• Anonym (mamma76)

Varför skaffar man barn sent i livet?

Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 

Jag hade en diskussion på arbetet med en kollega som är ett år yngre än mig och hon gjorde tydligt hur omoget och olämpligt det var att skaffa barn innan man var iallfall 30. Hon är en besserwisser som vet allt. Nu håller hennes äktenskap på att krascha pga att hon anser att hennes man inte hjälper till tillräckligt med deras små som är 3 och 1 år och att det är "tur" att hon är så gammal och mogen så hon inser att hon skall ställa mer krav på sin manFörvånad! När jag sa att hon kanske skulle skaffat barnen tidigare så hade hon inte varit så trött som hon är nu så tittar hon bara surt på mig och säger att det inte alls stämmer. Det stör henne också att jag vid ett annat tillfälle sa att bara för att man fött barn betyder det inte att man inte kan återfå sin ursprungskropp, enligt denna kollega så måste man gå upp minst 20 kilo och oftast GÅR det inte att gå ner, just pga att man blivit kvinna när man fött barn, just så sa hon! Jag sa att jag inte har några av de problemen, jag väger 2 kilo mindre än när jag var 19 och att allt handlar om vilka val man väljer. Då blev hon jättesur och anklagade mig för att vara en omogen mamma!

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 12:09
    Ok, ok ok :) Måste erkänna, jag skojade bara. Jag är inte en ung morsa utan en medelålders man som hade lite tråkigt på jobbet igår. Skrev inte ens ett svar till mitt första inlägg och ändå tog det fart så här!
    Hysteriska familjeliv, kan man låta bli att njuta av hur härligt inskränkta folk är?

• Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?
  • Madeleine de Scudéry
    Pimpinellan skrev 2013-03-26 14:09:03 följande:
    Men snälla du,att vara ung är väl ingen garanti att man är aktiv! Vilket är rimligen bättre för att barn: en mamma och pappa som är dryga 40 år,lever hälsosamt,är normalviktiga,vistas ute i skog och natur,har djur som måste tas om hand,umgås med vänner,reser bort då och då (inte nödvändigtvis en långresa vartannat år utan kortare inom landet eller grannländerna oftare) eller ett barn med jättefeta föräldrar,må så vara dryga 20,men som röker,aldrig går ut och går,mest sitter framför tv:n,aldrig reser nånstans. Lägg därtill en massa annat som också spelar in för barns välmående som tryggt boende,bra ekonomi,släktingar,föräldrar som lekt av sig och fler aspekter ändå så inser du att ålder ingalunda avgör om man blir en bra förälder!

Vadå aktiv? Med risk för att låta tjatig,men man jobbar normalt till 65 så får man barn vid 45 är det barnet 20 år gammalt när man går i pension,så aktiv på så vis har man ju då varit hela barnets uppväxt ändå. Vad hette förresten hon som började springa maraton en bit efter 40? Man är inte gammal vid dryga 30,inte vid dryga 40 heller. Jag såg ett tv-program med idel 100+are som tränade styrketräning! Glad Att man då skulle vara inaktiv redan vid 35 är ju rena skämtet.

Till skillnad mot er som är under 35 och ännu yngre vet vi 40+are hur det faktiskt är att vara både 20,30 och 40.
    Fast du är ju lite besatt du med, som anklagar mig för att ha funktionshinder för att jag inte vill ha barn efter 30.

Du borde lugna ner dig några hekto också.
  • valkyrian

Hej TS, vilken otroligt korkad trådstart :)

Ditt val, och det som passade dig är väl inte ett bättre val än någon som väntar med barn tills det passar denna. Och att anse att hon skulle skaffat barn när hon var yngre istället för att ställa krav på sin karl lät ju intressant. Varför skall inte pappan hjälpa till?

Är så trött på att folk orkar ha åsikter kring i vilken ålder ANDRA människor skaffar barn och sitter på höga hästar och slänger ur sig massa irrelevanta påståenden i stil med:

Unga mammor orkar mer,
    Äldre mammor har bättre förutsättningar,
    bla bla bla.

Om man nödvändigtvis skall ha åsikter och lägga sig i andras föräldraskap så kan man väl göra det baserat på hu personen faktiskt är som förälder och inte dra slutsatser pågrund av ålder.  

