• Anonym (...)

Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??

Hade en jättebra graviditet,höll i gång i stallet enda fram tills 6 timmar innan vi åkte in till förlossningen,ridningen slutade jag dock med samma sekund jag plussade,men jag körde hästen ganska mycket,och alla stallsysslor osv fixade jag själv utan problem. Förlossningen gick kanonbra,och det är det häftigaste jag gjort,och skulle gärna göra om den igen.

Bebisen var helt underbar från början,h*n har aldrig riktigt grinat och grinat,utan dom gånger h*n blivit ledset så har det varit någon minut bara,h*n har ALDRIG varit otröstlig! Ingen kolik,och har ätit 2-4 ggr på nätterna,sen somnat om direkt. Ett riktigt skolboksexemplar om man säger så.

Endå känner jag att jag inte vill ha fler barn,sambon skulle kunna tänka sig en till,men jag känner att det räcker. MEN,jag får sånt fruktandsvärt dåligt samvete att h*n inte ska få ett syskon! Jag har själv en bror som jag älskar så otroligt mycket,och han var ju min bästa vän när vi var små,sambo har flera syskon,och dom finns där för varandra och ställer alltid upp.

Jag är rädd att våran ska känna sig ensam,speciellt den dagen vi går bort... Även rädd för att h*n ska få en tråkig uppväxt,att h*n alltid kommer sakna något...

Många säger även att vi kommer få det så mycket jobbigare med bara ett barn,om man har två så kan dom underhålla varandra,dom blir inte lika bortskämda,dom har alltid varandra osv..

Såå,jag vill ju så klart göra allt för mitt älskade barn,så jag har funderat på det här ett bra tag nu,hur man ska göra? För jag känner inget behov över huvud taget  för min del  att skaffa en till,inte sambon heller,men han kan nog tänka sig det mer än vad jag kan,men för vårat barn skull så känner jag att klart att h*n ska få ett syskon!

Hur har ni med bara ett barn resonerat? Har ni ångrat er? Har erat barn saknat något?

Och ni som varit/är ensambarn,har ni saknat något?

• Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??
  • Yarrow

Tror vi alla kan vara överens om att det helt enkelt är skillnad från person till person :) en del älskar sina syskon, andra inte. En del hade det alldeles utmärkt som ensambarn, andra inte. Det är helt enkelt up till föräldrarna att ta beslutet efter sina egna förutsättningar. Själv kan jag inte vänta på min stooooora familj :)

• Kat91

Har inte läst nånting utom TS.

Jag är ensambarn och har haft en toppenuppväxt. Bodde 10 meter från min bästis, våra föräldrar turades ibland om att vabba om vi bara var för förkylda för att vara i skolan eller som när vi båda hade kikhosta och den värsta veckan var över. Semestrar, jul, nyår, valborg, midsommar, osv spenderades med min kusin+man och mina kusinbarn (generationsknas, min kusin är som min mamma och mina två kusinbarn hyfsat jämnåriga med mig Tungan ute) så jag hade aldrig en "ensam" uppväxt. Däremot kunde jag sakna den där personen som stod där i vått och torrt som var med en mot världen. Som när vi blev osams på semestrarna. Hur mycket kusinbarnen kunde bråka med varandra så stod de alltid på samma sida om vi alla tre blev osams. Jag stod som ensam.

Som vuxen kan jag också sakna att ha nån som man alltid vet, no matter what, att den finns där för mina föräldrar kommer ju inte alltid vara i livet. Det är absolut inget jag är bitter för eller skulle lasta mina föräldrar för men ibland kan jag känna ett litet sting av avundsjuka mot folk i min närhet som har den där relationen som bara syskon kan ha. Typ som när mina föräldrar går bort, då står jag ensam i den sorgen för de är bara mina föräldrar.

• Anonym

själv tänker jag planera för två barn :) sen får jag se. men blir det bara ett så är jag nöjd ändå :)

men det jag tänker på är att barn som inte har syskon eller är rejäla sladdisar i kombo med att börja fsk först vid 3 års ålder har svårt att dela med sig och vänta på sin tur. (jag jobbar på fsk)

• Iida01

Har inte läst något mer än TS så någon kanske skrivit ungefär samma sak.

Min sambo har syskon men de var så mycket äldre så han växte upp som ensambarn, han har nu två egna barn (mina bonusar) och vi planerar väl att skaffa egna barn också. Skillnaden på honom och mig, som växte upp med syskon, är att vi ser olika saker som händer mellan barnen och har olika syn på rättvisa.

Han tänkte inte på att om han är strängare mot ena barnet bara för att barnet skriker när det blir arg medans det andra barnet grinar och det kommer tårar fast det har betett sig lika illa så skulle barnen märka det och känna sig olika behandlade. 
    De borde ju i mitt tycke få samma "straff" eller tillsägelse om de gjort något lika dumt vare sig de grinar eller skriker för det är ju deras sätt att visa ilskan. Det har har min sambo insett själv nu också men han hade bara inte tänkt på det innan. 

