• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • Voluptuous Shalimar
    Aniiee skrev 2013-05-23 23:10:02 följande:
    Mat för en månad, till exempel.....
    Coccolina skrev 2013-05-23 23:31:46 följande:

Reagerar på att du anser att 38000 inte är en hög lön... Känns som du totalt saknar verklighetsförankring... Se dig omkring lite... Vet du tex vad en sjuksköterska tjänar?? Var en Förskolefröken tjänar?? Vad en Lärare tjänar?? Var den polis tjänar?? Osv osv.. Dessa är personer som har yrken med ansvar och heder. Yrken som vi inte klarar oss utan i samhället. Yrken som betalas av våra skatter bla!!!

Men du en person som gör misstag som är så pass stora att du får sparken för det, inte ens tar ordentligt ansvar för dina misstag, inte ens har vett att skämmas för att du inte bara gjort ett gigantiskt fel utan även tyckte det var lämpligt att gå hem tidigare trotts vad du gjort, du får en lön på den nivån... OCH HAR MAGE ATT SÄGA ATT DET INTE ÄR EN HÖG LÖN??

Skrämmande... Du är dryg och saknar verklighetsförankring totalt. En dag hoppas jag att du kommer ner på jorden och inser hur dryg och idiotisk du framstår. Men risken är väl att du som många andra av din typ kommer låta munlädret gå och alltid på ett drygt och självgott sätt snacka dig ur alla situationer utan att någonsin behöva ta ansvar för vad du gör!    
    Suey skrev 2013-05-23 23:51:00 följande:
    Som sagt, Ts du fortsätter att vara ödmjuk. Vad får man för 2000kr liksom? Pyttsan. Knappt en AW...
    Jag skrev inlägg #748 som jag gjorde för att ingen ska klappa handen (if you know what I mean) men INGET STÄMMER. Ingen gör ett "snabbt överslag" och missar en månads nettoinkomst på 2000, SÄRSKILT inte när man just fått ett nytt jobb. Då om någonsin är man intresserad av vad nettolönen kommer att bli.

• Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-24 00:06:57 följande:
    Jag skrev inlägg #748 som jag gjorde för att ingen ska klappa handen (if you know what I mean) men INGET STÄMMER. Ingen gör ett "snabbt överslag" och missar en månads nettoinkomst på 2000, SÄRSKILT inte när man just fått ett nytt jobb. Då om någonsin är man intresserad av vad nettolönen kommer att bli.

Håller fullständigt med om att ingen i universum, as we know it, missar det. Jag svarade BARA på TS sista 7 ord. För TS verkar ha dålig koll på vad pengar är för något över huvud taget.....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Voluptuous Shalimar
    Aniiee skrev 2013-05-24 00:14:40 följande:
    Håller fullständigt med om att ingen i universum, as we know it, missar det. Jag svarade BARA på TS sista 7 ord. För TS verkar ha dålig koll på vad pengar är för något över huvud taget.....
    Ts har fått jobba lite för att besvara alla frågetecken. Det är lön nog för mödan tycker jag!
  • DJkillen
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-24 00:06:57 följande:
    Reagerar på att du anser att 38000 inte är en hög lön... Känns som du totalt saknar verklighetsförankring... Se dig omkring lite... Vet du tex vad en sjuksköterska tjänar?? Var en Förskolefröken tjänar?? Vad en Lärare tjänar?? Var den polis tjänar?? Osv osv.. Dessa är personer som har yrken med ansvar och heder. Yrken som vi inte klarar oss utan i samhället. Yrken som betalas av våra skatter bla!!! Men du en person som gör misstag som är så pass stora att du får sparken för det, inte ens tar ordentligt ansvar för dina misstag, inte ens har vett att skämmas för att du inte bara gjort ett gigantiskt fel utan även tyckte det var lämpligt att gå hem tidigare trotts vad du gjort, du får en lön på den nivån... OCH HAR MAGE ATT SÄGA ATT DET INTE ÄR EN HÖG LÖN?? Skrämmande... Du är dryg och saknar verklighetsförankring totalt. En dag hoppas jag att du kommer ner på jorden och inser hur dryg och idiotisk du framstår. Men risken är väl att du som många andra av din typ kommer låta munlädret gå och alltid på ett drygt och självgott sätt snacka dig ur alla situationer utan att någonsin behöva ta ansvar för vad du gör!    

Vi kanske inte är i samma ekonomiska situation? Oavsett så lägger jag inte ner jättekraft på den här tråden och att sitta och kontrollräkna. Men ni hugger ju som kobror, haha.
  • choklad
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-23 22:56:11 följande:
    Så med en lön på 30 000 kr/mån hade du helt missat din skattesats? Det finner jag otroligt. Jag hade full koll redan på mitt första jobb, min man har fortfarande full koll nu, även om hans lön inte står i proportion till din (chef på bank sedan många år, en av de bästa i Sverige inom sitt område). Hur kan man inte ha någon koll på vad man har ut efter skatt? Det stämmer inte.

