• Anonym (mamma76)

Varför skaffar man barn sent i livet?

Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 

Jag hade en diskussion på arbetet med en kollega som är ett år yngre än mig och hon gjorde tydligt hur omoget och olämpligt det var att skaffa barn innan man var iallfall 30. Hon är en besserwisser som vet allt. Nu håller hennes äktenskap på att krascha pga att hon anser att hennes man inte hjälper till tillräckligt med deras små som är 3 och 1 år och att det är "tur" att hon är så gammal och mogen så hon inser att hon skall ställa mer krav på sin manFörvånad! När jag sa att hon kanske skulle skaffat barnen tidigare så hade hon inte varit så trött som hon är nu så tittar hon bara surt på mig och säger att det inte alls stämmer. Det stör henne också att jag vid ett annat tillfälle sa att bara för att man fött barn betyder det inte att man inte kan återfå sin ursprungskropp, enligt denna kollega så måste man gå upp minst 20 kilo och oftast GÅR det inte att gå ner, just pga att man blivit kvinna när man fött barn, just så sa hon! Jag sa att jag inte har några av de problemen, jag väger 2 kilo mindre än när jag var 19 och att allt handlar om vilka val man väljer. Då blev hon jättesur och anklagade mig för att vara en omogen mamma!

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 12:09
    Ok, ok ok :) Måste erkänna, jag skojade bara. Jag är inte en ung morsa utan en medelålders man som hade lite tråkigt på jobbet igår. Skrev inte ens ett svar till mitt första inlägg och ändå tog det fart så här!
    Hysteriska familjeliv, kan man låta bli att njuta av hur härligt inskränkta folk är?

• Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?
  • Lily38
    Anonym skrev 2013-03-26 15:22:57 följande:
    Och tydligen blir man så gammal och trött efter 35 att man inte klarar av att ta hand om ett barn. Skrattande Det är färdtjänst nästa!
  • Ylva74

Håller med flera föregående - barn är ingenting man "skaffar"!
    Men som svar på din fråga om du nu inte redan har fått mer förståelse efter andras svar så i mitt fall var det så här. Pluggade fram till 25 års ålder, reste sedan runt i världen under några år och jobbade inom turistnäringen. Kände mig mer redo för fast jobb och boende framåt 28-29 ungefär, men hittade inte mannen jag ville ha barn med förrän jag var 34 år. (Trots flera längre fasta förhållanden tidigare fanns inte barnlängtan där). Fick mitt första barn vid 36 och väntar nu andra när jag snart är 39. 

Varför skulle det vara enklare att få barn som ung? Då kunde jag exempelvis resa hur jag ville och gjorde det men hade heller inte ekonomi till något annat än konstiga flygtider, övernattningar på väntsalar på flygplatser osv. Nu har vi råd att gå ner i tid båda två för att vi har jobbat oss upp till bra grundlöner, kan ändå resa eller hitta på det vi vill (inom rimliga gränser) och har dessutom möjlighet att göra det lite bekvämare för oss när vi reser eller i vår vardag. I sjutton väntar jag på att livet ska ta fart igen om 20 år! Jag lever ett fantastiskt familjeliv och är mycket lycklig i det på samma sätt som jag hade riktigt roligt innan jag hade barn.

• Madeleine de Scudéry

Det finns tio år mellan 25-30. Många skaffar barn i det ålderspannet. Varken ungt eller gammalt, om ni vill köra på de orden.

• Ramborg Persdotter
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-03-26 15:30:25 följande:
    Det finns tio år mellan 25-30. Många skaffar barn i det ålderspannet. Varken ungt eller gammalt, om ni vill köra på de orden.
    Du menar 5 år, eller menade du 20-30 år?
  • K med lilla E
    Anonym (mamma76) skrev 2013-03-26 10:24:51 följande:
    Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 

Jag hade en diskussion på arbetet med en kollega som är ett år yngre än mig och hon gjorde tydligt hur omoget och olämpligt det var att skaffa barn innan man var iallfall 30. Hon är en besserwisser som vet allt. Nu håller hennes äktenskap på att krascha pga att hon anser att hennes man inte hjälper till tillräckligt med deras små som är 3 och 1 år och att det är "tur" att hon är så gammal och mogen så hon inser att hon skall ställa mer krav på sin manFörvånad! När jag sa att hon kanske skulle skaffat barnen tidigare så hade hon inte varit så trött som hon är nu så tittar hon bara surt på mig och säger att det inte alls stämmer. Det stör henne också att jag vid ett annat tillfälle sa att bara för att man fött barn betyder det inte att man inte kan återfå sin ursprungskropp, enligt denna kollega så måste man gå upp minst 20 kilo och oftast GÅR det inte att gå ner, just pga att man blivit kvinna när man fött barn, just så sa hon! Jag sa att jag inte har några av de problemen, jag väger 2 kilo mindre än när jag var 19 och att allt handlar om vilka val man väljer. Då blev hon jättesur och anklagade mig för att vara en omogen mamma!

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig
    Milda tider!! Jag fick barn när jag var 23,25 och nu sist när jag var 38, jag kommer ju  alltså inte att kunna åka på helgtripper och semestrar ensam med man förrän jag är 58!!!! Om man nu måste vänta tills barnen är vuxna för att göra det. Buhu stackars mig, herregud människa, ett tips: Tänk lite innan du vräker ur dig skit....
  • Madeleine de Scudéry
    Ramborg Persdotter skrev 2013-03-26 15:31:46 följande:
    Du menar 5 år, eller menade du 20-30 år?
    25-35 menade jag naturligtvis.

För det mesta så verkar det vara åldersgränserna för ungt och gammalt här på familjeliv.
  • finskaflikkan

Därför att då har man troligt ett perfekt liv, fast inkomst, förhoppningsvis en man/kvinna man älskar upp över öronen sen länge, fått sig ett fint hem och allt e stabilt.  

• Anonym ("Gammal" 30)
    La Lola skrev 2013-03-26 14:42:21 följande:
    Tror du på allvar att man alltid väljer?! Seriöst?
    Jag träffade Heddas pappa när jag skulle fylla 30. Han var 8 år äldre än mig o kunde inte skaffa barn med sin förra tjej för hon blev svårt sjuk i MS. Tycker du att de borde ha skaffat barn iaf? Tjejen dog till slut.
    Skulle vi ha skippat att skaffa barn för att vi passerat nån jävla bäst-föregräns?!

Och enklare när man är ung?!
    Hade jag skaffat barn som 19-åring hade jag garanterat behövt försörjningsstöd för att klara mig! Under såna förhållanden skaffar inte jag barn iaf.

Ibland undrar jag om folk tänker innan de startar en tråd.
    Håller med dig *applåder*
  • AnooYoo
    Anonym (mamma76) skrev 2013-03-26 10:24:51 följande:

De som väntar kanske vill leva som unga människor medan de är unga istället för att vänta tills de inte är det längre.
  • Anonym (Jag)

Jag fick två barn när jag var yngre än 20 år. sen har jag fått en sladdis (oplanerad) när jag var 38 år.
    Det var ingen skillnad på orken alls.
    Jag jobbar men har inte mitt barn på 2,5 år på förskolan, min man tar hand om henne på kvällen när jag går till jobbet och på helgerna, när jag jobbar.

Jag har så mycket ork som jag hade när jag var 20, men det finns saker  som har förbättrats och det är kunskapen om barns behov och utveckling och mitt tålamod:).

Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?