Han tänkte inte heller på att syskonen känner orättvisa om den ena får något fast inte det andra får det. Det är något barnen borde lära sig att det funkar så ibland men min sambo tänkte inte riktigt på att det blir så. 

Lite exempel, skulle komma på fler saker om jag haft tid men det är några exempel :)

• Anonym (Ett barn)

Måste bara fråga. Många som tar upp att barn med syskon skulle vara mindre ensamma när de är små, att det pga att de varit ensambarn har haft svårt att vara sociala på dagis osv.

Många skaffar ju inte barn nr 2 förren den första är kanske 5-6 år eller ännu äldre. Då har ju den första ändå växt upp själv, och inte haft syskon att träna sig på att vara sociala med innan de börjar dagis. Borde det inte vara på samma sätt för de i såfall? De vet ju inte att de ska få ett syskon flera år senare?

Vi har som sagt bara tänkt att skaffa ett barn, men vårt barn kommer ha kusiner som är jämngamla. Jag och mina syskon har väldigt tät kontakt och träffas mycket. Min ena bror fick barn tidigt, hans äldsta dotter har alltid fått vara med hem till hans kompisar osv, då som enda barnet. Samma sak på släktmiddagar mm. Nu har hon en lillasyster, och deras vänner har barn. Men hon är fortfarande äldre än de andra, och vill gärna att vi vuxna ska leka med henne istället för de andra barnen. Vårt barn kommer ju som sagt alltid ha barn i samma ålder omkring sig då både släkt och vänner har barn i samma ålder.

Brorsans dotter verkar må hur bra som helst, även om hon ibland tycker det är tråkigt när ingen vill leka med henne. Men så måste det väl vara för alla barn ibland?

Så sammanfattning av frågan: Även barn med syskon borde väl känna igen sig i hur ensambarn har det om det är många år mellan barn 1 och barn 2? Det barnet hur ju dessutom också varit ensambarn i många år och borde väl då också hinna bli väldigt bortskämda?          

• Anonym (Lillasyster)

Det är mycket prat om ensambarn och att ha syskon. Men det finns en sak många glömmer och det är stora ålderspann mellan syskon. Jag har 2 större syskon men de är 7 och 14 år äldre än mig. Så när jag var 12 hade båda mina syskon flyttat hemifrån och och den ena även skaffat barn. Vilket gjorde att den som skaffat barn och jag hade inte längre något som helst gemensamt för att vi var i helt olika stadier i livet. Så under hela mitt liv har vi bara varit på en enda familjesemester hela familjen tillsammans. Så jag har syskon men har levt som ensambarn större delen av mitt liv.

Mina föräldrar har många gånger ångrat att de inte skaffade ett till barn nära mig i ålder. För att jag alltid var ensam på semestrar och lov.

• Mrs Moneybags
    Anonym (trivs) skrev 2013-04-01 21:25:48 följande:
    Jag tycker att det är så intressant och fascinerande det många skriver om att ha någon att dela barndomen med. Någon att himla med ögonen ihop med när pappa är "sådär" igen, någon som fattar, någon som var med. För det har inte jag. Visst har min bror och jag vuxit upp i samma hus och med samma föräldrar, men vi delar inte alls erfarenheter. Mina storasysterupplevelser skiljer sig rätt markant från hans lillebrorserfarenheter. Det är inte samma saker vi har tyckt har varit pinsamma eller jobbiga, vi har inte sett samma teveprogram eller haft samma kompisar. Vi har aldrig någonsin haft en känsla av att det är vi två mot världen, eller att vi två måste hålla ihop mot föräldrarna.

Det här är alls inget argument mot att skaffa syskon, bara en fundering. Vad är det som gör att vissa syskon har "det" och andra inte? Hur mycket kan man som förälder påverka sina barns syskonrelation och känsla av samhörighet?
    Jag tror man kan påverka jättemycket som förälder. Man får uppmuntra en nära relation mellan syskonen, helt enkelt. 

