mörkrädd när man läser om alla som nöjestvättar. Tvätta badlakan efter en dusch? Jag önskar att fler tänkte mer på miljön...

• IsDimma

Sängkläder genererar 1.5 maskin per vecka förresten. Allt får inte plats i en.

• mammamebarn

Nu känner jag mig nästan onödigt flitig med maskinen.
    Vi e 6 i denna familjen, minsta 2 år
    Sängkläder bytes en gång i veckan,  handdukar på toa/kök byts vid behov, ca 2 gånger i veckan, underkläder o strumpor byts dagligen, t-shirtar likaså, tjocktröjor och byxor vid behov, minstingen får rena kläder var dag, 5 åringen oftast var dag.
    2 skolbarn med gymnastikkläder...
    Jag borde kanske inte skämmas ändå, men genomsnitt på 1-2 maskiner om dagen.
    Mycket handlar om att jag inte "klarar" av att se/veta att det finns smutstvätt, men aldrig att jag skulle tvätta en halv maskin om det inte var tvunget. 

Minns i julas när kräksjuka härjade i huset, då hade vi bio/bonusbarn här med, maskinen gick nonstop i 1½ dygn...   

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Anonym (Skitiga?)

Vi får väl räknas som skitiga vi också då. Här hängs kläderna in tills de antingen luktar(ovanligt!),är synligt skitiga eller får anses skitiga-gränsen går typ vid 3 dagars användning. Vissa kläder används ju så sällan att de tvättas en gång per säsong. Jeans ytterst sällan,vi har myskläder inne så de används ju ytterst lite. Maken har arbetskläder som tvättas en gång per vecka i olika maskiner. Hans arbetsbyxor körs en gång per månad,jag väntar tills alla är skitiga. Handdukar och pyjamas byts en gång per vecka,sängkläder varannan vecka. Vår/sommar/höst jobbar vi mycket ute i trädgård och skog och vi har även djur så såna kläder tvättas ju direkt när de är synligt skitiga. Vi hänger upp kläderna direkt vi tar av dem,vilket gör att de inte sunkar ihop av att slängas i högar huller om buller. Handdukar och badhanddukar hängs alltid upp direkt och då håller de en vecka faktiskt.

Men folk överlag tar nog hand om sina textilier dåligt. Hur många har man inte varit hemma hos där badlakan ligger och nästan möglar och kläder slängs i högar på golvet? Då är det klart man inte hänger in dem igen,men en tröja jag använt en kväll hängs absolut in igen-den är ju per definition inte skitig!

Och just det-här blir det väl typ 3 maskiner per vecka också.

Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?