• Anonym (...)

Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??

Hade en jättebra graviditet,höll i gång i stallet enda fram tills 6 timmar innan vi åkte in till förlossningen,ridningen slutade jag dock med samma sekund jag plussade,men jag körde hästen ganska mycket,och alla stallsysslor osv fixade jag själv utan problem. Förlossningen gick kanonbra,och det är det häftigaste jag gjort,och skulle gärna göra om den igen.

Bebisen var helt underbar från början,h*n har aldrig riktigt grinat och grinat,utan dom gånger h*n blivit ledset så har det varit någon minut bara,h*n har ALDRIG varit otröstlig! Ingen kolik,och har ätit 2-4 ggr på nätterna,sen somnat om direkt. Ett riktigt skolboksexemplar om man säger så.

Endå känner jag att jag inte vill ha fler barn,sambon skulle kunna tänka sig en till,men jag känner att det räcker. MEN,jag får sånt fruktandsvärt dåligt samvete att h*n inte ska få ett syskon! Jag har själv en bror som jag älskar så otroligt mycket,och han var ju min bästa vän när vi var små,sambo har flera syskon,och dom finns där för varandra och ställer alltid upp.

Jag är rädd att våran ska känna sig ensam,speciellt den dagen vi går bort... Även rädd för att h*n ska få en tråkig uppväxt,att h*n alltid kommer sakna något...

Många säger även att vi kommer få det så mycket jobbigare med bara ett barn,om man har två så kan dom underhålla varandra,dom blir inte lika bortskämda,dom har alltid varandra osv..

Såå,jag vill ju så klart göra allt för mitt älskade barn,så jag har funderat på det här ett bra tag nu,hur man ska göra? För jag känner inget behov över huvud taget  för min del  att skaffa en till,inte sambon heller,men han kan nog tänka sig det mer än vad jag kan,men för vårat barn skull så känner jag att klart att h*n ska få ett syskon!

Hur har ni med bara ett barn resonerat? Har ni ångrat er? Har erat barn saknat något?

Och ni som varit/är ensambarn,har ni saknat något?

• Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??
  • Fanny b
    Anonym (Syskon) skrev 2013-04-02 21:21:15 följande:
    Jag tror att många ensambarn som alltid längtat efter syskon har en idealbild av syskongemenskap som inte alltid stämmer med verkligheten. De vill ha en själsfrände de kan prata med allt om och som alltid ställer upp. Inget fel i det, det skulle jag själv vilja ha, men det fick jag inte trots att jag själv har syskon. Det kan slå hur som helst. Syskonrelationer kan vara spända, likgiltiga eller rent av hatiska. Har man riktig otur har man ett syskon som dessutom kräver så oerhört mycket energi från föräldrarna att mycket lite återstår till övriga barn. Ett syskon man sen får ta hand om själv. Eller så blir det toppen, en riktig tillgång. Därför är det minst sagt konstigt att vissa hävdar att man är självisk om man inte skaffar syskon till sitt barn. Har de kristallkula eller? Hur kan de vara så säkra på hur det kommer att bli? Det måste naturligtvis vara helt upp till varje par att själva bestämma om de vill ha fler än ett barn. Det är ju de som får leva med konsekvenserna sedan, både positiva som negativa.
  • Anonym
    Anonym (Endabarn) skrev 2013-03-31 18:35:54 följande:
    Och även som vuxen, när andra självklart vänder sig till sina syskon i första hand, när de behöver barnvakt eller flytthjälp eller någonstans att sova ett tag när de åkt ut från andrahansboendet eller blivit utkastade av sin sambo. Var skulle JAG sova om det hände mig - på ett härbärge för missbrukare..?

Du har en idealiserad bild av vad det innebär att vara syskon. Mitt liv hade varit mycket bättre om mitt syskon inte fanns, sorgligt men sant.
  • LFF

Jag är uppvuxen som ensambarn (har en halvbror på pappas sida som är 13 år yngre) och har aldrig lidit av det. Har alltid haft mina föräldrars fulla uppmärksamhet, har inte blivit överdrivt bortskämd etc som många verkar anse att ensambarn blir per automatik.

Jag har även på nära håll sett hur det kan bli mellan syskon då min mamma och hennes syster i princip inte har nån kontakt alls. De bor i samma stad, på varsin sida, men det spelar ingen roll. Jag har varit hos mina morföräldrar varje sommar sen jag var pyttig, min mamma och min moster med familj har aldrig varit där samtidigt. När mina kusiner fyllde år åkte jag dit med mina morföräldrar och mamma stannade hemma. Mamma och hennes syster drar inte jämt helt enkelt. Två gånger per år är de på samma plats (typ), det är när mina morföräldrar fyller år. Då är det väldigt stelt dem emellan.

Sen finns det syskonrelationer som är väldigt nära varandra och visst är jag lite avundsjuk på dem men inget jag kännt att jag saknat genom åren. Nu är jag gravid och min sambo är också ensambarn och visst känns det lite trist att vårt barn inte kommer ha några kusiner men jag kan väl inte påstå att jag är överdrivet nära mina kusiner idag i vuxen ålder trots att vi lekte mycket på landet på somrarna när de var där.

