• traveler

Ger du pengar till tiggare?

Svara och berätta gärna varför du gör som du gör. Jag har precis lika stor respekt för de som ger och de som inte ger. Helst inga påhopp i den här tråden men gärna konstruktiva diskussioner. Berätta gärna i vilken stad du stöter på dem också.

Själv ger jag inte för jag känner bara att det kan inte vara rätt sätt att lösa problemet på. Nu kanske en del av er kommer tycka att jag har en oförmåga att sätta mig in i andra människors situationer men då påstår jag faktiskt att det är tvärtom.

Ingen vill ju se dem sitta där. En del känner sympati och tycker synd om dem, en del tycker det är smutsigt och avskyvärt när de får syn på dem och en del tänker kanske bara "jaha, en till."

Det är helt enkelt ohållbart att tro att man skall kunna ta sig igenom hela livet genom att tigga. Självklart är det synd om en del människor som tigger och det är ju tragiskt att inte regeringen i deras hemländer tagit bättre hand om dem. Jag tycker att systemet skall ta hand om människorna och ge dem helt andra förutsättningar för att kunna tjäna sina egna pengar.   

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ger du pengar till tiggare?
  • Godnatt

De som tigger är vad jag vet missbrukare som ändå kommer springa till systemet med pengarna. Den andra kategorin som jag känner till är det organiserade tiggeriet eller sådana som inte har uppehållstillstånd i landet. Upplys mig om där är någon annan kategori.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Jackson

Jag ger definitivt inte pengar till tiggare! Om de inte är missbrukare så är det kriminella ligor och dom är inte värda mina egentjänade pengar.

• Furstinna

Jag ger inte pengar till tiggare däremot så köper jag tidningen "faktum" och ger ibland pengar till folk som spelar musik (om dom är bra). Tycker inte man ska sända ut signaler att det lönar sig att tigga.

• Apopan

Ja, om jag har några slantar på mig. Om jag inte har det så säger jag vänligt att jag inte har pengar, ignorerar aldrig. Om jag inte är på språng och inte är luspank så bjuder jag gärna på en kopp kaffe eller något att äta också. När jag varit utomlands så jag dock "bara" gett mat och vatten.

• FridaHall

Alltså det där beror på.. Jag ger inga pengar till dom som sitter och daskar på ett litet instrument nere på stan. Men däremot har det kommit fram hemlösa till mig, och försynt frågat om jag haft några kronor, och dom kan jag tömma hela fickorna för. Sen skiter jag i vad dom gör för dom pengarna, hoppas dom får en trevlig stund och en bit mat. Vill dom köpa ett pack folköl får dom göra det å, vad dom än hittar för tillfällig tröst på en jävla skittillvaro..

Mitt hjärta bultar ganska mycket för hemlösa kan jag säga, och jag önskar att dom hade bättre resurser i den här stan, men här finns ingenting. Ingenstans dom kan få gå och sova på vintern, ingenstans dom kan få mat (förutom möjligtvis pingstkyrkan 1 gång varannan vecka eller så).

• FridaHall

Förresten TS, du pratar om de hemlösas hemländer.. Du vet att det inte bara är invandrarna som sitter och bankar instrument på stan som är hemlösa i Sverige va? :P

Jag har aldrig varit med om att någon av utländsk härkomst kommit fram till mig.. Bara svenska.

• FridaHall
    Apopan skrev 2013-04-07 22:31:15 följande:
    Ja, om jag har några slantar på mig. Om jag inte har det så säger jag vänligt att jag inte har pengar, ignorerar aldrig. Om jag inte är på språng och inte är luspank så bjuder jag gärna på en kopp kaffe eller något att äta också. När jag varit utomlands så jag dock "bara" gett mat och vatten.
  • zbaby

Skulle inte falla mig in.. I Sverige har vi ett så bra skyddsnät och har man förbrukat alla skikt så får man faktiskt skylla sig själv..
    Usch, det lät hårt men lite så är det..

• viseversa

Nej skulle aldrig falla mig in. Det är ju ligor son ligger bakom tiggeriet. Iallafall dom som sitter på gatan med pappmuggar eller "darrar" runt på stan med käpp. Alla har samma nervsjukdom i benen vilket är konstigt.

Samt dom som delar ut lappar på t-banan med snyfthistorier om sina 5 dödligt sjuka barn som ligger hemma ensamma då pappa(oftast pappa) är ensamstående och inga pengar har.

Inte heller ger jag pengar till uppenbart pundare/alkoholister som tigger pengar till "mat" och "en säng för natten" när jag VET exakt var dom pengarna kommer gå(knark,sprit) och det är inget jag vill bidra till.

Svar på tråden Ger du pengar till tiggare?