Jag håller inte med alla som går igång på det här, är inte så konstigt att man räknar på en tredjedel bort. Det är en gammal sanning att det är ungefär så, men efter det har jobbskatteavdraget kommit som gör att man i TS fall får ut ca 2000 kr mer i månaden. Så skattesatsen är ungefär 33 %, men sen får man ett avdrag för arbetsinkomster. Vilket väcker frågan om i vilken form TS får ersättningen. Om det är ett skadestånd tror jag inte han får något jobbskatteavdrag, däremot om det är ett avgångsvederlag. Men det spelar ju inte TS så stor roll kanske, för vad får man för 2000 kr liksom
  • DJkillen
    choklad skrev 2013-05-24 07:39:58 följande:

Jag håller inte med alla som går igång på det här, är inte så konstigt att man räknar på en tredjedel bort. Det är en gammal sanning att det är ungefär så, men efter det har jobbskatteavdraget kommit som gör att man i TS fall får ut ca 2000 kr mer i månaden. Så skattesatsen är ungefär 33 %, men sen får man ett avdrag för arbetsinkomster. Vilket väcker frågan om i vilken form TS får ersättningen. Om det är ett skadestånd tror jag inte han får något jobbskatteavdrag, däremot om det är ett avgångsvederlag. Men det spelar ju inte TS så stor roll kanske, för vad får man för 2000 kr liksom
    Tack! Det är som avgångsvederlag.
  • DJkillen
    Aniiee skrev 2013-05-23 23:10:02 följande:
    Mat för en månad, till exempel.....
    Haha. Nja? Beror väl på var man äter iofs :)
    Suey skrev 2013-05-23 23:51:00 följande:
    Som sagt, Ts du fortsätter att vara ödmjuk. Vad får man för 2000kr liksom? Pyttsan. Knappt en AW...
    Haha. Räcker nog till en AW. Beror väl på vems tur det är att bjuda :)

Reagerar på att du anser att 38000 inte är en hög lön... Känns som du totalt saknar verklighetsförankring... Se dig omkring lite... Vet du tex vad en sjuksköterska tjänar?? Var en Förskolefröken tjänar?? Vad en Lärare tjänar?? Var den polis tjänar?? Osv osv.. Dessa är personer som har yrken med ansvar och heder. Yrken som vi inte klarar oss utan i samhället. Yrken som betalas av våra skatter bla!!!

Men du en person som gör misstag som är så pass stora att du får sparken för det, inte ens tar ordentligt ansvar för dina misstag, inte ens har vett att skämmas för att du inte bara gjort ett gigantiskt fel utan även tyckte det var lämpligt att gå hem tidigare trotts vad du gjort, du får en lön på den nivån... OCH HAR MAGE ATT SÄGA ATT DET INTE ÄR EN HÖG LÖN??

Skrämmande... Du är dryg och saknar verklighetsförankring totalt. En dag hoppas jag att du kommer ner på jorden och inser hur dryg och idiotisk du framstår. Men risken är väl att du som många andra av din typ kommer låta munlädret gå och alltid på ett drygt och självgott sätt snacka dig ur alla situationer utan att någonsin behöva ta ansvar för vad du gör!    
    Det är väl lika mycket du som inte lever i verkligheten i så fall? 38000 är ingen särskilt hög lön. De flesta av mina polare tjänar runt 50000 eller mer. Jag klagar dock inte på min lön som sagt! Har en kompis som sitter i riksdagen och han tjänar 57000 utan att behöva jobba. Rätt gött :)

Visst, det är klart det finns folk som tjänar mindre. Det är väl upp till dem liksom.

Just barnpassning kommer väl för övrigt aldrig bli välbetalt. Det var ju fram till inte allt för länge sedan något som gjordes gratis. När man pratar om dessa dagisjobb ska man dock komma ihåg att det mest är kvinnor som jobbar där och de har ofta män som har en riktig lön.. alltså, det är kanske inte så farligt som det verkar menar jag.

• Fiona M
    Anghammarad skrev 2013-05-24 08:37:53 följande:
    Har ni verkligen inte begripit än?

jag tror alla har det.
    it's like watching a train wreck 
  • DJkillen
    Fiona M skrev 2013-05-24 08:55:16 följande:
    jag tror alla har det. it's like watching a train wreck 

Du menar att se avundsjukan växa? Ja, visst är det kul :D
  • Voluptuous Shalimar
    Anghammarad skrev 2013-05-24 08:37:53 följande:
    Har ni verkligen inte begripit än?
    Hade mina misstankar för länge sedan och de blev bekräftade nu.

