• Anonym (skitjobb)

Så trött på att han jobbar natt....

Vi har 2 barn samt ett till i magen.
    Min sambo har jobbat natt sen januari och kommer troligtvis göra så med då barnet är fött.

han tycker det är bättre att han jobbar natt för då får han mer tid med oss...
    eh nej?

när han jobbade dag så kom han hem kl 16 och gick och lade sig kl 23.

nu kommer han hem kl 06.30 och sover till kl 16-16.30...

känns som han bara sover....han åker till jobbet kl 20.50.

känner mig ensam

på helgerna är det svårt för han att ställa om sig och sover gärna till kl 10 på dagen. han går och lägger sig kl 02-03 på natten. 
    försöker jag väcka han så pratar han i sömnen och ser allmänt trött ut då på helgerna...

gilla läget antar jag?  

• Svar på tråden Så trött på att han jobbar natt....
  • Anonym (skitjobb)

han jobbar 4 nätter i rad. men natten mellan söndag och måndag går han och lägger sig extra sent bara för att kunna sova hela måndagen för att komma in i arbetsrytmen till måndag kväll....
    konstigt att han vill sova hela jäkla fredagen då, för han försöker då inte komma in i helgrytmen. han gillar att sova.... 

• Anonym (Hej)

Tror din man kör med dig, inte behöver han sova till 16,30!! Max till 14-14.30, sen vila en 30 min efter middagen. Både jag och min sambo har/ och jobbar natt nu. Vi slutar senare än din man men går upp vid 14 ändå, får ca 7 h sömn sen lite vila. Vad jobbar han med? Är det extremt tungt eller något enkelt som vak?

• Anonym (me)

Man måste inte ha långledigt bara för att man jobbar natt. När jag jobbade natt hade jag nio dagar sammanhängande ledighet, men då var tjänsten bara på 64%. Min man jobbar heltid natt och jobbar fem nätter i veckan, varje vecka.

Men ts, din sambo måste ju se över sina sovvanor lite om detta ska funka. Min man jobbar som sagt natt och för oss funkar det perfekt. Ungefär så här lever vi:

Söndag kväll vid 20.45 åker han till jobbet och inte allt för långt efter är det sängen för oss övriga i familjen. Strax efter vi gått upp på måndag morgon kommer han hem från jobbet och käkar då lite frukost med oss. Han går och lägger sig när vi i familjen går till jobb/skola. När vi kommer hem på eftermiddagen har han sovit klart och ofta har han lagat middag, lagt i en tvättmaskin, städat lite. Vi äter tillsammans och har sedan några timmar tillsammans innan han åker tillbaka till jobbet på måndag kväll och sedan fortsätter veckan på samma sätt.

Fredag morgon går han av sista natten och då ställer han klockan och sover bara till ca 11.30-12 just för att kunna vara trött i någorlunda normal tid på fredag kväll.

• Anonym (me)

Tillägg; alla människor fixar inte att jobba natt. När jag jobbade natt kom flera som hade begärt förflyttning från dagpass just för att "man tjänar så bra och är ändå ledig mer". Majoriteten av dessa fick begära förflyttning inom ett halvår, just för att de inte fick fungerande rutiner runt sömnen.

En tanke som slår mig är att om din sambo är nästan "okontaktbar" om han inte får sova till 16-16.30 så är han antagligen en av dessa människor som inte fixar att jobba natt. Jag sov aldrig längre än 14 när jag jobbade natt och var ändå pigg. Hände till och med att jag vaknade av mig själv tidigare än så och var pigg. Men det gäller som sagt att kroppen kan tillgodose sig sömnen även på dagtid, utan att för den sakens skull man ska behöva sova 9-10 timmar varje dygn för att ens vara kontaktbar.

• Ruggugglan

Det är ju inte jobbet som är problemet, det är ju din man. Han sover ju väldigt många timmar på dagen om han sover från att han kommer hem till fyra, halv fem. Min man jobbar också natt 4 dagar i veckan men sover max 7 timmar om dagen.

Anonym (me) skrev 2013-04-26 07:20:54 följande:

Tillägg; alla människor fixar inte att jobba natt. När jag jobbade natt kom flera som hade begärt förflyttning från dagpass just för att "man tjänar så bra och är ändå ledig mer". Majoriteten av dessa fick begära förflyttning inom ett halvår, just för att de inte fick fungerande rutiner runt sömnen.

