Borderline
Jag och min sambo hade som regel att vi inte drog och "festade" utan varandra. Det funkade bra. Men många verkar inte klara sig utan sånt trams.
Anonym Misstänker: Du kanske borde tänka över detta med att ha ett öppet förhållande, jag får känslan över att du egentligen inte vill ha det så och mår väldigt dåligt av att inte ha kontrollen och veta vad han håller på med, eftersom han nu har "lov" till att göra det. Kanske därför du är misstänksam och orolig :/
Nu har jag inte Borderline, men fick under några veckors tid (när en nära släkting gick bort) som tonåring äta Atarax och på mig gjorde det susen, jag blev kall och okänslig. Det var skönt just då i varje fall.

Det cirkulerar väldigt mycket myter runt medicin, tyvärr oftast spritt av dem som inte använder dem själva. Sen beror det förstås på vilken medicin det är, då biverkningarna varierar.
Min sambo medicinvägrade i fyra år, men av någon anledning bestämde hon sig för att prova en medicin nu. De tre senaste veckorna har varit de lugnaste i vår relation hittills. Hon mår jätte bra, förutom lite yrsel då och då. Vi bråkar absolut ingenting längre, och jag kan se på henne att hon är lyckligare. Hon skrattar mer, har framtidstro osv. Och hon sa också alltid att man blir "avtrubbad", tills hon provade.
Men det fungerar säkert inte på alla. Har man dock aldrig provat så vet man ju inte.
Jag tycker precis som du att det bästa vore att lära sig hantera det istället. Men ibland går det helt enkelt inte, och då har man inte så mycket val än att försöka kombinera medicin och någon form av hantering.
Det här är faktist oerhört lätt att säga men inte riktigt lika lätt att praktisera. Håller man på att gå sönder själv så är det allvarligt, och då gör man faktiskt bäst i att dra. Förutsatt att inte barn är inblandade då förstås, då är det inte lika självklart.
Men man får inte underskatta vilken skada det kan göra att leva i en dysfunktionell relation.
Hej, jag håller på att gå igenom en utredning på affektiva mottagningen på huddinge sjukhus.. Överläkaren där tror på att jag har borderline ps, mer än han tror på bipolär då mina maniska perioder inte håller i sig tillräckligt länge för hans smak, eller nåt...
Jag har haft återkommande depressioner sedan 12 års ålder, blev våldtagen vid 15 vilket inte riktigt hjälpte nånting såklart. Var i kontakt med BUP första gången när jag var 13 då jag började självskada, vilket jag fortfarande gör tyvärr.
Är nu snart 23 år och mäkta trött på det här. Ska försöka bli sjukskriven och ha mer läkar/psykiater kontakt då jag har mer och mer återkommande suicidtankar.
Är gift med en äldre man och har två bonussöner på 8 och 9 år.
Tungt, jag lider med dig och hoppas du tar dig ur det här så stark som möjligt! Det finns berättelser som slutar lyckligt även för de med borderline eller bipolär sjukdom, så tappa inte hoppet.
Har du provat medicinering? I kombination med terapi brukar det fungera bäst, och sedan kan man eventuellt trappa ner på medicin ifall man börjar må bättre. Det är ju som om du har en hjärtsjukdom, pillrena är knappast nyttiga men frågan är vad som är värst; att gå runt med åkomman eller att ta pillrena. Oftast är svaret det förstnämnda.
Min tjej har upplevt liknande saker som du, men hon har inget bra erfarenhet av BUP. Så jag förstår vad du går igenom! Ta hand om dig!