• Anonym (skitgris?)

Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?

Jag kan inte låta bli att förundras över folks tvättvanor. Så gott som alla jag känner till klagar över hur mycket tvätt de har och att de aldrig hinner tvätta ikapp innan det fylls på med ännu mer smutstvätt. En del investerar till och med i två maskiner. Vad är det ni tvättar hela tiden?

Vi är två vuxna och två barn (1 och 5 år) i familjen. Jag och maken arbetar i våra privata kläder (dock har vi inget fysiskt arbete som gör oss svettiga om dagarna) och barnen går på förskola. Allihop byter strumpor och trosor/kalsonger dagligen. För oss vuxna kan t-shirts hänga med 2-3 dagar beroende på om man svettats eller inte (med den här ihållande vintern så svettas vi sällan). Vi byter alltid om när vi kommer hem och hoppar i myskläderna. Våra kläder tvättas alltså vid behov, inte per automatik efter en dag.

Barnens kläder byts lite oftare, men de får inte helt nya outfits varje dag om inte kläderna är smutsiga. Minstingen får dock nya kläder varje dag då det kladdas väldigt med mat osv.
    Ytterkläderna tvättar jag vid behov. 
    Till detta kommer träningskläder för oss vuxna, 1-2 uppsättningar i veckan. 
    Sängkläderna tvättas varannan- var tredje vecka. 
    Jag anser nog att vi är en standardfamilj med normalt leverne så att säga  

På oss fyra personer så ligger vi som standard på tre maskiner i veckan. Detta kan ju slå lite olika, men så snittar vi i alla fall.
    Är vi skitgrisar eller vad är det vi missar att tvätta som alla andra tvättar som kör maskiner varje dag?

OBS! Jag förstår självklart att det blir skillnad om man är en stor familj med många barn där alla har fysiska aktiviteter i stor utsträckning, samt om man har djur. Men nu pratar jag om en standardfamilj.         

• Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?
  • Anonym

Vi är två pers och två hundar. Tvättar runt en tvättmaskin / veckan. Det brukar bli två tvättmaskiner varannan vecka ungefär.

• Anonym
    Anonym (skitgris?) skrev 2013-03-23 19:30:42 följande:
    Jag kan inte låta bli att förundras över folks tvättvanor. Så gott som alla jag känner till klagar över hur mycket tvätt de har och att de aldrig hinner tvätta ikapp innan det fylls på med ännu mer smutstvätt. En del investerar till och med i två maskiner. Vad är det ni tvättar hela tiden?

Vi är två vuxna och två barn (1 och 5 år) i familjen. Jag och maken arbetar i våra privata kläder (dock har vi inget fysiskt arbete som gör oss svettiga om dagarna) och barnen går på förskola. Allihop byter strumpor och trosor/kalsonger dagligen. För oss vuxna kan t-shirts hänga med 2-3 dagar beroende på om man svettats eller inte (med den här ihållande vintern så svettas vi sällan). Vi byter alltid om när vi kommer hem och hoppar i myskläderna. Våra kläder tvättas alltså vid behov, inte per automatik efter en dag.

Barnens kläder byts lite oftare, men de får inte helt nya outfits varje dag om inte kläderna är smutsiga. Minstingen får dock nya kläder varje dag då det kladdas väldigt med mat osv.
    Ytterkläderna tvättar jag vid behov. 
    Till detta kommer träningskläder för oss vuxna, 1-2 uppsättningar i veckan. 
    Sängkläderna tvättas varannan- var tredje vecka. 
    Jag anser nog att vi är en standardfamilj med normalt leverne så att säga  

På oss fyra personer så ligger vi som standard på tre maskiner i veckan. Detta kan ju slå lite olika, men så snittar vi i alla fall.
    Är vi skitgrisar eller vad är det vi missar att tvätta som alla andra tvättar som kör maskiner varje dag?

OBS! Jag förstår självklart att det blir skillnad om man är en stor familj med många barn där alla har fysiska aktiviteter i stor utsträckning, samt om man har djur. Men nu pratar jag om en standardfamilj.         
    Vi är två vuxna och två förskolebarn och om vi behöver tvätta dagligen så är det för att vi har för "lite"? kläder! Jag är helt ointresserad av kläder så det blir ofta kläder av typen "slitstark och tålig" som tål daglig tvätt. Om man har flera ombyten så finns det knappast ngn anledning att tvätta dagligen!! om man inte är med i "familjen annorlunda". Jag byter i sängarna varje vecka men tvättar säng-och handdukstvätt  en gång i månaden i vår gemensamma tvättstuga i brf.
  • k girl

Oj. Jag har färgat flera tvättar... Har fått rosa och grådassiga plagg.

