• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • zod
    Magpie skrev 2013-04-26 20:25:43 följande:
    Mina bröst verkar expandera i storlek så jag blir rolig snart. Igår när lönen kom köpte jag två nya, men min nya storlek gör att jag måste handla dyrt för att få något som passar.

zod -har du gått upp mycket i vikt? Mina jeans börjar bli tighta men magen känns inte så pass stor att det är dags för mammakläder än.
    Nej, har snarare gått ner i vikt då min matlust är obefintligt och jag får tvinga i mig mat, men magen är jättesvullen och då det är tredje barnen så räknar jag med att den kommer fortsätta hålla sig rätt stor tidigt. Kommer fortfarande försöka dölja magen till v.12 men det är extremt skönt med byxor som sitter skönt
  • Felinne

I morse var jag extremt hungrig när jag vaknade. (Vilket inte är något konstigt i sig eftersom jag nästan alltid vaknar hungrig. Gravid eller inte liksom.) Men jag bestämde mig ändå för att ta en dusch först. Efter det var jag naturligtvis ännu hungrigare och asförbannad på min stackars make som inte hunnit göra frukost än. Till råga på allt luktade det bacon i köket efter gårdagens mat och jag bara kände, "Nej, inte det också!" Var tvungen att öppna fönstret för att slippa den vidriga lukten. Sedan skulle jag äta men det gick inte. Var ashungrig men hade noll aptit.  (Det slutade med att jag fick i mig två knäckebröd tillslut i alla fall.)

Någon som har bra tips på vad jag kan göra åt det om det händer igen? Alltså att vara hungrig men inte vilja/kunna äta? Handlar det bara om att tvinga i sig maten eller finns det någon typ av mat som ni känt var lättare att äta? 
    /F 

• sarak

Nu hoppar jag in i tråden, har följt den ett tag men inte vågat riktigt. Är gravid v.7+6 idag, går in i graviditetsvecka 9 i morgon . Har 2 missfall i vecka 12 bakom mig, inga barn sedan tidigare. Fick göra en missfallsutredning efter andra missfallet som inte visade på några konstigheter, så jag hade stora förhoppningar på att det skulle gå bra den här gången.

Pga av mina tidigare missfall ville dom göra ett tidigt ul. Gjorde det i onsdags. Bebisens hjärta tickade fint och den mättes till 7+5, (borde varit 7+4 enligt mina beräkningar). Så långt allt lyckligt och det var underbart att få se en levande bebis i magen för första gången. Sen kom kallduschen. Läkaren såg vad hon tror är en skiljevägg i min livmoder som inte upptäckts tidigare vid vare sig missfallen eller utredningen. Hon sa att den kan vara orsaken till mina missfall, men också att det inte behöver betyda att den orsakar missfall nu. Ska tillbaka om 4 veckor, när 12 fulla veckor gått, på nytt ultraljud och se om man kan se den befarade väggen bättre då.

Så nu är jag ÄNNU mer nervös och orolig. Om det är en skiljevägg hon såg ökar det inte bara risken för tidigt missfall utan även för sena missfall och för tidig förlossning. Nästan ingen med delad livmoder går tiden ut. Det känns så sjukt jobbigt att veta att man inte ens kan få slappna av om man klarar sig till vecka 12! Får försöka ta en dag i taget och jag känner glädje varje gång jag känner av illamåendet och andra tydliga tecken på att det faktiskt bor något där inne. Känner också att jag blivit bra bemött av sjukvården och blivit erbjuden extremt mycket hjälp både för att utreda varför jag fått missfall och för att lindra min oro. Otroligt tacksam för det.

Långt blev det. Heja alla Ni andra, ska försöka hålla mig lite aktiv här i tråden. Om någon har erfarenhet av delad livmoder, uterus septus, kommer jag gärna i kontakt med Er!  

