Anonym (Petra) skrev 2013-04-08 08:53:26 följande:
En fråga till er andra med diagnos; när bröt er sjukdom ut? Under vilka år mådde ni som sämst? Hur smög sig symptomen på? Någon mer än jag som fick hallucinationer?
Som jag skrev lite längre upp har jag alltid mått dåligt, även om andra nödvändigtvis inte sett detta. Har alltid vänt det mesta mot mig själv, inåt, hatat mig själv...hittade gamla dagböcker från tonåren och det var inte rolig läsning precis, alltid haft tomhetskänslor..de går aldrig bort, What´s the point???!!! kan känna glädje enbart kortare stunder.
Har aldrig sett att jag vore värd att må bättre, hade jag inte haft barn hade jag nog heller inte sökt hjälp till mig själv. Hemskt nog är barnen den enda orsaken till varför jag ens vill existera.
Så mitt stora problem är att de korta stunder jag kan känna riktig glädje, (oftast när det gäller något med barnen) eller vara stolt över mig själv vänder jag i nästa stund till något negativt, för jag känner mig inte värd bättre, jag har inte RÄTT att må bra, innan jag kommer ur det tänket (om det ens går) kommer jag inte komma någonvart. Har även kommit fram till varifrån det kommer.
Min barndom/uppväxt var ganska kärlekslös, misshandlad som jag var både psykiskt och fysiskt har jag lärt mig att det är såhär jag ska må, ingen grep in och hjälpte mig ur helvetet jag levde i. Lärde mig på det viset hur jag skulle behandla mig själv, för om inte den närmaste personen (mamma) kunde ta hand om mig, värna och skydda mig, vem skulle göra det då?? Det sitter så in i helvete djupt i mig, detta brottas jag med dagligen, mitt självhat är så starkt! Sparkar och piskar mig själv i tankarna alla dygnets vakna timmar. Så där ligger nyckeln till ett bättre liv, men det känns hopplöst,vet inte hur JAG ska kunna vända på det tänket??
Din andra fråga, när jag mått som sämst, alltid MEN som mest akut för 3-4år sedan. Då var jag rejält farlig för mig själv, med självmordstankar (försök) var extremt självdestruktiv, Nu vet jag min gränser...börjar jag få de tankarna ofta och jag ser mig själv planera sätt att ta mitt eget liv söker jag OMEDELBART hjälp från psykakuten.
Hur smög sig symptomen på? Mitt akuta insjunknande började med stresss och press utifrån, alla kraven överrumplade mig totalt, att leva så under ett antal år fick mig att till slut gå in i väggen. Jag brukar beskriva det som att någon annan levde mitt liv under 2009-2010 jag levde som in i dimma, gjorde saker ...som jag idag bara skakar på huvudet för, kan inte förstå att jag var SÅ sjuk. Så en inre stress och krav.
Hallucinationer kan jag nog inte känna igen mig i men min psykolog har sagt att jag levde under en period som i psykos, om det kan likna något sådant. Just det jag beskrev om att jag inte kände igen mig själv, det är nu i efterhand väldigt läskigt och jag har många frågetecken som jag just nu hos min psykolog försöker luska reda på, vad var det som egentligen hände de två åren.