• Anonym (inte mitt fel!)

Sambon nyps & knuffas!

Hejsan.
    Jag & min sambo har ett problem. Jag pratar mycket och högt i sömnen. Jag vrider mig också många gånger per natt, ligger nästan aldri stilla. Och när jag "råkar" prata elr vrida mig för mycket så nyper min sambo mig JÄTTEhårt. Ibland knuffas min sambo mig också så jag nästan ramlar ur sängen (några gånger har jag faktiskt rammlat ur sängen!). Detta är super jobbigt! Har blå märken på armarna (dom är rätt så små, men ändå väldigt synliga). Har försökt förklara för sambon att jag inte kan hjälpa att jag pratar i sömmnen och att det inte är mitt fel att jag vrider och vänder på mig många gångner! Men min sambo slutar inte! Vad ska jag göra!?! Tycker ni jag ska börja sova på soffan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-16 18:26
    På kvällarna vågar jag knappt sommna in för jag är rädd att min sambo ska bli arg och börja nypad/knuffas igen...

• Svar på tråden Sambon nyps & knuffas!
  • Anonym

Du ska inte behöva sova på soffan... det är inte det fel att du pratar i sömnen... skicka ut henne på soffan i stället.

• Anonym
    Christi38 skrev 2013-04-17 12:56:59 följande:
    De du pratar om är de som hugger värre än en kobra på allt, ungefär som du som hugger på en smiley med spydigheter. Det är de som aldrig svarar på frågor men kräver svar, de som lägger sin egen sanning i andras knä. Kort och gott de som har trist attityd, är spydiga och mästrande.

Så nu vet viu att du HAR 10 syskon
  • Anonym
    Christi38 skrev 2013-04-17 13:07:49 följande:
    Vilka är VI som du skriver? Röster? ;)
    ytterligare påhopp. ja det är också ett kännetecken
  • Anonym
    Christi38 skrev 2013-04-17 15:12:03 följande:
    Haha anmälde du mig? Moget. Hade jag haft minsta ork hade jag gjort detsamma så du inte kan fega bakom din Anonymitet på en vecka.
    Jag hoppas att du är medveten om att det inte är tillåtet att diskutera enskilda ärenden och det är inte heller tillåtet att angripa anonymiteten som sådan.
    Du ser inte om ett inlägg blir anmält, du märker det bara när det blir borttaget och det betyder att det är du som gjort något fel. Skyll inte dina tillkortakommande på andra utan försök ta lite eget ansvar för det du skriver istället, det är mycket snyggare.
    Vad är ditt syfte mer än att få bråka? 
  • Ascendere
    Regnig måndag skrev 2013-04-16 18:16:56 följande:
    Sälj huset och köp två lägenheter.
    Problem solved
    Ja där tog du död på den tråden :)!
    Men jag gissar att det inte var lösningen på problemet som TS var ute efter. 
  • Anonym
    Anonym (inte mitt fel!) skrev 2013-04-16 18:19:19 följande:
    Huset vi bor i är min sambos mormors hus, och min sambo vill absolut inte sälja det.
    Stämmer detta in på er? Har sambon ärvt huset och står det i testamentet att det är hans enskilda egendom? Om ni har gemensamma barn gäller andra lagar, den som är i störst behov av huset får bo kvar (oftast den som har  huvudansvaret för barnen, och saknar möjligheten att köpa ett eget boende) och då spelar det ingen roll om det är hans släkt hus.
    Sambors egendom

3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

4 § I samboegendomen ingår inte
    1. egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
    2. egendom som en sambo har erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
    3. egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda och
    4. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1-3, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

• Otäcking

Förstår honom. Hatar folk som beter sig som om dem är på ett disco i sängen när de sover, och folk som snarkar och pratar och håller på. Sömndeprivation gör mig vansinnigt aggressiv. Visa hänsyn och skaffa en egen säng någon annanstans eller lägg dig på soffan. 

I rather get som shrooms than be a prude, then I can go to space and still feel your face between my legs
  • Indianica

Man vad i hela fridens namn, det är väl inte okej att nypa sin partner så man får blåmärken? Skrikandes Ni kan ju inte sova i samma rum tycker jag....och fundera över vad för man du är ihop med, snart börjar han väl nypa dig för annat oxå?

Mina föräldrar snarkade och pratade och levde rullan i sömnen bägge två och de knuffade på varandra för att "få lugn och ro", men det är ju helt värdelöst, för personen vaknar bara till lite grann och är lugnare en liten stund, så det där med att knuffa och greja på en sovande är bara båg och värdelöst i längden. 

• Wittra

Jag tycker det låter jävligt fantasilöst om det enda han kommer på för att få dig att sluta är att nypas så hårt att blåmärken uppstår...?? 

