• Anonym (TS)

Borderline

Anonym (whiteblack) skrev 2013-04-04 23:13:43 följande:
    Oj, blev så glad (?) när jag hittade denna tråd att jag var tvungen att skapa ett konto..  
    Jag fick min diagnos för snart 2 år sedan.. Jag står fortfarande i kö för DBT på två olika ställen.. Det har sagts att jag ska få plats i början av detta år (!) ( Nu är det april så jag vet inte riktigt hur de räknar början av året) Jag får inte träffa någon psykolog heller, eftersom jag står i kö för dbt och redan har fått min utredning .. Det finns de som står i kö för att ens få komma in på utredning och därför kan jag inte få någon eftersom jag redan får hjälp? 
    Min hjälp består av att träffa en läkare var 6.e vecka som skriver ut ny medicin.. Yey me.
    Någon som känner igen sig? Brukar det vara så svårt att få en plats? Börjar bli smått desperat då livet sakta med säkert kollapsar runt omkring mig..

Hej och Välkommen tiill tråden!

Ja så kan det nog tyvärr vara, själv fick jag först gå hos en "skötare" för samtal tills jag fullständigt bröt ihop där och då satte de mig först i kön och fick börja terapin direkt. Har du berättat hur desperat du är att få hjälp Nu? Det kan hjälpa att trycka på lite extra. Har du barn? Isf borde de hjälpa dig snabbare.  
  • Anonym (TS)
    Anonym (whiteblack) skrev 2013-04-05 23:14:37 följande:
    Ja, jag har berättat men dem verkar ha bestämt sig för att jag måste vänta tills jag får komma på dbt då det "inte är långt kvar". Jag har gått hos psykolog fram tills i augusti förra året men sen flyttade jag och då fick jag ingen ny.. Nej barn har jag inte..

Det är verkligen jobbigt när man måste vänta så länge, det är inte de som behöver må så dåligt :/

Hoppas du snart får börja!

Under tiden och givetvis efter också kan vi här i tråden skriva med varandra, kan ju vara något i alla fall.

Har du mycket ångest under dagarna? Något speciellt du brukar göra då för att komma ur det?

Äter du mediciner?          

• Anonym (TS)
    Anonym (anhöriga) skrev 2013-04-07 23:08:51 följande:
    Hej alla i tråden!
    Jag har inte läst alla inlägg men vänder mig hit för att ställa några frågor.

Hur gjorde ni för att komma till insikt med eran psykiska ohälsa?
    Har någon av er barn?Ålder på dom? Hur påverkas dom av er sjukdom?
    Kan man "hjälpa" en person med borderline att komma till insikt, när ingen insikt finns att ens vilja söka hjälp?

Välkommen till tråden!

För min del hade jag mått dåligt i många många år, levde under stark stress, tog i stort sett hand om 3 små barn själv, då min man jobbade konstiga tider. Så mitt dåliga mående eskalerade det sista året tills jag inte kände igen mig själv längre, och kände mig tvungen att söka hjälp. Borde gjort för många år sedan egentligen.

Så ja jag har 3 barn, 5år, 6år, 11år   

Hade jag inte sökt hjälp hade mina barn mått riktigt dåligt, nu går jag i terapi och äter mediciner mot ångest och depression, sen att jag har en aktiv pappa som tar sitt ansvar. Hade han inte varit här vet jag inte hur de hade mått, då jag periodvis knappt klarar av att ta hand om mig själv, ännu mindre att ta hand om ett hushåll. Har legat inne på psyk två gånger och då fick han ta hela ansvaret.

Jag hade nog kanske skrivit ut själva diagnosbilden och bara gett den till personen, inte pratat så mycket om just det där och då, men tagit upp ämnet om ett par dagar och frågat om personen har läst och vad den tycker. Annars vet jag inte riktigt vad man mer som anhörig kan göra? :/       
  • Anonym (TS)

Hitttade en video på youtube som visar ganska bra hur vi med Borderline kan känna......

">

• Anonym (TS)
    Anonym (Petra) skrev 2013-04-08 08:53:26 följande:
    En fråga till er andra med diagnos; när bröt er sjukdom ut? Under vilka år mådde ni som sämst? Hur smög sig symptomen på? Någon mer än jag som fick hallucinationer?
    Som jag skrev lite längre upp har jag alltid mått dåligt, även om andra nödvändigtvis inte sett detta. Har alltid vänt det mesta mot mig själv, inåt, hatat mig själv...hittade gamla dagböcker från tonåren och det var inte rolig läsning precis, alltid haft tomhetskänslor..de går aldrig bort, What´s the point???!!! kan känna glädje enbart kortare stunder.

Har aldrig sett att jag vore värd att må bättre, hade jag inte haft barn hade jag nog heller inte sökt hjälp till mig själv. Hemskt nog är barnen den enda orsaken till varför jag ens vill existera. 
    Så mitt stora problem är att de korta stunder jag kan känna riktig glädje, (oftast när det gäller något med barnen) eller vara stolt över mig själv vänder jag i nästa stund till något negativt, för jag känner mig inte värd bättre, jag har inte RÄTT att må bra, innan jag kommer ur det tänket (om det ens går) kommer jag inte komma någonvart. Har även kommit fram till varifrån det kommer.

