• traveler

Ger du pengar till tiggare?

Svara och berätta gärna varför du gör som du gör. Jag har precis lika stor respekt för de som ger och de som inte ger. Helst inga påhopp i den här tråden men gärna konstruktiva diskussioner. Berätta gärna i vilken stad du stöter på dem också.

Själv ger jag inte för jag känner bara att det kan inte vara rätt sätt att lösa problemet på. Nu kanske en del av er kommer tycka att jag har en oförmåga att sätta mig in i andra människors situationer men då påstår jag faktiskt att det är tvärtom.

Ingen vill ju se dem sitta där. En del känner sympati och tycker synd om dem, en del tycker det är smutsigt och avskyvärt när de får syn på dem och en del tänker kanske bara "jaha, en till."

Det är helt enkelt ohållbart att tro att man skall kunna ta sig igenom hela livet genom att tigga. Självklart är det synd om en del människor som tigger och det är ju tragiskt att inte regeringen i deras hemländer tagit bättre hand om dem. Jag tycker att systemet skall ta hand om människorna och ge dem helt andra förutsättningar för att kunna tjäna sina egna pengar.   

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ger du pengar till tiggare?
  • pamilya

Nej men skänker pengar/kläder/osv till organisationer som hjälper hemlösa

• Mandel

Vill inte med motiveringen att behöver de pengar och är arbetslösa så finns det socialen som man kan söka hjälp hos.
    Ingen behöver sitta på en kall gata i dåligt väder och tigga pengar om man själv inte har valt det. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svenskflicka

Förlåt om jag låter elak när jag säger det, men jag anser att de som ger pengar till uppenbara fejktiggare är lite väl blåögda. 
    Det är importerat folk, ofta österifrån, som arbetar åt ligor. Har sett hur en tiggare  lämnade över pengarna till en icke tiggare bakom huskröken. Mycket lustigt....

• sladd

Lite blåögda? Lättlurade idioter skulle jag säga. Det är ni dom ger pengar till tiggare som finansierar deras fortsatta tiggande. Tror ni att de slutar tigga för att ni ger dem en tjuga ibland? Ni finansierar även grövre brottslighet som trafficking och inbrott som sker i spåren av de zigenska ligorna.

• sladd

Citat: Idiot (grekiska idiotes, av idios, 'egen'), ursprungligen en enskild man eller kvinna i motsats till en offentlig,[1] sedermera någon ur hopen, en okunnig, obildad person.

• maza

Snålheten bedrar alltid visheten. Mänskligheten tycks alltid ifrågasätta de svaga, ovillkorligt . Argument såsom:" det går till knark, vilket jag aldrig skulle sponsra" eller :"em gång såg jag ett program på tv, där en som tiggde blev typ miljonär" just det. Den ende tiggaren den andre lik. Nej vet ni va, ett ni är snåla. genom att ge till tiggare tillkännager man också den misär som finns runt hörnet och det är smärtsamt. Bättre att stoppa huvud i sanden och leva i tron om ligor, miljonärer och knarkare, och inte samhällets mest utslagna. Vad som än driver dessa människor, spelar mindre roll, deras livssituation är som sådan att all stolthet är förlorad för ett par kr i timmen. Precis som en klok person skrev, bryr mig inte om det går till mat, cigg eller knark, vem är jag att döma en medmänniska i nöd. Skärpning

• traveler
    maza skrev 2013-05-05 20:45:40 följande:
    Snålheten bedrar alltid visheten. Mänskligheten tycks alltid ifrågasätta de svaga, ovillkorligt . Argument såsom:" det går till knark, vilket jag aldrig skulle sponsra" eller :"em gång såg jag ett program på tv, där en som tiggde blev typ miljonär" just det. Den ende tiggaren den andre lik. Nej vet ni va, ett ni är snåla. genom att ge till tiggare tillkännager man också den misär som finns runt hörnet och det är smärtsamt. Bättre att stoppa huvud i sanden och leva i tron om ligor, miljonärer och knarkare, och inte samhällets mest utslagna. Vad som än driver dessa människor, spelar mindre roll, deras livssituation är som sådan att all stolthet är förlorad för ett par kr i timmen. Precis som en klok person skrev, bryr mig inte om det går till mat, cigg eller knark, vem är jag att döma en medmänniska i nöd. Skärpning

ska jag tolka det som att du ger pengar till tiggare?
  • Smartie

Men snälla, ingen ska behöva tigga i Sverige. Självklart vill man hjälpa nödställda om man kan, men när tiggeriet har blivit organiserat (som nu) så handlar det om något annat. Är man så dum att man inte förstår det, utan tror att andra bara kommer ned ursäkter, behöver man själv hjälp. Vill du verkligen hjälpa, köp en macka till dem eller hänvisa dem till Soc eller någon hjälpoganisation. Vi kan inte heller importera hela Europas eller världens problem, att sätta press på de EU-stater som tiggarna kommer från, lönar sig betydligt mer i längden.
  • maza

Nej smartie jag är inte snäll och inte du heller. Du försöker bortrationalisera mänskligt lidande genom att hänvisa till ligor. Källa tack!? Hur kan du se på en människa att en liga ligger bakom dennes tigern, utveckla tack. Så du tror att du sätter press genom att titta åt ett annat håll. Du tror att passivitet är det bästa vapnet mot inhumana villkor, intressant du...

Svar på tråden Ger du pengar till tiggare?