• Anonym (3 tjejer)

Mamma och pappa har fått 3 tjejer, jag är mellanbarnet och nu 23 år. Min storasyster är 27 och min lillasyster 18. Vi är inte nära varandra öht, någon av oss. Vi är helt olika på alla plan.. När vi var liten så visst lekte vi ibland, men det tog inte många år innan det gick åt motsatt håll.

• nordhem

Jag är också väldigt kluven i detta med ett till barn, vi har en dotter på snart 3 år och jag börjar känns stressen att ta ett beslut, jag önskar att jag kände ja eller nej. Min man är väldigt tveksam till ett till barn dock så jag vet inte om det kommer gå vägen på grund av det. Jag är hemskt splittrad angående känslan "att skaffa ett till barn för syskonskapetsskull" eller för att jag verkligen vill ha ett till barn. Jag kan inte riktigt särskilja på de känslorna, jag är dessutom rädd för att inte räcka till med två barn, jag älskar den relationen jag har med min dotter nu och kan inte riktigt se hur ett till barn ska "passa in" i vår lilla trio. 

Samtidigt finns det en längtan i mig. Som sagt, jag är hemskt kluven. Och det är verkligen skitjobbigt. Jag är rädd för alla "farhågor" som folk radat upp här gälllande växa upp som ensambarn och hur hon kommer påverkas av det.

Jag är själv ensambarn och inser, i efterhand att jag var väldigt ensam och växte upp bland och med vuxna, men det berodde väldigt mycket på mina föräldrar och hur mycket de var engagerade i mig. Jag gick aldrig på dagis och var ensam hemma väldigt mycket med mina farföräldrar som gjorde sitt bästa för att underhålla mig men ändå, inga barn. Jag var väldigt blyg och hade väldigt svårt att ta kontakt med barn, umgicks hellre med vuxna än med barn. Men det beror till stor del att jag inte visste hur man var omkring jämnåriga. 

Jag tror att föräldrarnas engagemang och hur de sätter upp barnets uppväxtmiljö etc påverkar senare huruvida barnet kommer att känna sig som ett ensambarn eller ett barn. 

Vidare är jag orolig för hur hon själv kommer att bemötas genom att vara den enda eller bland de enda som inte har syskon barn sinsemellan? 

Min man är också ensambarn men växte upp vägg i vägg med sin kusin som han umgicks med jämt så han har inte haft samma problematik som jag har under uppväxten och ser därför inte heller varför vår dotter skulle lida av att vara endabarn.

Sen är ju frågan om om vi som föräldrar skulle vara lika bra föräldrar om vi skulle slänga in en till i ekvationen- det är nu som det börjar bli lättare. Och et är mest vid lov och semestrar som jag börjar oroa mig för att hon ska känna sig ensam, å andra sidan är hon är väldigt social och populär person så jag bör nog kanske inte lägga mina rädslor på henne.

Hon kommer inte växa upp så 

• Anonym (skåning)
    nordhem skrev 2013-04-03 11:34:46 följande:
    Jag är också väldigt kluven i detta med ett till barn, vi har en dotter på snart 3 år och jag börjar känns stressen att ta ett beslut, jag önskar att jag kände ja eller nej. Min man är väldigt tveksam till ett till barn dock så jag vet inte om det kommer gå vägen på grund av det. Jag är hemskt splittrad angående känslan "att skaffa ett till barn för syskonskapetsskull" eller för att jag verkligen vill ha ett till barn. Jag kan inte riktigt särskilja på de känslorna, jag är dessutom rädd för att inte räcka till med två barn, jag älskar den relationen jag har med min dotter nu och kan inte riktigt se hur ett till barn ska "passa in" i vår lilla trio. 

Samtidigt finns det en längtan i mig. Som sagt, jag är hemskt kluven. Och det är verkligen skitjobbigt. Jag är rädd för alla "farhågor" som folk radat upp här gälllande växa upp som ensambarn och hur hon kommer påverkas av det.

Jag är själv ensambarn och inser, i efterhand att jag var väldigt ensam och växte upp bland och med vuxna, men det berodde väldigt mycket på mina föräldrar och hur mycket de var engagerade i mig. Jag gick aldrig på dagis och var ensam hemma väldigt mycket med mina farföräldrar som gjorde sitt bästa för att underhålla mig men ändå, inga barn. Jag var väldigt blyg och hade väldigt svårt att ta kontakt med barn, umgicks hellre med vuxna än med barn. Men det beror till stor del att jag inte visste hur man var omkring jämnåriga. 

Jag tror att föräldrarnas engagemang och hur de sätter upp barnets uppväxtmiljö etc påverkar senare huruvida barnet kommer att känna sig som ett ensambarn eller ett barn. 

Vidare är jag orolig för hur hon själv kommer att bemötas genom att vara den enda eller bland de enda som inte har syskon barn sinsemellan? 

Min man är också ensambarn men växte upp vägg i vägg med sin kusin som han umgicks med jämt så han har inte haft samma problematik som jag har under uppväxten och ser därför inte heller varför vår dotter skulle lida av att vara endabarn.