En tanke som slår mig är att om din sambo är nästan "okontaktbar" om han inte får sova till 16-16.30 så är han antagligen en av dessa människor som inte fixar att jobba natt. Jag sov aldrig längre än 14 när jag jobbade natt och var ändå pigg. Hände till och med att jag vaknade av mig själv tidigare än så och var pigg. Men det gäller som sagt att kroppen kan tillgodose sig sömnen även på dagtid, utan att för den sakens skull man ska behöva sova 9-10 timmar varje dygn för att ens vara kontaktbar.

Håller med.
  • mow

Tycker din sambo låter lite som en latkorv, TS. Förvånad När jag jobbade natt så var jag hemma 9 och sov aldrig längre än till 16. Min sambo jobbar natt i skift, han är hemma 7 och uppe vid 14.
    Ingen frisk vuxen ska väl behöva så mycket sömn och vila som han får??

• mow
    Anonym (me) skrev 2013-04-26 07:20:54 följande:

• Tigrie

Vad jag blir avis när jag hör att folk jobbar 4 nätter i veckan...

Jag jobbar natt, 5 nätter i veckan. Jag är hemma 6.30 ungefär, äter frukost och somnar runt 8, ungefär. Så går jag upp vid 15.00. Inte behöver man sova längre än så!

Det är inte så att han är så trött För Att Han Sover så mycket?

• Olympia

Nattjobb sliter på kroppen. Klart att han måste sova. Bra att han klarar av att sova på dagen. Det är ju inte alla som gör det och därför måste återgå till dagjobb.

• mamaleona

Hur mycket man behöver sova då man jobbar natt / skift är väldigt individuellt liksom sömnbehovet vid sk vanligt jobb. Jag har 3 skiftsjobb. sover då mellan ca 9 och 16. Dagen före jag börjar vaka (har ofta 4 nätter i rad varannan el var tredje vecka) försöker jag gå o sova på eftermiddagen ett par timmar. En del av mina kollegor sover endast 9-14 men då har vi ett par som kan sova 9-18 hela veckan hon har nattjobb. Där tycker jag ingen kan säga vad man "ska" eller inte "ska", då var och en känner sin kropp bäst själv o vad som är bäst just för honom / henne. Det är extremt tungt att jobba natt, o ännu tyngre med varierande skift. I ts situation kanske det ändå skulle vara bäst om han jobbade olika skift.?

• Anonym (9)

Personligen behöver jag 9 timmar för att fungera korrekt. Sen kan folk snacka om latmask och diverse trams hur mycket de vill och det är ju så med folk; de gillar att snacka och generalisera.

Förstår dock inte hur din man resonerar med umgänget. Att han jobbar när ni andra sover gör ju inte att han får umgås mer med er, utan tvärtom?

• Anonym (nattjobb)

Låter som om han sover mycket. Ett ex till mig jobbade natt. Han började kl 22 på kvällen,gick av strax efter 06 på morgonen.Sov fram till 14 ungefär,sen en liten stund när han nattade barnen på kvällen :) På fredagarna gick han upp vid 12 tiden.

Jag tyckte inte det var jobbigt när han jobbade natt och vi hade tid tillsammans. 

• sextiotalist

Låter precis som min sambo när han arbetade natt och han är varken lat eller körde med mig. Han behövde den sömnen.

Jag hade inga problem med att han arbetade natt (vi hade en nyfödd hemma), vi lyckades jämka rätt bra. Vårt barn var ett lätt barn som skrek sällan, så inte heller detta var några problem. Men alla är olika. 

• MonkeyLover

Oj! Har han verkligen så stort sömnbehov? Min man jobbar natt, ett ganska fysiskt tungt jobb där han bygger traktoredskap. Han går och lägger sig vid sju på morgonen när han kommer hem och sover till kl 14. Han går på söndagkväll och av fredag morgon. På fredagskvällen går han och lägger sig med mig och går upp lördag och söndag morgon med resten av familjen. Han brukar sova någon timme på söndagakvällen innan han åker.

Är han extra trött sover han en timme eller två på kvällen innan han åker till jobbet övriga kvällar, men det är sällan.

Sover han lika många timmar även när han jobbade dagtid?