Min barndom/uppväxt var ganska kärlekslös, misshandlad som jag var både psykiskt och fysiskt har jag lärt mig att det är såhär jag ska må, ingen grep in och hjälpte mig ur helvetet jag levde i. Lärde mig på det viset hur jag skulle behandla mig själv, för om inte den närmaste personen (mamma) kunde ta hand om mig, värna och skydda mig, vem skulle göra det då?? Det sitter så in i helvete djupt i mig, detta brottas jag med dagligen, mitt självhat är så starkt! Sparkar och piskar mig själv i tankarna alla dygnets vakna timmar. Så där ligger nyckeln till ett bättre liv, men det känns hopplöst,vet inte hur JAG ska kunna vända på det tänket??     

Din andra fråga, när jag mått som sämst, alltid MEN som mest akut för 3-4år sedan. Då var jag rejält farlig för mig själv, med självmordstankar (försök) var extremt självdestruktiv, Nu vet jag min gränser...börjar jag få de tankarna ofta och jag ser mig själv planera sätt att ta mitt eget liv söker jag OMEDELBART hjälp från psykakuten.

Hur smög sig symptomen på? Mitt akuta insjunknande började med stresss och press utifrån, alla kraven överrumplade mig totalt, att leva så under ett antal år fick mig att till slut gå in i väggen. Jag brukar beskriva det som att någon annan levde mitt liv under 2009-2010 jag levde som in i dimma, gjorde saker ...som jag idag bara skakar på huvudet för, kan inte förstå att jag var SÅ sjuk. Så en inre stress och krav.

Hallucinationer kan jag nog inte känna igen mig i men min psykolog har sagt att jag levde under en period som i psykos, om det kan likna något sådant. Just det jag beskrev om att jag inte kände igen mig själv, det är nu i efterhand väldigt läskigt och jag har många frågetecken som jag just nu hos min psykolog försöker luska reda på, vad var det som egentligen hände de två åren.            
  • Anonym (TS)
    Anonym (whiteblack) skrev 2013-04-08 19:05:19 följande:
    Ja, jag äter SSRI (har gjort det i några år) sen äter jag lugnande och insomningstabletter. Det går upp och ner, äter jag mina mediciner som jag ska, vilket jag inte är världsbäst på, så håller jag mig hyfsat lugn.. Det går upp och ner i perioder. 
    Inget speciellt mer än att ringa någon vän och spy ut all ångest på den stackars personen, annars så ligger jag hemma apatisk ett par dagar tills jag får spunk på mig själv och på något sätt orkar gå ut och gå eller så. Har inte så många verktyg för att hantera min ångest... 
    Jaadu vad ska man göra när ångesten är som starkast :/

För mig är det jobbigast när jag behöver ta hand om barnen, och har ångest samtidigt. Brukar sysselsätta de så snabbt som möjligt, lägga mig och lyssna på musik, just musik hjälper litegranna. Och det ska vara en viss typ av musik, allt går inte bra. 

Men det hjälper ju inte alla såklart.     
  • Anonym (TS)
    Anonym (bordis) skrev 2013-04-08 23:48:05 följande:
    Just idag orkar jag inte läsa här...läs min tråd LVU idag... I myndighets forumet så vet ni vad borderline kan ge. Gör inte som jag...sök hjälp I TID!!
    Läste precis din tråd, önskar jag kunde hjälpa dig på något sätt, det måste vara jättejobbigt!!!

Som jag förstår är du ensamstående? Jag tror inte jag hade klarat, nää jag VET att jag inte hade orkat med mina 3 barn och ha denna diagnos. Ens egna lidande och problem tar för mycket energi från mig.

Men det är borderline du har? Har vården sagt att du ska vara frisk till sommaren alltså?

Hoppas jag nu läste rätt tråd bara :/        
  • Anonym (TS)

Är det bara jag som känner sån stark meningslöshet, har ingen lust med något?

Kommer på mig själv ofta att tänka, varför ska jag ens leva, vill inte, ser ingen poäng med det.

Försöker gripa tag i de korta stunder i livet där jag ser något som ens skulle hålla mig kvar,vilja vara kvar här på jorden. Men de stunderna är så korta! Jag kan inte tvinga mig själv att vilja leva. Jävligt frustrerande!!

• Anonym (TS)
    Anonym (bordis) skrev 2013-04-15 09:54:55 följande:

Åhh...... den där videon har jag kollat på många många ggr, jag tycker den är så träffande. Har även mailat den till mina vänner och f.d sambon för att dem ska få lite insikt i hur man faktiskt mår.
    Ja visst är den bra, beskriver allt så bra
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-04-15 11:25:41 följande:
    Hejsan alla :) Får man ställa en fråga?
    i så fall... vad fick er att söka hjälp/få en diagnos?
    Jag misstänker att jag själv har diagnosen borderline, samt att jag är deprimerad Rynkar på näsan
    Ha en trevlig dag alla underbara! 
    Jag hade mått väldigt dåligt i många år men försökt förtränga det, tillslut gick det inte längre utan jag "gick in i väggen" Blev snabbt sämre, sjukskrevs, började med mediciner. Jag hade inte en tanke på att jag skulle lida av just borderline men nu i efterhand stämmer de flesta kriterier in på mig. 

Välkommen till tråden    
Svar på tråden Borderline