Man ska inte störa den andres sömn, nej men att tillfoga någon blåmärke lär ju inte hjälpa. Sover du bra TS? Eller lider du av sömnbesvär, är orolig etc?  

• Anonym

nu är ju sambon en HON som nyps... varför tror alla att det måste vara en man...??

• carhe

Hej TS

Vi hade ett liknande problem tidigare. Jag snarkade, min man vaknade, puffade på mig, jag vaknade. Vi fick båda väldigt störd sömn.

Man kan inte hjälpa att man snarkar (man kan i och för sig försöka gå ner i vikt om man är överviktig), pratar i sömnen, rör sig i sömnen. Så att skälla på varandra, komma med anklagelser hjälper ju inte särskilt mycket.

Vi löste vår problem med att min man skaffade öronproppar från apoteket. Det ska vara den rosa sorten, de vanliga gula är inte så effektiva. Nu sover vi båda utmärkt vilket gör att vi inte är så irriterade under dagen.

Enda problemet är att då min man satt in öronpropparna så hör han ingenting. Vi kan alltså inte ligga och prata i sängen och han hör inte när väckarklockan ringer särskilt bra. Det är alltså jag som ibland får puffa på honom när klockan ringer för att han ska vakna. Men det är ett betydligt mindre problem. 

Det kan ju vara värt ett försök. Om ni båda får sova så kanske er relation också förbättras. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-17 17:48:34 följande:
    nu är ju sambon en HON som nyps... varför tror alla att det måste vara en man...??
    Att du inte ger dej. *skratt*
    Varför är det så viktigt vad personen som nyps har mellan benen?
  • Spartacus

nä, att man snarkar kan man inte rå för och om lägger ner tjafsandet om det så kan man ju söka hjälp och få en utredning... ibland ligger det ju allvarliga fysiska orsaker bakom! har man t ex andningsuppehåll så blir ju kroppen utan syre och det kan ge konsekvenser i det långa loppet... kontakta läkare för utredning och ta till de receptfria redskap som finnes på apoteket sålänge?

ps. säg åt din sambo att ge fan i dig och fråga hur HON hade reagerat om det var hon som snarkade och DU hade nypt och knuffat henne så illa?! 

• Unbreakable

Har du skaffat egen säng ännu ts? Utdragbara soffor kan vara jättesköna men skaffa inte en för bred för då får du garanterat discopartner där med. Jag har två egna stora sängar. Mitt problem är oftast att jag måste vänta tills han somnar och snarkar innan jag smyger iväg till ett annat rum för att få sova lugnt annars följer han efter. Igårkväll sa jag bestämt att jag vill sova på vinden, jag vill ha det tyst och sova ordentligt. När jag lagt mig kommer han släpandes på sina madrasser för att sova bredvid mig och avslöja alla mina hemligheter. Jag läste tyst 2-3 sidan om halshuggningen ur svärdet och spiran innan jag somnade med boken på magen. Jag brukar lugna ner mig på kvällen med att lyfta tunga hantlar för att sova bättre.

• Inteutanproblem

Min sambo är en jäkla tornado i sömnen, blir knäad, armbågad och mycket annat i hans framfart i sömnen... Gnisslar tänder nått så sjukt högt gör han också.

Givetvis blir jag arg av detta och puttas/knuffar på honom för att få lite distans mellan oss i sängen.

Tillslut fick jag nog och tvingade honom att ta en utav mina Atarax. Han rörde sig inte en millimeter under natten och inget tandgnissel heller, slår aldrig fel. Ställningen han somnar i är den han vaknar upp i, underbart för mig

Gå till läkaren TS och be om att få testa Atarax för att se om det kan hjälpa mot dina problem med att sova lugnt på natten... För det är faktiskt DU som får lösa det, eller flytta ut från sovrummet.

• Elin 885
    Inteutanproblem skrev 2013-04-18 10:12:52 följande:
    Min sambo är en jäkla tornado i sömnen, blir knäad, armbågad och mycket annat i hans framfart i sömnen... Gnisslar tänder nått så sjukt högt gör han också.

Givetvis blir jag arg av detta och puttas/knuffar på honom för att få lite distans mellan oss i sängen.

Tillslut fick jag nog och tvingade honom att ta en utav mina Atarax. Han rörde sig inte en millimeter under natten och inget tandgnissel heller, slår aldrig fel. Ställningen han somnar i är den han vaknar upp i, underbart för mig

Gå till läkaren TS och be om att få testa Atarax för att se om det kan hjälpa mot dina problem med att sova lugnt på natten... För det är faktiskt DU som får lösa det, eller flytta ut från sovrummet.
    som tur är så skriver inte läkare ut sådan medicin till höger och vänster.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
Svar på tråden Sambon nyps & knuffas!