Bebisen är här
  • Eliasmamma

Jag var 29 och 30 när vi fick våra barn som idag är 17 respektive 3 månader.

Hade försökt i 9 år tidigare med ett ex men fick bara missfall hela tiden trots att det inte var några fel på oss. Mötte sambon och blev gravid 7 mån in i förhållandet och det gick vägen och resulera i vår 17 månaders son, när han var 6 mån blev jag gravid igen vilket gav oss vår dotter på 3 månader.  

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-26 14:11:51 följande:

Om en kvinna skaffar barn sent i livet får hon höra att hon är självisk och inte tänker på barnets bästa. Om en kvinna i samma ålder blir oplanerat gravid och vill göra abort får hon istället höra att hon är en kallsinnig mördare. Det är inte lätt att göra rätt här på FL.

Och jag kan lova dig att de som skriver mördare är samma 19-20 åringar som undrar varför man väntar med att skaffa barn.  Jaha...nu rök min anonymitet pga det jag skrev nyss :)
  • Anonym (Instämmer)

Jag håller med dig TS! Jag var 23 vid första och nu är jag 30 och preggo med mitt andra.
    Lättare då än nu att vara gravid också faktiskt! :) Kaaanske ett till efter denhär om den är frisk och allt går bra, sen är det tokstopp. Då är jag för trött å gammal och ska njuta av mina kids och min underbara sambo!

• Cogito ergo sum
    jashrinah skrev 2013-03-26 14:14:12 följande:
    jo det spelar nog roll vad man har för mål i livet , vill man ha ett jobb där högskole utb krävs får man ju såklart vänta längre , och alla har inte turen att hitta rätt partner tidigt i livet :( 
    dock finns det ju ingen garanti att man inte "växer " ifrån varandra bara för att man är gammal när man träffas och börjar planera barn.
    och det är sant , många unga växer upp i nån form utav rosaskimmrande värld där inga hemskheter existerar och alla relationer är perfekta utan att man behöver jobba på dem, och det gör såklart inte livet lättare , men jag tror inte att det selar nån roll om dessa hade väntat tills de är 30 med att skaffa barn , har man inte värktygen till att hantera livet så kommer man aldrig klara av det oberoende på ålder. 
    Det är sant..finns omogna 30+ med. Oftast kan man iaf hoppas att de har hunnit  få lite mer livserfaranhet. Sedan beror det på person och hur hårt man är beredd att jobba på relationer. Jag tror inte att det är lättare att få det att funka vid 20 som vid 35..det är ett hårt jobb oavsett.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-26 14:17:16 följande:
    Och jag kan lova dig att de som skriver mördare är samma 19-20 åringar som undrar varför man väntar med att skaffa barn.  Jaha...nu rök min anonymitet pga det jag skrev nyss :)

Och antagligen samma som tycker att kvinnan är hemsk om hon behåller ett oplanerat barn mot mannens vilja.
  • liv

Jag skulle väl säga att det är ganska oansvarigt att "skaffa" barn när man är 18. Det är väldigt tidigt och man kan inte veta huruvida ens partner (om man ens lyckats hitta en så tidigt) passar en. Du och din kollega verkar rätt omogna två så du ska nog inte vara så katig...

• Anonym ("Gammal" 30)

Det var en ut av det dummaste som jag har läst/hört! Grattis till dig att du fick barn vid 19 och 21. Men verkligheten ser annorlunda ut. Visste du föresten att medel åldern för först föderskor ligger på 27 års ålder?
    Tror du verkligen att det ALLTID är själv valt att man inte skaffat barn innan 30,Du tycks fortfarande vara 19 år.

Och enligt dig är man färdig vid 30,*Rofl* skojar du med mig,jag som glömt att skriva in mig på äldreboendet...Hur ska det här gå.....

Anonym (mamma76) skrev 2013-03-26 10:24:51 följande:
    Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. 
    Ojjj 50,där tog du i rejält....Varför skulle man inte kunna resa med/utan sina barn, vid vilken ålder man än är??!!*Skrattretande* 
  • Anonym
    Anonym (mamma76) skrev 2013-03-26 10:24:51 följande:
    Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig
    Man behöver inte vänta tills femtio..men om man får barn tidigt så kanske man måste resonera så utifrån sin ekonomi..vad vet jag?
Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?