• Anonym (me)

Ja ts hur såg hans sömnbehov ut när han jobbade dagpass? Sov han 9-10 timmar per dygn då också? För om han gjorde det är det uppenbarligen hans normala sömnbehov och då kan man ju inte räkna med annat nu heller.

Om han däremot sov 6-7 timmar per dygn förr och nu ökat upp till 9-10 timmar kan det vara ett tecken på att hans kropp inte riktigt fixar detta med nattjobb.

• Anonym (van nattjobbare)

Låter inte helt okej.. men nu är det ju så att alla inte klarar av att jobba natt.

När jag tidigare bara jobbade natt så jobbade jag 4 nätter i veckan, varje vecka. Började jobba kl 22, åkte hemifrån 21.20 ungefär, slutade 07, hemma runt 07.30, sov till 13-13.30, hämtade dottern på dagis senast 14 varje dag. Tog hand om henne, hemmet och matlagning fram till 19-20 då dottern somnade, då kunde jag lägga mig och vila nån timme innan det va dags att åka igen.

Min man lämnade på dagis på morgonen, sen jobbar han 07-16 varje vardag, hemma vid 16.30. Sen har han ju nätterna med dottern när jag jobbar.

För oss funkade det. Vi tog sedan en dag var på helgen och sov ut ordentligt. 

Du får nog ta och prata ordentligt med din man. Antingen så får han skärpa sig eller så får ni stå ut medans han söker annat jobb.              

• skudder

Hmm..jobbat skift sedan jag var 21. Första jobbet låg hela skiftlaget o sov någon timma på ssab på natten..dvs en var vaken i kontrollrummet sen låg vi här o där. 2a jobbet kunde man natta 2-3 timmar på nattskiften. Mitt 3e 3-4 timmar på natten.. Kan säga att jag ändå tycker sova till  efter15 verkar konstigt.Inte ens då jag var yngre sov jag så länge de nattskift man var igång hela tiden..max 14.30. Då man sovit nån timma på natten så kanske jag sovit mellan 9-13.30 eller så. Sen kan jag säga att har du inte lugna nattskift o kan sova nån timme pallar du aldrig skift längre än till max 55år..det är då min erfarenhet. Själv skulle jag aldrig ta jobb med nattskift där du inte har möjlighet vila på natten..även om du tjänar extra pengar är det inte värt det för de kroppsliga besvär du riskerar.

• Anonym (anna)

Men HUR sover han då? Sover han i ett sträck eller vaknar han flera ggr när han sover efter jobb? Jag är en av dem som Inte klarar att jobba natt. Jag somnar direkt efter jobbet men vaknar oftast i snitt varannan timme fram till kl 16 då jag går upp.... Ibland sover hag bättre och vaknar endast 2 ggr på ett sovpass. Det fungerar inte i längden, man blir inte utvilad. Mår bra när jag jobbar, men efter jag har gått av mår jag Skit rent ut sagt. Jag har även svårt att ställa om efter nattjobb. Från i sommar har jag ett nytt jobb dag/kväll. Passar mig mkt bättre! Bara för att han sover länge betyder det inte att hans sömnkvalite är god.

• Jope303

Min sambo jobbar bara nätter inom vården.. å jag e så trött på det så ja kan spy. Hon ska sova 3-4h den dagen hon går på... sen sover hon bort dagarna hon jobbar ända till 16:30... när hon kommer i säng oftast vid 08:00...
    Ibland har hon resurstid å ska då jobba från 19-01 på kvällen.. ja då måste hon ju sova lite då oxå.. å sen går hon på sin vanliga nattskift dagen efter å då ska det sovas igen innan jobbet. Sova sova sova....... ett jävla sovande hela tiden... blääääääääääää för nattjobb !!! 

• Anonym (minmed)

Min karl jobbar skift, varannan vecka är det dagtid, nästa vecka kväll/natt..
    På söndagen börjar han försöka vända lite på det, han sitter upp längre på kvällen för att kunna sova längre på morgonen, redan när han går av fredagmorgon sover han mindre, för att direkt komma in i rätt rytm.

När jag jobbar natt är jag inte heller social, jag försöker vända dygnet dagen innan, sover ca 2 timmar på eftermiddagen, när jag kommer hem efter en jobbnatt sover jag till 16.00-16.30 ibland tills sambon kommer hem strax efter 17.

Svar på tråden Så trött på att han jobbar natt....