• Anonym (Fattigt värre)

    Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem

    Jag och min man har det sedan en tid tillbaks dåligt ekonomiskt sett. Jag förlorade jobbet pga nedskärningar och a-kassan än mycket lägre än min fd. lön. 
    Detta har gjort att vi måste köpa eldorado, extra och andra mindre bra och tattiga produkter, någonting jag skämt oerhört mycket över.
    Jag har därför förpackningar till dyrare och bra produkter hemma (flytande tvål, kryddor osv) och köper vid behov sådana produkter nya för att få en ny fräsch förpackning, och häller det billiga i dessa.
    Jag åker till grannkommunen, 2 mil bort, och handlar på Willys för att ingen ska råka se vad för skit jag köper och börja fråga frågor
     Det känns jobbigt att känna så här. Att skämmas så över att jag köper av dessa produkter. 
    Känner mig så ledsen.  

  • Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem
  • Herdis

    Jag undrar mest vad är det är för folk som ser vad du har i skafferiet och kylskåpet..? Går dina gäster där och rotar, eller..? Då har DE ett problem med sitt beteende som är större än ditt med din ekonomi! Alltså behöver du inte bry dig om vad de tycker! Är man en god husmor så kan man göra goda bjudrätter även på billiga ingredienser. De "billiga" ingredienserna behöver för övrigt inte ens vara sämre än de dyra!

    Satsa på att köpa riktigt smör att steka i, om du ska satsa på EN dyrare ingrediens. Det gör jättemycket för smaken! En skvätt riktig grädde gör såsen god o.s.v.. 


    To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • Ollibolli

    Men det är väl ingenting att skämmas över??? Det är många som handlar på Willys, Lidl, Netto etc utan att ha dålig ekonomi. Vet du varför? Därför att det är inte pinsamt att vara ekonomisk, och sen så är det inte ens någon skillnad på kvalitén. Det har ju t.o.m. kommit fram på senare tid att det är samma tillverkare till allt, men att produkterna bara märks olika. 
    Mer pinsamt är i så fall att du häller det i olika förpackningar och åker tillgrannkommunen osv. Vad kostar inte det? 

  • Åsa

    Jag är några grejer här jag reagerar över. Dels att inte kunna göra en egen bedömning av kvalitet utan att bara gå på märken. Dvs=dyrare är bättre. Det stämmer ibland och ibland inte (vilket ju bland annat diverse blindtester visar.
    Där jag bor ligger  ex mitt närmaste Ica Maxi billigt i prispressen och har på de varor jag köper ungefär priser som Willys; Netto är ofta dyrare. Är det då "högstatus" att handlar på Netto här och "lågstatus" att handla på Maxi menar du? Och absolut "finare" och bättre att handla exakt samma produkt till 130% av priset  på Focus? (Och jag som tänkte att det var ett nödvändigt ont och dålig planering när jag handlar där...)

    Det andra är förstås att trådstarten signalerar en situation där självkänslan ligger i konsumtion. Och att TS inte handlar om stora skillnader av typen mångmiljonvilla kontra lägenhet i problemförort utan vardagskonsumtion  med ganska mariginella skillnader. Tråkigt som det alltid är med dålig självkänsla får jag då en känsla av att konsumtionen här ÄR det område där TS upplevt självkänsla? Som några nämnt i tråden brukar det inte vara ett problem i "riktiga" högstatusområden att handla i lågprisaffärer. På paradgatan här är det ett Lidl som är "kvartersbutik" och givetvis också var många sköter daglighandel (Lidl är för övrigt ingen "lågstatusaffär" i Tyskland, återigen, attityder handlar om annat än kvalitet. Här i Sveigie har det ju särskilt tidigare funnits de som bojkottat dem pga rapporter om deras personalpolitik, men TS tveksamhet handlar ju inte alls om sådant.)  
     
    Lite ironiskt fann jag för övrigt bruket av ordet "tattig" (som jag fick googla på för att förstå).  I den befolkningsminoritet detta ord från början syftar på är nämligen enligt min begränsade erfarenhet _vanligare_ än i majoritetsbefolkningen att fästa vikt vid det yttre intrycket, dvs precis vad TS gör, "tjusiga" kläder etc.