Smart drag att inte orka hålla ihop storyn.
  • DJkillen
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-24 11:01:29 följande:
    Hade mina misstankar för länge sedan och de blev bekräftade nu. Smart drag att inte orka hålla ihop storyn.

Vad snackar du om?
  • DJkillen
    Ramborg skrev 2013-05-23 20:44:26 följande:
    Samma koncern där du arbetat tidigare... alltså pappsens företag.

Tur för dig att du har pappa.
    Ja, men det är inte pappa som bestämmer över anställningar i dotterbolag.
  • choklad
    DJkillen skrev 2013-05-24 16:34:42 följande:
    Ja, men det är inte pappa som bestämmer över anställningar i dotterbolag.

Hahahaha! Spelar ingen roll, man säger inte nej till ägarens son.
  • Andromeda
    DJkillen skrev 2013-05-24 07:24:26 följande:

Vi kanske inte är i samma ekonomiska situation? Oavsett så lägger jag inte ner jättekraft på den här tråden och att sitta och kontrollräkna. Men ni hugger ju som kobror, haha.
    Du lägger inte ner kraft på tråden? Skrattande Så fort tråden avstannat är du här igen för att få igång folk. Allvarligt ts, jag måste ge dig en eloge, du började tråden starkt men efterhand syns bristerna i berättelsen. Men som sagt, bra försök!Skål
  • DJkillen
    Andromeda skrev 2013-05-24 17:21:40 följande:
    Du lägger inte ner kraft på tråden? Skrattande Så fort tråden avstannat är du här igen för att få igång folk. Allvarligt ts, jag måste ge dig en eloge, du började tråden starkt men efterhand syns bristerna i berättelsen. Men som sagt, bra försök!Skål
    Brister i berättelsen? Ja, verkligheten överträffar väl dikten. Därför är inte detta lika tillrättalagt som i din fantasi. Jag skriver här när det har funnits nåt nytt att berätta eller det har kommit frågor. Men jag ska nog skita i det nu... allt har löst sig till det bästa :)

Dessutom tror jag företaget som tvingade mig att sluta är de som förlorar mest på den här historien i slutändan. Jag lär ju berätta om hur illa behandlad jag har blivit där... 
  • Andromeda
    DJkillen skrev 2013-05-24 17:48:12 följande:
    Brister i berättelsen? Ja, verkligheten överträffar väl dikten. Därför är inte detta lika tillrättalagt som i din fantasi. Jag skriver här när det har funnits nåt nytt att berätta eller det har kommit frågor. Men jag ska nog skita i det nu... allt har löst sig till det bästa :)

Dessutom tror jag företaget som tvingade mig att sluta är de som förlorar mest på den här historien i slutändan. Jag lär ju berätta om hur illa behandlad jag har blivit där... 
    Verkligheten ja.... Skrattande Ja men ha det så bra på "ditt nya jobb" Skål
  • Cizi
    DJkillen skrev 2013-05-23 22:37:52 följande:
    Ok. Jag ska försöka förklara det pedagogiskt.

Ja, facket har arbetat för mycket lagstiftning och avtal. Samtidigt har facket stått i vägen för en mer marknadsmässig utveckling. Facket har gynnat de lata och missgynnat de rika.

Det mesta av det facket har drivit igenom som är bra hade vi fått ändå. Inte för att arbetsgivarna är lata utan av två skäl:
    1. I en mer avancerad ekonomi krävs mer kvalificerad personal och personalen blir viktigare. Därför måste AG ge personalen vettiga villkor för att kunna behålla bra personal och införa regler som gör att de inte skadar sig, blir sjuka, etc.

2. Staten har ett incitament att införa regler som gör att arbetstagarna inte skadas allt för mycket på jobbet, oavsett lobbying från fackliga karteller. 
    De högavlönade skulle säkert få bra villkor, det tvekar jag inte om! Men jag tror att du lider av illusionen att alla som inte är högavlönade är lata.

Undersköterskor tex är en lågavlönad grupp som definitivt inte hör till gruppen lata arbetstagare, men de är på dagens arbetsmarknad "lättersatta" (ofta med outbildad personal). Om det inte fanns lagstiftning och kollektivavtal som facket jobbat fram skulle de med all sannolikhet ha ännu lägre löner och stå totalt utan säkerhet. Inget företag skulle tjäna på att behålla Agda 50 som slitit ut sig under hela sitt arbetsliv när hon inte längre orkar hålla samma tempo, men det kanske du tycker är rätt?
  • Tirem

Ts
    Du lyckas få sparken från din pappas företag och dessutom ska du berätta för alla hur illa behandlad du blivit? Rätta mig gärna ifall jag har fel!

Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!