• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • DJkillen
    Sykepleie skrev 2013-05-05 21:31:00 följande:
    Du prioriterar kompisar och öl istället för ditt jobb? Ja, inte konstigt att chefen inte vill ha dig som anställd längre...
    Jag har flextid ju! Jobbat över i veckan, bland annat när jag skickade det där utskicket, så flexade ut vid 13 i fredags.
  • Singoallaa
    MrsPenn skrev 2013-05-05 21:33:13 följande:
    Nä men det här är ju inte sant...
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.

• MrsPenn
    DJkillen skrev 2013-05-05 21:33:31 följande:
    Jag har flextid ju! Jobbat över i veckan, bland annat när jag skickade det där utskicket, så flexade ut vid 13 i fredags.
    Jaja du har haft ditt roliga nu. Grattis till en lyckad tråd!
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Sykepleie

Att göra ett stort misstag och sedan flexa ut ser inte bra ut. Har man gjort ett misstag så flexar man INTE ut tidigare oavsett om man har jobbat övertid i veckan! Man ser till att få tag på chefen och löser problemet! Inte skriva en lapp och sedan flexa ut!

• DJkillen
    MrsPenn skrev 2013-05-05 21:38:51 följande:
    Jaja du har haft ditt roliga nu. Grattis till en lyckad tråd!
    Vadå grattis? Jag hade hoppats på lite medhåll här men får bara mer skit.

Och ni ska moralisera över att jag slutade lite tidigare i fredags, herregud. En kompis ska flytta till Monaco och vi ordnade en liten avskedsfest för honom som jag verkligen inte ville missa.

Jag har skött mig exemplariskt på jobbet i två veckor förutom detta misstag som var lätt hänt. Det känns orättvist om jag ska få sparken för en sån grej.

Jag förstår inte heller vad min ålder eller mina tidigare jobb har med saken att göra. Jag har bl.a. jobbat som DJ. Jag har även varit sjukskriven pga utmattningsdepression. Och så har jag jobbat lite på pappas företag.
  • DJkillen
    Sykepleie skrev 2013-05-05 21:41:40 följande:
    Att göra ett stort misstag och sedan flexa ut ser inte bra ut. Har man gjort ett misstag så flexar man INTE ut tidigare oavsett om man har jobbat övertid i veckan! Man ser till att få tag på chefen och löser problemet! Inte skriva en lapp och sedan flexa ut!
    Det var för sent att lösa det i fredags som sagt...
  • city cat
    Ramborg skrev 2013-05-05 20:45:07 följande:
    Driftig och självgående kan man bara vara om man har gott omdöme.

Du har visat att du har dåligt omdöme genom att du:

1. Gjorde en stor dyr beställning utan att dubbelkolla med någon mer erfaren.

2. När du upptäckte felet, stannade du inte kvar för att be om ursäkt eller höra med chefen om du kunde göra något för att mildra skadan. Att gå hem tidigt och lämna en lapp är så nonchalant att det mycket väl kan ha varit det som gjorde att du fick sparken.

3. När du har fått sparken loggar du in på företagsmailen och fantiserar om att göra ett nytt utskick på företagets bekostnad, som om det skulle göra saken bättre.

Du får nog hitta ett jobb där du inte behöver vara driftig och självgående än på några år.
  • Jasmin Karlsson

Okej, nu verkar det hela mycket klarare.
    1. Det var inget litet misstag
    2. Chefen gjorde rätt som sa att du inte ska komma tillbaka
    3. Du har visat dåligt omdöme, både då du gjorde beställningen (inte din uppgift, inget du visste hur man skulle göra eller kunde fråga om hjälp med) och då du upptäckte misstaget (gick från arbetsplatsen utan att ta ditt ansvar) och jag förstår att chefen inte vill ha en sådan person på arbetsplatsen.
    Mitt råd till dig: sluta bortförklara, ta på dig ansvaret, gör inget mer (gå inte in på jobbmailen eller försök rätta till på något sätt), sök nytt jobb, tänk efter nästa gång innan du gör något liknande

Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!