• Anonym

Jag byter handdukar i köket varannan dag, handdukar på två wc varje dag, badlakan en gång i veckan, tvättar sängkläder två gånger i veckan, byter underkläder 1-3 gånger om dagen, tröja byter jag varje dag, byxor tvättas en gång i veckan.. Gubben byter underkläder och tröja varje dag. Vuxna hemmaboende barn tvättar egen tvätt. Det blir nog ca 7-10 maskiner i veckan. Har egen tvättmaskin och tumlare.

• Anonym
    Dracarys skrev 2013-03-24 06:53:11 följande:
    Jag kör allt, blandat, i 40 eller 60. Vitt som svart. Om det inte är ett nytt plagg som färgar, då separerar jag och kör en mörk tvätt tillsammans med det nya plagget.

Tro det eller ej, men om det inte är något väldigt special med plagget och allting är tvättat tidigare, så kan man köra det mesta tillsammans. Det här separerandet är fullkomligt överflödigt.
    Instämmer. Jag gör likadant (mot bättre vetande? men det funkar). Min tonårsdotter däremot har massor med kläder som ska handtvättas eller i vissa fall helst INTE tvättas alls?? Hennes ömtåliga plagg tvättar jag separat i program "handtvätt" (ja det heter så)!
  • Dracarys
    Anonym skrev 2013-03-24 07:08:23 följande:
    Jag byter handdukar i köket varannan dag, handdukar på två wc varje dag, badlakan en gång i veckan, tvättar sängkläder två gånger i veckan, byter underkläder 1-3 gånger om dagen, tröja byter jag varje dag, byxor tvättas en gång i veckan.. Gubben byter underkläder och tröja varje dag. Vuxna hemmaboende barn tvättar egen tvätt. Det blir nog ca 7-10 maskiner i veckan. Har egen tvättmaskin och tumlare.
    Gör du annat än att tvätta och byta om? Jösses...
  • k girl

Förresten, är det inte någon av er som har haft pälsänger hemma? Vi hade det i brf jag bodde tidigare, och där fick jag vanan att tvätta ofta eftersom de ger sig på smutsig tvätt men inte ren (annat än ylle och silke).

Angående att ha för lite kläder, så är det säkert. Jag tvättar många gånger för att det behövs kläder och inte för att det fylls en maskin. Men jag förstår inte ändamålsenligheten i att köpa massor av kläder för att slippa tvätta? Sonen har 13 par byxor varav 4 par extra på förskolan, alldeles tillräckligt tycker jag och ändå kan de ta slut.

• MadlenA

colorcatchers, är de bra? Kan man blanda alla färger i en fyrtiotvätt och slänga in en sån utan att det missfärgas? Färgsorterar till förbannelse och kör minst två maskiner varje dag!

• Cadencee

Nu har vi inte egen tvättmaskin men när bi tvättar 1 gång i veckan så är det tre maskiner. En i 60 och två i 40. Någon enstaka gång 30. Sängkläder varannan vecka och handdukar/badlakan varannan vecka. Underkläder byter vi varje dag naturligtvis men 40-maskinerna är sällan mer än halvfulla. Vi är två vuxna.

• Dracarys
    k girl skrev 2013-03-24 07:15:51 följande:
    Förresten, är det inte någon av er som har haft pälsänger hemma? Vi hade det i brf jag bodde tidigare, och där fick jag vanan att tvätta ofta eftersom de ger sig på smutsig tvätt men inte ren (annat än ylle och silke).

Angående att ha för lite kläder, så är det säkert. Jag tvättar många gånger för att det behövs kläder och inte för att det fylls en maskin. Men jag förstår inte ändamålsenligheten i att köpa massor av kläder för att slippa tvätta? Sonen har 13 par byxor varav 4 par extra på förskolan, alldeles tillräckligt tycker jag och ändå kan de ta slut.
    Det är väl trevligt att ha såpass mycket kläder att man får en bra rotation på tvätten, så att man slipper känna stressen om att man måste tvätta för att de enda byxorna man äger ligger i tvättkorgen... det är trevligt att ha lite lagom mycket att välja på... och om man kör en tom tvättmaskin får man ändå betala för en full, så i längden kan man till och med tjäna in att köpa ett par plagg så att man fyller en maskin.
Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?