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2013-04-01 23:59:05 följande:
    Tack för alla tankar och åsikter! Ja,detta är något som jag tänker på ofta,och hur jag än vrider och vänder på det så blir jag inge klokare. Vi är rätt så unga än (27 och 30) ,så vi har ju tid på oss att fundera... Innan jag vart gravid så var vi inte ens säkra på om vi skulle ha något barn överhuvudtaget. Sambon tyckte väll att nån gång så ville han ha iallafall,medans jag tyckte att det inte var så viktigt att man måste ha barn.Graviditeten var INTE planerad,och tankarna gick redan då hur man skulle göra,även fast jag tror att vi aldrig skulle kunna klara av att göra en abort så nämndes det både en och två gånger,men slutade med att vi behöll,och vi såg fram emot den lilla krabaten. Sen har vi haft sån tur att allt gått relativt enkelt. Visst har det varit en rejäl omställning,och vi har fått planera om mycket,jag och hästen hade äntligen tagit ett stoooort steg frammåt,och var verkligen på gång,men där fick vi bryta allt igen,men det har absolut varit värt det,men nu känner jag att jag vill dit igen nu när barnet börjar bli så pass stor att h*n inte längre ammar,och jag kan lämna henom en hel dag med pappan om det är så (även om det ger mig superdåligt samvete att prioritera MIG några timmar i veckan)! Jag är en riktig enstöring... Jag gillar (och behöver) mycket egentid,som jag spenderar i stallet och på hästryggen,det är där jag reder ut tankar och löser problem. Jag känner redan nu (har inte börjat jobba heltid än ens...) att tiden inte räcker till så bra alla dagar,och jag är livrädd att i framtiden inte ha tid för hästen,för det är som sagt där jag andas ut och hämtar ny energi,så att skaffa ytterligare ett barn gör så att det blir ännu mindre tid för mig (oj vad själviskt det lät..) och även för nuvarande barnet. Ekonomin är inget problem,inte plats heller då vi redan bor i en stor fyra,så det finns redan ett extra sovrum. Barnvakt finns 20 meter bort om vi skulle behöva (min mamma).Drömmen är att i framtiden köpa egen gård med lite mark och där vi kan ha hästen hemma,men då kommer vi ju till problemet att sånna gårdar ligger ju inte inne i stan direkt,utan då lär vi ut på landet,vilket betyder ännu mindre kompisar för vårat barn,och då skulle det ju vara toppen för h*n om h*n hade ett syskon iallafall...Efter många funderingar och tankar så har jag insett att anledningen till att jag tvekar är att jag vill ha min egentid,också därför jag tvekade om barn överhuvudtaget.... H*n är dock det bästa som hänt oss,och jag skulle offra ALLT för henom,och även om det skulle komma ett syskon skulle vi självklart älska denna lika mycket. Men det skulle innebära att vi skulle få "offra" ännu mer,och ytterligare en gång få börja om från början. Och chanserna att allt ska gå lika galant igen känns väldigt små...Samtidigt är jag livrädd för att det skulle hända något (hemska tanke) med barnet nu och vi skulle bli änglaföräldrar,att inte ha något levande barn kvar. Det skulle vara jättehemskt,för jag vill ju se vårat barn växa upp och få ena barn. Som någon skrivit här i tråden att deras bekantas dotter (???) gick bort vid 12 års ålder,och nu är dom själva. Det skrämmer mig! Usch,nu svamlar jag bara igen. Men kort och gott; Ett barn till skulle jag älska precis lika högt och mycket som jag älskar våran barn nu så det är jag inte orolig över,MEN,jag skulle få offra ännu mer av mig,och jag vet inte om jag skulle kunna vara lycklig över att inte få komma ut på hästryggen regelbundet.

Du låter egoistisk i mina ögon o bör nog bara ha ett barn. Vi ångrar BITTERT att vi inte skaffade flera barn när vi kunde, har nu ett barn o det känns så otroligt utsatt o känsligt... på alla sätt. VI tycker inte det finns något positivt alls med att bara ha ett barn, nästan som ett utanförhetsskap.
  • Anonym
    Mrs Moneybags skrev 2013-04-02 10:59:01 följande:
    Jag tror man kan påverka jättemycket som förälder. Man får uppmuntra en nära relation mellan syskonen, helt enkelt. 

Så är det, jag och mina syskon står varandra otroligt nära och det är mycket tack vare att våra föräldrar alltid förespråkade att vi skulle ta hand om varandra, hjälpa varandra och så vidare.
  • Gladskit
    Anonym skrev 2013-04-02 11:05:05 följande:

Du låter egoistisk i mina ögon o bör nog bara ha ett barn. Vi ångrar BITTERT att vi inte skaffade flera barn när vi kunde, har nu ett barn o det känns så otroligt utsatt o känsligt... på alla sätt. VI tycker inte det finns något positivt alls med att bara ha ett barn, nästan som ett utanförhetsskap.

Vad är det för kommentar? Du tycker inte att det är ett sundhetstecken att känna sig själv så väl att veta sina begränsningar? Därmed inte sagt att det är hugget i sten eller att man fortfarande vill stöta och blöta med andra för att få nya input. Att du valde att inte skaffa fler barn är ett beslut som får stå för dig. Väljer TS att inte göra det så är det inte säkert att hon kommer att känna som du gör, om några år. 
Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??