• Anonym (mamma76)

Varför skaffar man barn sent i livet?

Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 

Jag hade en diskussion på arbetet med en kollega som är ett år yngre än mig och hon gjorde tydligt hur omoget och olämpligt det var att skaffa barn innan man var iallfall 30. Hon är en besserwisser som vet allt. Nu håller hennes äktenskap på att krascha pga att hon anser att hennes man inte hjälper till tillräckligt med deras små som är 3 och 1 år och att det är "tur" att hon är så gammal och mogen så hon inser att hon skall ställa mer krav på sin manFörvånad! När jag sa att hon kanske skulle skaffat barnen tidigare så hade hon inte varit så trött som hon är nu så tittar hon bara surt på mig och säger att det inte alls stämmer. Det stör henne också att jag vid ett annat tillfälle sa att bara för att man fött barn betyder det inte att man inte kan återfå sin ursprungskropp, enligt denna kollega så måste man gå upp minst 20 kilo och oftast GÅR det inte att gå ner, just pga att man blivit kvinna när man fött barn, just så sa hon! Jag sa att jag inte har några av de problemen, jag väger 2 kilo mindre än när jag var 19 och att allt handlar om vilka val man väljer. Då blev hon jättesur och anklagade mig för att vara en omogen mamma!

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 12:09
    Ok, ok ok :) Måste erkänna, jag skojade bara. Jag är inte en ung morsa utan en medelålders man som hade lite tråkigt på jobbet igår. Skrev inte ens ett svar till mitt första inlägg och ändå tog det fart så här!
    Hysteriska familjeliv, kan man låta bli att njuta av hur härligt inskränkta folk är?

• Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?
  • Anonym (adoption nästa)

Hade gärna haft barn innan 30 men vi kan tyvärr inte få så nu står vi i kö för adoption =)

• Pimpinellan
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-03-26 14:14:15 följande:
    Fast du är ju lite besatt du med, som anklagar mig för att ha funktionshinder för att jag inte vill ha barn efter 30.

Du borde lugna ner dig några hekto också.

Jaha,du drar in andra trådar,nåja jag är inte sämre då. Om man inte orkar med barn efter 30 beror det aldrig nånsin på åldern utan måste bero på ren lathet eller sjukdomar! Åldern faller helt bort,den har absolut inte med saken att göra. Dessutom tror många yngre att livet tar slut efter 30 för de vet inte bättre,men jag vet ju-jag har ju som sagt varit både 20,30 och 40.

Så länge jag blir påhoppad och anklagad för vanvård och barnmisshandel och folk tycker jag borde tvångssteriliseras så kommer jag inte att lugna mig ett enda hekto! Jag får baske mig skaffa barn vuid 50 utan att det angår en enda mänska förutom vi två!
  • jashrinah

haha hur tusan kom detta att handla om hurvida man "hinner leva" efter eller före barnen ? 

själv har min dröm alltid varit att leva tillsammans med mina barn , livet sätts inte på standby  när man får barn , det förändras bara lite :) 

• Madeleine de Scudéry
    Pimpinellan skrev 2013-03-26 14:29:32 följande:

Jaha,du drar in andra trådar,nåja jag är inte sämre då. Om man inte orkar med barn efter 30 beror det aldrig nånsin på åldern utan måste bero på ren lathet eller sjukdomar! Åldern faller helt bort,den har absolut inte med saken att göra. Dessutom tror många yngre att livet tar slut efter 30 för de vet inte bättre,men jag vet ju-jag har ju som sagt varit både 20,30 och 40.

Så länge jag blir påhoppad och anklagad för vanvård och barnmisshandel och folk tycker jag borde tvångssteriliseras så kommer jag inte att lugna mig ett enda hekto! Jag får baske mig skaffa barn vuid 50 utan att det angår en enda mänska förutom vi två!
    Jag tror inte att livet tar slut vid varken 30-40 eller 50. Som tur är behöver jag inte ens orka ta hand om ett spädbarn nu, jag har inget som helst behov av att skaffa ett heller.

