• traveler

Ger du pengar till tiggare?

Svara och berätta gärna varför du gör som du gör. Jag har precis lika stor respekt för de som ger och de som inte ger. Helst inga påhopp i den här tråden men gärna konstruktiva diskussioner. Berätta gärna i vilken stad du stöter på dem också.

Själv ger jag inte för jag känner bara att det kan inte vara rätt sätt att lösa problemet på. Nu kanske en del av er kommer tycka att jag har en oförmåga att sätta mig in i andra människors situationer men då påstår jag faktiskt att det är tvärtom.

Ingen vill ju se dem sitta där. En del känner sympati och tycker synd om dem, en del tycker det är smutsigt och avskyvärt när de får syn på dem och en del tänker kanske bara "jaha, en till."

Det är helt enkelt ohållbart att tro att man skall kunna ta sig igenom hela livet genom att tigga. Självklart är det synd om en del människor som tigger och det är ju tragiskt att inte regeringen i deras hemländer tagit bättre hand om dem. Jag tycker att systemet skall ta hand om människorna och ge dem helt andra förutsättningar för att kunna tjäna sina egna pengar.   

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ger du pengar till tiggare?
  • sladd

Maza: Jag har sett att det är organiserat flera gånger. Dessutom har ju DN gjort en artikelserie om detta. Hur kan du vara så naiv?

• ncfb

Jag gjorde det förut när jag var yngre men nu anser jag att om de är här i Sverige på "lagligt" sätt så finns mat, tak över huvud ( i alla fall på natten) och sjukvård att få utan att behöva tigga..

Och som ovan skrev, de kommer inte sluta tigga om folk hela tiden ger. Det är ju inte direkt hållbart att tigga hela livet ut.

Nu utgår ifrån tiggare i Sverige        

• traveler
    ncfb skrev 2013-05-07 07:13:48 följande:
    Jag gjorde det förut när jag var yngre men nu anser jag att om de är här i Sverige på "lagligt" sätt så finns mat, tak över huvud ( i alla fall på natten) och sjukvård att få utan att behöva tigga..

Och som ovan skrev, de kommer inte sluta tigga om folk hela tiden ger. Det är ju inte direkt hållbart att tigga hela livet ut.

helt rätt, det är inte en permanent lösning att hålla på och tigga. Det kan liksom inte vara rätt sätt att lösa sin situation på
  • Doofie
    pamilya skrev 2013-05-01 18:24:08 följande:
    Nej men skänker pengar/kläder/osv till organisationer som hjälper hemlösa
    Är de helt säker på att organisationerna verkligen sänker pengarna till de som behöver det..?
    Don't hate me because i'm beautiful.
  • KristenTjej84

Ett tips, ge hellre mat och dryck till dessa tiggare!
    såg till min fasa att de satt och rökte på ett av sina tiggar hörn bara för några dagar sedan..
    Snacka om att prioritera rätt!! där sitter dom och är hungriga och fattiga med många barn och vad gör de?
    köper cigaretter!!!!!!!!!!!!!!!

• Björnmossa
    ncfb skrev 2013-05-07 07:13:48 följande:

Alla EU-medborgare har laglig rätt att uppehålla sig  i Sverige, det betyder inte att alla omfattas av vårt sociala skyddsnät.
  • vikingen

Det finns inga fattiga tiggande svenskar. Däremot massa tiggande zigenare o annat jävla slödder. Dom brukar jag istället spotta på. Cool

• Johan70
    Björnmossa skrev 2013-05-18 15:11:55 följande:
    Alla EU-medborgare har laglig rätt att uppehålla sig  i Sverige, det betyder inte att alla omfattas av vårt sociala skyddsnät.
    Jo, varje människa har rätt till akut socialhjälp av den kommun där de finns vid tillfället. (Det är i och för sig inte det samma som att för lång tid leva på försörjningsstöd.)
  • Nude
    maza skrev 2013-05-06 18:44:39 följande:
    Nej smartie jag är inte snäll och inte du heller. Du försöker bortrationalisera mänskligt lidande genom att hänvisa till ligor. Källa tack!? Hur kan du se på en människa att en liga ligger bakom dennes tigern, utveckla tack. Så du tror att du sätter press genom att titta åt ett annat håll. Du tror att passivitet är det bästa vapnet mot inhumana villkor, intressant du...

Det är ligor som ligger bakom. Det har man sett flera gånger. Tyvärr så är det (ännu) inte olagligt med tiggeri i Sverige.
    Vad är det som säger att det är mänskligt lidande som ligger bakom tiggeriet? Tror du att du hjälper tiggaren om du ger ett par kronor? Är det då inte bättre att köpa en smörgås eller något att dricka för de kronorna och ge till tiggaren?  
Svar på tråden Ger du pengar till tiggare?