Sen är ju frågan om om vi som föräldrar skulle vara lika bra föräldrar om vi skulle slänga in en till i ekvationen- det är nu som det börjar bli lättare. Och et är mest vid lov och semestrar som jag börjar oroa mig för att hon ska känna sig ensam, å andra sidan är hon är väldigt social och populär person så jag bör nog kanske inte lägga mina rädslor på henne.

Hon kommer inte växa upp så 
    Jag växte upp utan dagis precis som du. Alla barn går på dagis idag och lär sig det sociala där .

Sedan vad gäller utlandsresor så reste jag alltid själv med mina föräldrar var sommar. Jag hittade kompisar på plats - barn som kom från orten och började leka med mig på stranden. Flera av dessa hade jag sedan som brevvänner i många år.

Som vuxen har jag väldigt lätt att kallprata och få igång ett samtal var det nu än är. Troligen för att jag tvingades lära mig det som barn? Visst vore det toppen om ett syskon alltid var där som bästis i alla väder. Men vi har det så bra som det är och jag saknar inte ett barn till. Ok lite är det ju så att jag blir nostalgisk när jag ser en bebis . Men ett barn passar bäst logistiskt här hel enkelt. Och nu börjar vi kunna ha en massa kul med utflykter och utveckling hos en nyfiken treåring. Skulle kännas taskigt att klippa av den spirande spiralen av självsäkerhet och aktivitet för att mer sitta stilla och hemma nu när vi är på upptäcksfärd i livet .       
  • Christi38

Endabarn,
    Jag har läst flera av dina inlägg här och jag får en stor känsla av sorg hos dig. Det känns som att du lagt ner så mycket energi på att romantisera syskonskap och det kan inte vara nyttigt nånstans!

Ja jag har en bror. Ja vi står varandra nära idag. Vi var som hund och katt när vi var små men ja, det var en trygghet iaf.

Men Som vuxen står min bror inte i centrum. Jag bygger inte upp mitt liv på att jag har en bror. Han har sin familj, jag har min. Vi har dessutom vänner och bekantskapskrets på olika håll.

Jag ber inte honom flytthjälp varje gång jag flyttar. Jag har aldrig bett om barnvakt heller. Och jag "behöver" inte ringa honom om något händer, det finns andra. Vad jag menar är att jag lever inte mitt liv utefter att jag HAR syskon, vilket det känns som att du gör, att du INTE HAR syskon tar väldigt mycket plats i ditt liv känns det som?

Försök, för din egen skull, att vara glad för det du har ist! :)

• Mulliga Maj

Jag är ett ensambarn och jag saknade syskon som liten och jag gör det nu . Jag har nio barn själv och de behöver inte känna sig ensamma.

• Fanny b
    Mulliga Maj skrev 2013-04-03 12:10:37 följande:
    Jag är ett ensambarn och jag saknade syskon som liten och jag gör det nu . Jag har nio barn själv och de behöver inte känna sig ensamma.

Nu gäller inte detta dig och dina barn, utan generellt, att ha flera syskon innebär inte per automatik att man inte är ensam. Man kan ha 10 syskon och känna sig ensam, då detta handlar om vilken typ av relation som finns mellan syskon. I denna tråd så tror jag de flesta som hade velat ha syskon men inte fick, har någon typ av romantiserad syn på syskonskapet, inget fel med det, tvärtom. Men som flera redan skrivit, det är långt ifrån alla syskonrelationer som har sådana drag.

• fluu
    Anonym (skåning) skrev 2013-04-03 11:53:18 följande:
    Jag växte upp utan dagis precis som du. Alla barn går på dagis idag och lär sig det sociala där .

Sedan vad gäller utlandsresor så reste jag alltid själv med mina föräldrar var sommar. Jag hittade kompisar på plats - barn som kom från orten och började leka med mig på stranden. Flera av dessa hade jag sedan som brevvänner i många år.

Som vuxen har jag väldigt lätt att kallprata och få igång ett samtal var det nu än är. Troligen för att jag tvingades lära mig det som barn? Visst vore det toppen om ett syskon alltid var där som bästis i alla väder. Men vi har det så bra som det är och jag saknar inte ett barn till. Ok lite är det ju så att jag blir nostalgisk när jag ser en bebis . Men ett barn passar bäst logistiskt här hel enkelt. Och nu börjar vi kunna ha en massa kul med utflykter och utveckling hos en nyfiken treåring. Skulle kännas taskigt att klippa av den spirande spiralen av självsäkerhet och aktivitet för att mer sitta stilla och hemma nu när vi är på upptäcksfärd i livet .       
    Nej,alla ensambarn som går på dagis lär sig inte det sociala och konfliktlösning där.

Jag(och två av mina ensambarnskompisar) hade väldigt svårt att umgås med andra barn. På dagis finns det alltid personal som styr upp bråken och så,inte som hemma där man kanske fått lära sig att lösa konflikter själva. Och också hur man lever med andra på samma nivå,anpassar sig och passar in.

Nu säger jag givetvis inte att det alltid är så här,kanske inte ens oftast,men det är min och flera jag känner erfarenheter av att vara ensambarn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??