• Anonym (skitgris?)

Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?

Jag kan inte låta bli att förundras över folks tvättvanor. Så gott som alla jag känner till klagar över hur mycket tvätt de har och att de aldrig hinner tvätta ikapp innan det fylls på med ännu mer smutstvätt. En del investerar till och med i två maskiner. Vad är det ni tvättar hela tiden?

Vi är två vuxna och två barn (1 och 5 år) i familjen. Jag och maken arbetar i våra privata kläder (dock har vi inget fysiskt arbete som gör oss svettiga om dagarna) och barnen går på förskola. Allihop byter strumpor och trosor/kalsonger dagligen. För oss vuxna kan t-shirts hänga med 2-3 dagar beroende på om man svettats eller inte (med den här ihållande vintern så svettas vi sällan). Vi byter alltid om när vi kommer hem och hoppar i myskläderna. Våra kläder tvättas alltså vid behov, inte per automatik efter en dag.

Barnens kläder byts lite oftare, men de får inte helt nya outfits varje dag om inte kläderna är smutsiga. Minstingen får dock nya kläder varje dag då det kladdas väldigt med mat osv.
    Ytterkläderna tvättar jag vid behov. 
    Till detta kommer träningskläder för oss vuxna, 1-2 uppsättningar i veckan. 
    Sängkläderna tvättas varannan- var tredje vecka. 
    Jag anser nog att vi är en standardfamilj med normalt leverne så att säga  

På oss fyra personer så ligger vi som standard på tre maskiner i veckan. Detta kan ju slå lite olika, men så snittar vi i alla fall.
    Är vi skitgrisar eller vad är det vi missar att tvätta som alla andra tvättar som kör maskiner varje dag?

OBS! Jag förstår självklart att det blir skillnad om man är en stor familj med många barn där alla har fysiska aktiviteter i stor utsträckning, samt om man har djur. Men nu pratar jag om en standardfamilj.         

• Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?
  • vägkorsning

Vi tvättar ungefär en maskin per dag, dock har vi en liten maskin som bara rymmer 4,5 kg. Är två vuxna och två skolbarn. Vi vuxna tränar normalt varannan dag och barnen har jympa 2 ggr/vecka plus aktiviteter. Vi använder byxor/kjolar flera dagar men byter alltid top/t-shirt, underkläder, strumpbyxor etc dagligen. Lakan och handdukar tvättar vi i gemensamma tvättstugan en gång per vecka. Brukar byta ansiktshanddukarna oftare, vi haralla varsin uppsättning

• cloudberry79
    Stella Polaris skrev 2013-03-23 23:37:10 följande:
    Hur sorterar ni tvätten ni som tvättar så få maskiner? Jag kör 40 vit. 40 mellanfärg. 40 mörk. 60 vit. 60 mellanfärg. 60 mörk. 30 ljusa. 30 mörka. Ångtvätt på vissa plagg. Ylletvätt på det med ull i. Filtar för sig. Säkert ngt mer också. Kör dock på kortare program om det är lättare smutsat.
    Jag kör med color catchers på kulörtvätten, så det blir bara en sextiotvätt med alla färger och en colorcatcherduk, en svart/kulört 40 med en color catcher och en ljus/vit 40 med color catcher. Sällan 30, sparar alltid tills det är en full maskin.

Tvättar som TS, två-tre maskiner i veckan (en 60 och en-två 40) och vi är aldrig smutsiga. Lilla byter kläder dagligen, stora kan ha sina två-tre dagar ibland om man har tur. Ytterkläderna tvättar vi typ aldrig (bor där det är snö istället för slask). Träningskläderna är av bra kvalitet och kan användas flera gånger bara man vädrar dem direkt efter användning.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Anonym

Vi tvättar 1-2ggr/v och då oftast 3 maskiner (stora, i tvättstuga). 30-tvätt och 2 vanliga. När vi tvättar sängkläder blir det en extra tvättomgång bara för dem eftersom torkmöjligheterna är för dåliga för att kunna torka mer.

Vi byter oftast underkläder och t-shirtar efter en dag men övriga kläder får hänga med tills de blir smutsiga. Tröjor max 1v och jeans max 2v.

Dottern får nya underkläder varje dag men om övriga plagg (mot förmodan) fortfarande skulle vara rena kör vi på dem i ytterligare nån dag, dock max 1v om det är kläder som används dagligen. Eftersom hon är blöjfri blir det ibland mer än ett ombyte ifall det händer en olycka.

Ytterkläder tvättas så sällan som möjligt.

Vi är 2 vuxna och en 2åring.

• nozpa

1-2 maskiner/dag. Eller 3-4 om man inte orkar någon dag. :) En tjockare tröja kan vi ha 2-3 ggr. Samma sak med de flesta byxor. Men sådant som är närmast kroppen, underkläder/strumpor/linnen osv används 1 gång sedan i tvätten. Samma sak med ev kläder jag sover i, träningskläder osch alla barnens. Sängkläder byts minst en gång i veckan.
    Alla handdukar byts 1-5 ggr/vecka (kökshanddukar, handhanddukar, dusch, överdrag till skötbordet).
    Filtar tvättas oftast en gång i veckan.
    Två vuxna, en 21 månaders och en 3 veckors.    

• Anonym (maja)
    Dracarys skrev 2013-03-23 22:29:20 följande:
    Man måste ju inte tvätta träningskläder efter varje användning! Bra träningskläder kan man använda flera gånger om man hänger upp dem direkt. Och vad spelar det för roll om de luktar lite svett när man tar på sig dem? De är ju bara fräscha i 2 minuter i alla fall, sedan är ju träningen igång.
    Håller med! Skulle jag tvätta mina träningskläder efter varje gång de används så skulle jag få tvätta dem två gånger om dagen...helt onödigt, då man blir svettig varje gång ändå..
    De är bara att vädra kläderna, inte så svårt alls.
  • NovemberApril

Jag byter kläder dagligen, det enda som hänger med mer än en dag är byxor. Vi har mycket tvätt samt att jag färgsorterar, är rädd om våra kläder :)

• NovemberApril

Byter sängkläder två gånger i veckan samt byter handdukar dagligen, så har jag växt upp med att man gör.

• Dracarys
    Stella Polaris skrev 2013-03-23 23:37:10 följande:
    Hur sorterar ni tvätten ni som tvättar så få maskiner? Jag kör 40 vit. 40 mellanfärg. 40 mörk. 60 vit. 60 mellanfärg. 60 mörk. 30 ljusa. 30 mörka. Ångtvätt på vissa plagg. Ylletvätt på det med ull i. Filtar för sig. Säkert ngt mer också. Kör dock på kortare program om det är lättare smutsat.
    Jag kör allt, blandat, i 40 eller 60. Vitt som svart. Om det inte är ett nytt plagg som färgar, då separerar jag och kör en mörk tvätt tillsammans med det nya plagget.

Tro det eller ej, men om det inte är något väldigt special med plagget och allting är tvättat tidigare, så kan man köra det mesta tillsammans. Det här separerandet är fullkomligt överflödigt.
Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?