Anonym (Anhörig) skrev 2013-04-20 13:43:13 följande:
Tack TS och Beatufulsecret för era svar! Jag skriver också från mobilen, därför inga stycken. Men men. Han inser att han har problem och ska nu få hjälp att kontrollera vissa handlingar och inpulser. Jag hoppas verkligen att han får ett förtroende för sin terapeut. Jag förstår att det kommer att ta lång tid innan han får bukt på problemen, men han verkar inte riktigt förstå det, utan tror att det kommer att gå relativt fort. Ha en fin dag!
Ja just att få bra redskap att använda vid ångest, impulsivitet, ilska osv ...är en nödvändighet för att komma någonvart med vår diagnos. Att lära sig välja bättre allternativ, tänka efter innan man gör/säger något osv
Just där är Dbt o Mbt väldigt bra, i Dbt lär man sig mycket om olika färdigheter som det kallas. Tex. vara medvetet närvarande så ofta som möjligt, ofta lever man bara på, istället för att stanna upp, tänka efter, göra en sak i taget. Man får olika övningar att jobba med, hoppas han får börja en sådan terapi.
Mbt (mentaliseringsbaserad terapi) handlar mer om relationer, känslor...hur man tänker, känner i olika situationer, hur man påverkar andra med sitt handlande. Man tänker och pratar kring sina och andras känslor. Väldigt nyttigt, tror Många skulle behöva lära sig sånt, inte bara vi med diagnoser
Ha en toppendag i solen (om solen är framme :P