• traveler

Ger du pengar till tiggare?

Svara och berätta gärna varför du gör som du gör. Jag har precis lika stor respekt för de som ger och de som inte ger. Helst inga påhopp i den här tråden men gärna konstruktiva diskussioner. Berätta gärna i vilken stad du stöter på dem också.

Själv ger jag inte för jag känner bara att det kan inte vara rätt sätt att lösa problemet på. Nu kanske en del av er kommer tycka att jag har en oförmåga att sätta mig in i andra människors situationer men då påstår jag faktiskt att det är tvärtom.

Ingen vill ju se dem sitta där. En del känner sympati och tycker synd om dem, en del tycker det är smutsigt och avskyvärt när de får syn på dem och en del tänker kanske bara "jaha, en till."

Det är helt enkelt ohållbart att tro att man skall kunna ta sig igenom hela livet genom att tigga. Självklart är det synd om en del människor som tigger och det är ju tragiskt att inte regeringen i deras hemländer tagit bättre hand om dem. Jag tycker att systemet skall ta hand om människorna och ge dem helt andra förutsättningar för att kunna tjäna sina egna pengar.   

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ger du pengar till tiggare?
  • petersson
    Nude skrev 2013-05-21 22:44:48 följande:

Det är ligor som ligger bakom. Det har man sett flera gånger. Tyvärr så är det (ännu) inte olagligt med tiggeri i Sverige.
    Vad är det som säger att det är mänskligt lidande som ligger bakom tiggeriet? Tror du att du hjälper tiggaren om du ger ett par kronor? Är det då inte bättre att köpa en smörgås eller något att dricka för de kronorna och ge till tiggaren?  

Jag anser att antingen så ger man pengar och då är det personens rättighet att göra vad man vill med dessa pengar precis som din och min rättighet. Cigaretter kanske kan vara det som får personen att klara av sin vardag när inga andra glädje ämnen finns. Mat är visst nödvändigt för rent fysisk överlevnad men även andra saker är att betrakta som livsnödvändiga såsom en social samvaro, mening, mål och belöningar. Det är oerhört enkelt att sitta och bedöma andras leverne när man inte har en aning om vilka faktorar som ligger bakom. Men ett sån snävt synsätt är mycket begränsande och skapar mycket konflikter mellan personer, Det är som vanligt inte möjligt att bedöma en annan person utefter sina egna erfarenheter och rättesnören om man inte först förstått att dessa kan vara totalt fel i en annan situation. Sanningen är inte statisk på något vis.
  • traveler
    petersson skrev 2013-05-26 11:54:36 följande:

Jag anser att antingen så ger man pengar och då är det personens rättighet att göra vad man vill med dessa pengar precis som din och min rättighet. Cigaretter kanske kan vara det som får personen att klara av sin vardag när inga andra glädje ämnen finns. Mat är visst nödvändigt för rent fysisk överlevnad men även andra saker är att betrakta som livsnödvändiga såsom en social samvaro, mening, mål och belöningar. Det är oerhört enkelt att sitta och bedöma andras leverne när man inte har en aning om vilka faktorar som ligger bakom. Men ett sån snävt synsätt är mycket begränsande och skapar mycket konflikter mellan personer, Det är som vanligt inte möjligt att bedöma en annan person utefter sina egna erfarenheter och rättesnören om man inte först förstått att dessa kan vara totalt fel i en annan situation. Sanningen är inte statisk på något vis.
    Tycker det var bra skrivet. Ger du pengar?
  • petersson
    traveler skrev 2013-05-26 12:19:41 följande:
    Tycker det var bra skrivet. Ger du pengar?

Tack :) Jag ger pengar. Dock är jag restriktiv med att ge till personer som jag misstänker kan vara utsatta för människohandel. Men det är ett principiellt ställningstagande som jag faktiskt inte funderat igenom nämvärt.
  • munk

Ja, jag ger pengar till tiggare. Vad dom än använder pengarna till så kommer dom att få ut mer av pengarna än jag. Köper dom droger för pengarna så kommer drogerna förmildra deras lidande. Om jag hade köpt någon jävla ost och kaviar för pengarna så hade mitt lindande inte förmildrats lika mycket. 

Världens summerade lidande kommer i slutändan bli mindre om jag skänker pengar.

Så tänker jag. 

• En blå giraff

Nej sällan. Jag tycker det är svårt att veta om det är sant eller inte när de har skyltar där det står att deras barn är handikappade eller dylikt. Däremot ger jag pengar till organisationer som t.ex. Läkare utan gränser och Unicef som jag vet är seriöst och att pengarna går till behövande. Inte samma sak som tiggare men man kan inte hjälpa alla tyvärr.

• petersson
    En blå giraff skrev 2013-05-26 13:20:33 följande:
    Nej sällan. Jag tycker det är svårt att veta om det är sant eller inte när de har skyltar där det står att deras barn är handikappade eller dylikt. Däremot ger jag pengar till organisationer som t.ex. Läkare utan gränser och Unicef som jag vet är seriöst och att pengarna går till behövande. Inte samma sak som tiggare men man kan inte hjälpa alla tyvärr.

Jag skulle personligen inte ge till tiggare med en lapp då detta tillvägagångssätt ofta förknippas med organiserat tiggero och även människohandel. Dvs pengarna går till stor del till organiserad brottslighet. Även om det ÄR synd om personen som tigger då de ofta har det minst lika illa som en "vanlig" tiggare så är risken att pengarna man ger uppmuntrar till ytterligare människohandel.
  • caaroline

det kom fram en kille (40 år kanske) och bad om pengar till mat en gång, han var jättehungrig berättade han, frågade istället om jag skulle köpa en hamburgare åt han och han blev såååå glad, aldrig sett någon så tacksam förut tror jag.. Då kände även jag att pengarna hade gått till något bra, han såg varken pigg eller glad ut innan!

Däremot har jag svårt gör att vilja ge pengar rakt i handen då man inte vet alls om personen ska använda de till något olämpligt.. Gick förbi en som tiggde pengar en gång och han blev tokig för att jag inte stannade eller ville titta på han så han sparkade mig på smalbenet, den mannen var dock inte lika glad..

• Meddelande borttaget
  • sverker11
    munk skrev 2013-05-26 13:11:01 följande:
    Ja, jag ger pengar till tiggare. Vad dom än använder pengarna till så kommer dom att få ut mer av pengarna än jag. Köper dom droger för pengarna så kommer drogerna förmildra deras lidande. Om jag hade köpt någon jävla ost och kaviar för pengarna så hade mitt lindande inte förmildrats lika mycket. 

Världens summerade lidande kommer i slutändan bli mindre om jag skänker pengar.

Så tänker jag. 
    Att överflytta det tillfälliga lidandet från tiggaren till andra som till exempel de oskyldiga som kommer i vägen eller utnyttjas av kriminella gäng som tjänar pengar på droger kommer inte att minska världens lidande, snarare tvärt om.
  • Frontline

Jag gav pengar till en man som såg väldigt fattig och hade det eländigt för några år sen, men när jag såg samma man på kvällen ren och i fina kläder satt i en bil och pratade i mobilen så bestämde jag mig för att aldrig mer skänka ett öre mer...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Ger du pengar till tiggare?