• Felinne
    sarak skrev 2013-04-26 22:39:23 följande:
    Nu hoppar jag in i tråden, har följt den ett tag men inte vågat riktigt. Är gravid v.7+6 idag, går in i graviditetsvecka 9 i morgon . Har 2 missfall i vecka 12 bakom mig, inga barn sedan tidigare. Fick göra en missfallsutredning efter andra missfallet som inte visade på några konstigheter, så jag hade stora förhoppningar på att det skulle gå bra den här gången.

Pga av mina tidigare missfall ville dom göra ett tidigt ul. Gjorde det i onsdags. Bebisens hjärta tickade fint och den mättes till 7+5, (borde varit 7+4 enligt mina beräkningar). Så långt allt lyckligt och det var underbart att få se en levande bebis i magen för första gången. Sen kom kallduschen. Läkaren såg vad hon tror är en skiljevägg i min livmoder som inte upptäckts tidigare vid vare sig missfallen eller utredningen. Hon sa att den kan vara orsaken till mina missfall, men också att det inte behöver betyda att den orsakar missfall nu. Ska tillbaka om 4 veckor, när 12 fulla veckor gått, på nytt ultraljud och se om man kan se den befarade väggen bättre då.

Så nu är jag ÄNNU mer nervös och orolig. Om det är en skiljevägg hon såg ökar det inte bara risken för tidigt missfall utan även för sena missfall och för tidig förlossning. Nästan ingen med delad livmoder går tiden ut. Det känns så sjukt jobbigt att veta att man inte ens kan få slappna av om man klarar sig till vecka 12! Får försöka ta en dag i taget och jag känner glädje varje gång jag känner av illamåendet och andra tydliga tecken på att det faktiskt bor något där inne. Känner också att jag blivit bra bemött av sjukvården och blivit erbjuden extremt mycket hjälp både för att utreda varför jag fått missfall och för att lindra min oro. Otroligt tacksam för det.

Långt blev det. Heja alla Ni andra, ska försöka hålla mig lite aktiv här i tråden. Om någon har erfarenhet av delad livmoder, uterus septus, kommer jag gärna i kontakt med Er!  
    Oj! Det låter ju verkligen otroligt jobbigt. Läskigt. Fast samtidigt skönt att du kanske får en förklaring till varför du fått missfall tidigare, även om jag verkligen hoppas att du är helt "normal" därinne.

Jag har inte varit på första ultraljud än och håller helt enkelt tummarna för att allt är som det ska därinne. Tänker göra detsamma för dig och alla andra!
    /F 
  • Plopps80

Verkar som om denna hemska gräsliga vecka äntligen är över. Har sovit i princip dygnet runt och mått oerhört illa. Nu känner jag mig starkare och piggare mår lite illa men det är bättre! Går in i vecka 9 imorn hoppas det värsta är över orkar inte må så här mer! VUL på måndag 8:15. Nervöst men ändå inte. Har svårt att tro att bebis slutat växa sedan v 5+3 med tanke på hur jävligt jag mått. Inga blödningar eller bruna flytningar! Hoppas allt är bra så man kan berätta för folk, är inte den som älskar hemligheter

• Ellez

Det verkar som vi är flera som kring vecka 9 börjar må aningens bättre. Vi kanske vänjer oss vid alla hormoner eller nått! 
    Jag känner hoppet komma tillbaka och är piggare och mår inte lika mycket illa är idag 8 + 4.

Några veckors oro kvar sedan kan vi slappna av och njuta av att vara gavida fullt ut!
    Som jag längtar! 

• Inelg

Hallå tjejer som mår illa. Jag fick utskrivet Lergigan comp i förrgår. Jag lovar dom gör underverk!!!!!! Helt fantastiska. Inte en släng av illamående på hela dagen sedan jag börjat ta dom.

Försök fixa ett recept till friheten! ;)

• Em me
    Inelg skrev 2013-04-27 16:27:11 följande:
    Hallå tjejer som mår illa. Jag fick utskrivet Lergigan comp i förrgår. Jag lovar dom gör underverk!!!!!! Helt fantastiska. Inte en släng av illamående på hela dagen sedan jag börjat ta dom.

Försök fixa ett recept till friheten! ;)

Vi har väll hängt i samma tråd förr?:)
Svar på tråden December bebis 2013