När har jag anklagat dig för vanvård och barnmisshandel?
  • Anonym (Äventyraren)

Är glad att jag "väntade" till 30. Jag har verkligen fått leva ut och vara crazy i20års åldern. På ett sätt som nog skulle te sig märkligt och patetiskt i de övre åldrarna.

Flängt runt i världen, känt friheten, inget ansvar för någon annan, äventyr, flirtar you name it!

Och sen har jag utbildat mig också.

Nu när jag har fått en underbar liten unge så känner jag mig så tillfreds med allt! Och sicka fantastiska historier om mina äventyr jag kan berätta för henne! Allt från den mörka djungeln till storstadens magiska glitter. (Flirterna håller jag nog hemligt dock hehe)

Sen när hon blivit 18+ så finns det ju gott om tid att klämma in alla det där "leva livet för äldre" sakerna också ;)

• vägkorsning

Det där är en fråga som man inte kan ge ett generellt svar på, utan måste utgå från sig själv och vad som är bäst.

Personligen fick jag två barn när jag var runt 25, maken min lika gammal. Kändes perfekt då, vi ville inte vara för gamla och kände oss redo. Livet tar inte slut för att man får barn. Jag har läst på universitetet, vi har rest, gift oss m m. Och nu vid 35 väntar vi vårt tredje barn och jag inser nu hur det kan vara. Han var verkligen inte mogen för barn, och jag är mer rofylld och i nuet mot när vi fick våra äldre barn.

Men bara för att det är så för mig betyder det inte att det är rätt för alla. Man måste liksom se utanför sin egna lilla sfär och inse att alla inte är likadan som man själv.

• Madeleine de Scudéry
    Pimpinellan skrev 2013-03-26 14:29:32 följande:

Sen vore det helt bissart om jag trodde att livet tog slut efter 30.
  • Baktakt

Vilken icke-fråga detta är!

Man väljer inte alltid när man får de barn man får. Man väljer inte alltid att få de barn man önskar. Livet kommer nämligen ofta emellan de ideal vi har.

Jag fick en chock när jag vid 19 insåg att jag - om jag fullföljde min universitetsutbildning och jobbade ett par år först - tidigast skulle få barn vid 24, kanske inte förrän vid 30 om det sket sig på något plan. Mina föräldrar var 21 och 24-30 var ju helt förfärligt gammalt. Jag ville ju ha 4 barn och man skulle ju få ha 2-3 år mellan dem. Då skulle jag vara upp till 39 innan jag fick mitt sista. Förfärligt! då skulle jag ju ha bägge fötterna i graven och jord upp till knäna!

Jag blev mamma vid 33, för det sket sig längs vägen på alla plan. Jag tror inte jag hade blivit samma mamma om jag blivit det när jag först började längta vid 21, men huruvida jag hade blivit bättre, eller sämre, piggare, eller tröttare, smalare eller tjockare, det kan jag inte veta. Jag väljer att inte fundera på det, för det gagnar mig inte det minsta. Således förstår jag inte de heller som ständigt måste diskutera frågan. Är andras åsikter viktigare än ens egen vilja och förutsättningar? Nej, jag omfamnar jante varmt och säger "sköt dig själv och skit i andra". Ingen, allra minst en själv, gagnas av att ständigt stirra över häcken in till grannen och förargas. eller avundas.

• La Lola
    Anonym (mamma76) skrev 2013-03-26 10:24:51 följande:
    Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn?

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung?
    Tror du på allvar att man alltid väljer?! Seriöst?
    Jag träffade Heddas pappa när jag skulle fylla 30. Han var 8 år äldre än mig o kunde inte skaffa barn med sin förra tjej för hon blev svårt sjuk i MS. Tycker du att de borde ha skaffat barn iaf? Tjejen dog till slut.
    Skulle vi ha skippat att skaffa barn för att vi passerat nån jävla bäst-föregräns?!

Och enklare när man är ung?!
    Hade jag skaffat barn som 19-åring hade jag garanterat behövt försörjningsstöd för att klara mig! Under såna förhållanden skaffar inte jag barn iaf.

Ibland undrar jag om folk tänker innan de startar en tråd.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?