• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • DJkillen
    Foxtrott skrev 2013-05-05 19:13:50 följande:
    Det var inte ett litet misstag det inte. Ojojoj.

Nämn inte detta lilla inhopp i ditt cv.
    Det kanske låter som ett stort misstag, men det handlar bara om några få felklick i beställningen...
  • Elin 885
    DJkillen skrev 2013-05-05 19:40:50 följande:
    Det kanske låter som ett stort misstag, men det handlar bara om några få felklick i beställningen...
    ok jag ska försöka förklara detta så att du förstår (för du verkar inte fatta hur många vi än är som försöker förklara) även om det är ett par små felklick så kan det kosta företaget massor med pengar.
    kostar det företaget massor med pengar, så vill dom inte ha personal som gör så, eftersom en arbetsgivare drivs av sin vinst vilken då uteblir om du gör fel och kostar pengar....
    förstår du nu?
    nej okej men vet du då kan jag inte förklara bättre, jag har lixom använt det mest enkla språk jag kan.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Grande Rock
    felet var väl inte att du klickade fel, utan att du inte kontrollerade vad du beställde innan du skickade. Dessutom får jag uppfattningen av att du gjorde det utan att ha fått uppgiften.
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • DJkillen
    Grande Rock skrev 2013-05-05 19:44:11 följande:
    felet var väl inte att du klickade fel, utan att du inte kontrollerade vad du beställde innan du skickade. Dessutom får jag uppfattningen av att du gjorde det utan att ha fått uppgiften.
    Jag trodde att jag beställde rätt. Jag är inte så kunnig i systemet ännu. De borde väl ha lite överseende med att man är ny. Ville ju bara väl...
  • Foxtrott
    Det är olyckligtvis inte antalet felklick utan konsekvenserna av felklicken som räknas.

• DJkillen
    Foxtrott skrev 2013-05-05 19:47:04 följande:
    Det är olyckligtvis inte antalet felklick utan konsekvenserna av felklicken som räknas.

Det är klart, men jag menade att misstaget var lätt att göra och därför värt att ha överseende med.

Dessutom bad jag om ursäkt, som jag la till i trådstarten också:

"Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet." 
  • Grande Rock
    DJkillen skrev 2013-05-05 19:46:00 följande:
    Jag trodde att jag beställde rätt. Jag är inte så kunnig i systemet ännu. De borde väl ha lite överseende med att man är ny. Ville ju bara väl...

Att du inte gjorde det för att jävlas är väl ganska klart.

Är man inte så haj på systemet är det väl ännu viktigare att be någon annan kontrollera innan man skickar iväg beställningar för en hög kostnad. 

• DJkillen
    yllass skrev 2013-05-05 19:48:32 följande:
    Om man inte är säker varför frågar man inte någon då??
    Jag trodde att jag gjorde rätt. Upptäckte i efterhand att jag hade dålig koll.

Jag ville visa att jag klarade av att ta lite egna initiativ... så fel det gick, men är det oförlåtligt? 
  • Grande Rock
    DJkillen skrev 2013-05-05 19:51:21 följande:
    Jag trodde att jag gjorde rätt. Upptäckte i efterhand att jag hade dålig koll.

Jag ville visa att jag klarade av att ta lite egna initiativ... så fel det gick, men är det oförlåtligt? 

Uppenbarligen anser din arbetsgivare att det är så, och tyvärr är det hans ord som gäller i hans rörelse.

Bara att ta nya tag. Att visa framfötterna och ta initiativ är bra, men om det går utanför väggarna är det bra att be någon kontrollera att man gjort rätt innan man slutför.

Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!