    TS: Vad är du glad och stolt över i din tillvaro? Det måste väl finnas mer än om du lägger någon krona mer eller mindre på "rätt" etikett på  tvålen? Om där inte finns tillräckligt med "varastoltöver"-grejer, varför inte putsa på "riktiga" grejer som kunskaper eller färdigheter hellre än på dagligkonsumtionen

  • Läkerol

    Taskigt, men nästan så jag små ler... Det har funnits så många inlägg, trådar där de rikare eller de med jobb, klankat ner på oss fattigare. Hur vi kan köpa skit saker och stoppa i oss billigare skiten, det är väl bara att fixa jobb mm. Jag har skrivit gång på gång till dessa översittare, att tänk dig för! Rätt som det är, sitter du i skiten själv. Minsta bekymret är väl mat inköp? En annan har inte ens råd till trosor! Köper aldrig kläder eller saker, prenumerera heller inte, har inget extra. Har alltså bara de livsnödvändiga räkningarna och det går knappt runt ändå! Sverige blir dyrare. Välkommen i klubben

  • Petrol
    Herdis skrev 2013-05-04 09:15:24 följande:
    Jag undrar mest vad är det är för folk som ser vad du har i skafferiet och kylskåpet..? Går dina gäster där och rotar, eller..? Då har DE ett problem med sitt beteende som är större än ditt med din ekonomi! Alltså behöver du inte bry dig om vad de tycker! Är man en god husmor så kan man göra goda bjudrätter även på billiga ingredienser. De "billiga" ingredienserna behöver för övrigt inte ens vara sämre än de dyra!

    Satsa på att köpa riktigt smör att steka i, om du ska satsa på EN dyrare ingrediens. Det gör jättemycket för smaken! En skvätt riktig grädde gör såsen god o.s.v.. 
    Ptja, är man goda vänner så är det inte jättekonstigt kanske? Mi casa su casa så att säga:)

    Bra tips annars, just smör är banne mig en sån sak man ska undvika att snåla med in i det sista, om inte annat för att margarin och liknande verkar vara en helt vanvettigt märklig produkt när man kollar närmare på det.
  • Herdis
    Petrol skrev 2013-05-04 10:37:42 följande:
    Ptja, är man goda vänner så är det inte jättekonstigt kanske? Mi casa su casa så att säga:)

    Bra tips annars, just smör är banne mig en sån sak man ska undvika att snåla med in i det sista, om inte annat för att margarin och liknande verkar vara en helt vanvettigt märklig produkt när man kollar närmare på det.

    Jo, sådana väninnor kunde man ju ha när man var ensam och bodde i ett studentrum. Men jag känner inte igen det i vuxen ålder, med ett "riktigt" eget hem och familj..?

    "Mycket kan ersättas men aldrig smörsmak"!  
    To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • Petrol
    Herdis skrev 2013-05-04 10:56:33 följande:

    Jo, sådana väninnor kunde man ju ha när man var ensam och bodde i ett studentrum. Men jag känner inte igen det i vuxen ålder, med ett "riktigt" eget hem och familj..?

    "Mycket kan ersättas men aldrig smörsmak"!  
    Jag har förvisso inga barn men anser mig gott och väl som vuxen iallafall med ett vuxet sällskap och då tycker jag fenomenet hänger med ändå, men det är nog som du säger, beror mkt på umgänge, eventuella barn och boendesituation och levnadssituation överlag.
  • Anonym (haha)
    Läkerol skrev 2013-05-04 10:31:57 följande:
    Taskigt, men nästan så jag små ler... Det har funnits så många inlägg, trådar där de rikare eller de med jobb, klankat ner på oss fattigare. Hur vi kan köpa skit saker och stoppa i oss billigare skiten, det är väl bara att fixa jobb mm. Jag har skrivit gång på gång till dessa översittare, att tänk dig för! Rätt som det är, sitter du i skiten själv. Minsta bekymret är väl mat inköp? En annan har inte ens råd till trosor! Köper aldrig kläder eller saker, prenumerera heller inte, har inget extra. Har alltså bara de livsnödvändiga räkningarna och det går knappt runt ändå! Sverige blir dyrare. Välkommen i klubben
    Fast det här handlar inte om att det är fel att TS handlar utan tvärtom - Att hon inte ska skämmas för det...
  • Åsa
    Herdis skrev 2013-05-04 10:56:33 följande:


    "Mycket kan ersättas men aldrig smörsmak"!  
    OT OT Jag är inte så förtjust i smörsmak, väljer bort gräddglass, som jag tycker är kväljningsframkallande, och min man gillar inte grädde i maten. Nu använder vi det inte ändå eftersom några i familjen är mjölkallergiker men även det förutan föredrar jag personligen matlagning med olja.  Smaken av smak  kanske inte kan ersättas men det är ingen självklarhet att alla gillar den heller.
  • Spartacus

    men shit, varför skulle det vara pinsamt att vara sparsam? känner massor av människor med god ekonomi som köper billig tvål etc. det är egentligen korkat att köpa massa dyra produkter som oftast inte innehållet skiljer sig på..

    vad hemskt om mina vänner skulle börja bry sig om sånt!  det är ju även så att många köper en billig produkt för att dom gillar innehållet, skulle man inte våga stå för det då?

    släpp rädslan och lägg ditt fokus på något viktigt istället!     

Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem