• Anonym (...)

Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??

Hade en jättebra graviditet,höll i gång i stallet enda fram tills 6 timmar innan vi åkte in till förlossningen,ridningen slutade jag dock med samma sekund jag plussade,men jag körde hästen ganska mycket,och alla stallsysslor osv fixade jag själv utan problem. Förlossningen gick kanonbra,och det är det häftigaste jag gjort,och skulle gärna göra om den igen.

Bebisen var helt underbar från början,h*n har aldrig riktigt grinat och grinat,utan dom gånger h*n blivit ledset så har det varit någon minut bara,h*n har ALDRIG varit otröstlig! Ingen kolik,och har ätit 2-4 ggr på nätterna,sen somnat om direkt. Ett riktigt skolboksexemplar om man säger så.

Endå känner jag att jag inte vill ha fler barn,sambon skulle kunna tänka sig en till,men jag känner att det räcker. MEN,jag får sånt fruktandsvärt dåligt samvete att h*n inte ska få ett syskon! Jag har själv en bror som jag älskar så otroligt mycket,och han var ju min bästa vän när vi var små,sambo har flera syskon,och dom finns där för varandra och ställer alltid upp.

Jag är rädd att våran ska känna sig ensam,speciellt den dagen vi går bort... Även rädd för att h*n ska få en tråkig uppväxt,att h*n alltid kommer sakna något...

Många säger även att vi kommer få det så mycket jobbigare med bara ett barn,om man har två så kan dom underhålla varandra,dom blir inte lika bortskämda,dom har alltid varandra osv..

Såå,jag vill ju så klart göra allt för mitt älskade barn,så jag har funderat på det här ett bra tag nu,hur man ska göra? För jag känner inget behov över huvud taget  för min del  att skaffa en till,inte sambon heller,men han kan nog tänka sig det mer än vad jag kan,men för vårat barn skull så känner jag att klart att h*n ska få ett syskon!

Hur har ni med bara ett barn resonerat? Har ni ångrat er? Har erat barn saknat något?

Och ni som varit/är ensambarn,har ni saknat något?

• Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??
  • L1inda
    helene 355 skrev 2013-03-31 18:41:14 följande:
    tänker lika dant men då var graviditet jobbig. han är hur fin som helst, gillar ej sömn men förutom de helt underbar, inget onödigt skrik, kolik, äter bra, nu 1 och sköter sig själv relativt bra, nu sover han ändå okey så de är inte mycket man kan klaga på. Lätt att dra med om man ska någonstans. men som du säger ibland mår jag dåligt över att han ej får syskon, jag och min syster är nära varandra och har haft tur som haft varandra, men då bodde vi utan andra barn i närheten, de kommer ej vår son så han kommer ha vänner.
    Jaa alltså jag kan ju liksom inte släppa att jag så gärna vill ha ett till barn men det blir inte nu, hade aldrig orkat nu. kanske när min dotter är 4-5 år.  Många tycker man är knäpp som väntar men jag anser att man inte skaffar barn tätt bara för att dom ska få syskon utan att man skaffar fler barn för att man vill det, jag älskar att vara mamma, men tycker det även är skönt att få lite tid för sig själv också. och allt blir lättare med ett barn.sen var jag ganska ung när jag fick dottern är ju bara 24 och hon är 2. så jag kanske känner anorlunda när jag är 26-27 =)
  • Anonym (trivs)
    Anonym (Kanske barn?) skrev 2013-04-01 12:15:35 följande:
    Men alltså, hur många är det som helt ärligt skaffar ett andra barn BARA för att barn nr 1 ska få ett syskon? Ligger det inte normalt en barnlängtan i botten?
    Förhoppningsvis inga. Men det är det argumentet jag ofta möter - både som kritik mot min ovilja att skaffa fler, och som första punkt på listan över varför de själva vill ha fler. Jag hoppas och tror ju också att alla skaffar barn för att de vill ha barn, punkt, och inte anser att det är fel att bara ha ett barn om det är ett barn man vill ha, men som sagt. Det är så det låter.
    Anonym (Kanske barn?) skrev 2013-04-01 12:15:35 följande:
    Tycker inte man kan vara så spiksäker om det där med att två barn alltid är värre än ett heller. Om jag bara ser mig omkring bland de barnfamiljer jag känner så är det inte så att ju fler barn, desto tröttare föräldrar. Tvärtom så beror det mycket på barnens personlighet, hälsa, inbördes åldersskillnad, om föräldrarna jobbar deltid, har god tillgång till barnvakt, sätter ribban högt över lag, samarbetar bra osv osv. En av de mest harmoniska familjerna jag känner har tre pojkar, och en av de där föräldrarna verkar ha det tyngst har en pojke.

Ja, men absolut är det fler saker som spelar in. Det jag menar är att jag ser att specifika föräldrapar blir mycket tröttare när de har två barn än när de bara hade ett. Det säger ju sig självt, egentligen. Det verkar inte vara dubbelt så jobbigt med två barn än ett, det verkar vara ungefär tre-fyra gånger så jobbigt. I alla fall så länge de är små. Då jämför jag inte en ettbarnsfamilj med en trebarnsfamilj, utan samma familj före och efter andra barnet. Det är kanske inte helt schysst, eftersom det på många sätt är jobbigare med en treåring än med en bebis (men på andra sätt inte), oavsett om det kommer in syskon i bilden eller inte, men det känns ju mer relevant än att jämföra familj A och familj B.

Min poäng är att jag tycker att man ska skaffa så många barn man vill ha och kan få. Precis som man inte kan säga något om två eventuella barns eventuella syskonrelation utifrån sin egen syskonrelation kan man säga något om hur det kommer att bli för ens enda barn att vara just endabarn utifrån andra människors erfarenhet av att vara endabarn.

• Anonym (Bella)

Min mamma är ensambarn och förlorade båda sina föräldrar innan hon fyllt 40. Hon har många gånger pratat om hur hon önskat att hon haft ett syskon. För henne var det jätteviktigt att få många barn och vi är fyra syskon. Jag vet att det inte finns några garantier för att relationerna mellan syskon fungerar bra men själv vet jag inte vad jag hade gjort utan mina. Det är klart att vi bråkat genom åren men samtidigt finns alltid den där självklara tillhörigheten. De ställer upp för mig till 100 % om jag skulle behöva det. För mig är det också en försäkring för våra barn om det skulle hända mig och min man någonting.

• Snultan

Jag tycker det är väldigt konstigt att man skaffar ett barn bara för att ens barn ska få ett syskon. Som att ett ensambarn skulle dö av tristess eller bli super bortskämd.

De blir ju som de blir. Jag själv har 9 syskon, visserligen både hela o halva, men jag vill absolut inte ha flera barn. Ett räcker gott o väl. Ev en till när första barnet är typ 5. Jobbigt när de alltid är en massa folk de blir trångt o dyrt o svårt att få uppmärksamhet.

Och eftersom jag har så många syskon och dom har barn så kommer vårt barn aldrig bli ensam.

Gravid i vecka 13! ****** BF 11 Oktober!
  • Snultan

De blir ju vad man gör de till skulle det stå :-P

Gravid i vecka 13! ****** BF 11 Oktober!
  • Anonym (Ett blev två)

Min mamma är ensambarn och har alltid pratat om hur mycket hon saknat ett syskon. Jag har även flera vänner som är ensambarn och säger samma sak. Det de saknar verkar dock vara en syskonrelation som funkar som en nära kompisrelation och det är ju långt ifrån säkert att det blir så. Jag har själv ett syskon och kan ärligt säga att mitt liv inte på något sätt är eller har varit bättre pga detta. Vi har inget gemensamt och har i princip bråkat hela våra liv. Jag hade nog haft det bättre som ensambarn. Själv fick jag ett barn efter många års väntan och trodde aldrig att jag skulle få fler. Nu fick jag det och det är klart att jag blir alldeles varm ihjärtat när jag ser kärleken mellan dem. Jag är också väl medveten om att detta kan förändras och innebära mer smärta än kärlek. Det är skitjobbigt att ha en dålig relation till sina syskon. Om du bara vill ha ett barn tycker jag att du ska stå fast vid det utan dåligt samvete. Jag skaffade fler barn för att jag verkligen ville ha ett barn till och inte för att ge mitt barn ett syskon.

• Anonym
    Anonym (Ensam och ledsen) skrev 2013-04-01 09:30:26 följande:
    Jag är ensambarn, kommer ihåg alla gånger jag grät för jag kände mig ensam. Skulle alltid fixas med att ha med kompisar på semestrar och annars hoppas på att träffa andra barn på plats, och jag var grymt blyg och tyckte det var superjobbigt. Har därför valt att ha flera barn själv. Och faktiskt, sedan första barnet kom (har nu fyra) så känner jag mig äntligen inte ensam :).
    Anonym (Endabarn) skrev 2013-04-01 09:58:36 följande:

Känner igen känslan! När jag fick upp mitt första barn i famnen, så släppte mycket av ensamhetsångesten och rädslan jag burit på i hela mitt liv! Äntligen någon som jag hörde ihop med på ett SJÄLVKLART sätt. Som jag ALLTID skulle ha en relation till livet ut, och som inte bara kunde byta ut mig mot någon annan, som var mycket roligare. För jag skulle alltid vara hans mor...

Nä, jag tror aldrig att man kan vara lika trygg med några andra relationer än blodsbanden.  Hälften av alla äktenskap spricker också idag, så man kan inte heller känna sig i hamn bara för att man är gift...
    Måste säga att det låter som en märklig relation till sina barn... jo, dina barn kommer "byta ut dig" mot någon annan, när han träffar någon att ha en relation med. Tror att det är såna som känner som ni (nu säger jag alltså inte att NI kommer att bete er så) som håller fast vid sina barn på ett osunt sätt.

• Anonym (Endabarn)
    Anonym skrev 2013-04-01 16:26:42 följande:
    Måste säga att det låter som en märklig relation till sina barn... jo, dina barn kommer "byta ut dig" mot någon annan, när han träffar någon att ha en relation med. Tror att det är såna som känner som ni (nu säger jag alltså inte att NI kommer att bete er så) som håller fast vid sina barn på ett osunt sätt.

Jag fattar att mina barn kommer att gifta sig och få barn, och då räknar jag med att deras partners och barn (mina barnbarn ju!) också kommer att bli sådana personer, som jag är självklar för och som jag alltid har. Så det är inget jag skulle försöka hindra. Ju mer familj jag kan få, desto bättre, efter min ensamma, isolerade, otrygga uppväxt...

Jag menade att jag inte kan bli utbytt som MAMMA. Jag kommer alltid att vara min sons och min dotters enda MAMMA. Till skillnad från om man är någons sambo, älskarinna eller väninna. Då kan man alltid bli utbytt mot någon som är mycket yngre/sexigare/mer underhållande än vad man själv är... och så ser man aldrig den personen mer. För det finns inget SJÄLVKLART band som är för evigt. DET räknar jag med att mamma-barn-bandet är.  
  • Tygtiiger

Jag är ensambarn, och det enda jag någonsin lidit av är alla besserwissrar (oftast är de småsyskon själva) som känner sig tvingade att påpeka hur synd det är om ensambarn och hur hemska de blir. Ja, kanske inte jag då, men ALLA ANDRA de har träffat är så ohyfsade och själviska. (Konstigt nog uppfattas det inte som ohyfsat att påpeka för andra att de är dömda att bli otrevliga pga sitt syskonantal.)

Jag har alltid en känsla av att det grundar sig i att de måste rättfärdiga sin egen existens.

I övrigt har jag inte lidit av att inte ha syskon. Jag har vänner som har syskon som de har en underbar relation till, och har bekanta som hatar sina syskon innerligt, och allt däremellan. Syskon är inte självklart bra. 

Jag har två barn. För att VI ville ha fler, vi skaffade inte lillebror för storebrors skull. De har glädje av varandra och vi har glädje av dem båda två, och självklart hoppas jag att de kommer att ha glädje av varandra som vuxna.

Men stora barnet var precis lika älskad och uppskattad när han var ensambarn som nu när han har syskon.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Newbie

Intressant tråd! Jag är idag 32 år, fick min första halvsyster när jag var 7 år. Därefter kom ytterligare två halvsystrar, men då på pappas sida vilket innebär att jag aldrig har bott med dem på heltid, när jag var 9 & 11 år. Jag minns att jag längtade väldigt efter ett syskon när jag var 5-6 år men när syrran väl kom så var det mest pest & pina fram till att jag flyttade hemifrån. Idag har vi en betydligt bättre kontakt, och jag tänker aldrig på att de tre som "halv"syskon. Min sambo har två helbröder & är uppvuxen med en riktig "kärnfamilj". Nu väntar vi vårt första barn, jag kommer vara nästan 33 år när det är dags. Sambon är 31. Vi har valt att vänta med barn, och idag känns det som om det bara kommer att bli ett - men det kanske ändras. Det enda jag vet är att jag INTE vill ha tätt mellan barnen, & då kommer ju även åldern in som en stor del i om det blir ytterligare ett.

Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??