• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • Elin 885
    DJkillen skrev 2013-05-05 17:46:38 följande:
    Men herregud! Det var en idé bara. Det är väl bra om man försöker rätta till sina misstag?
    du får givetvis rätta till ditt misstag genom att SJÄLV bekosta utskicket till alla kunder, SJÄLV kontakta alla kunder så att du har deras rätta adresser och UTAN att nämna företagets namn, för du gör det då för din egen del, inte för företagets.

hur gammal är du och vad har du försörjt dig med tidigare`?
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Elin 885
    DJkillen skrev 2013-05-05 17:46:38 följande:
    Men herregud! Det var en idé bara. Det är väl bra om man försöker rätta till sina misstag?
    det står i din profil att du är 26 år, då borde man ha mer koll.
    vad har du egentligen jobbat med tidigare eftersom du är godtrogen (du har endast ett muntligt avtal), är du med i a-kassan så att du kan få ersättning nu är du blivit arbetslös.
    tänk på att anmäla dig som arbetssökande på AF imorgon.
  • Kickioh
    Elin 885 skrev 2013-05-05 17:50:44 följande:
    du får givetvis rätta till ditt misstag genom att SJÄLV bekosta utskicket till alla kunder, SJÄLV kontakta alla kunder så att du har deras rätta adresser och UTAN att nämna företagets namn, för du gör det då för din egen del, inte för företagets.

hur gammal är du och vad har du försörjt dig med tidigare`?

Fast får han det? Det innebär ju att han använder kundinfo från databasen utanför jobbet och det bör väl falla inom någon form av sekretess. Nu vet vi ju inte vad det är för företag men där jag jobbar fick en tillsvidareanställd sparken efter att ha skrivit till en kund utanför jobbet.
  • Elin 885
    Kickioh skrev 2013-05-05 17:54:56 följande:

Fast får han det? Det innebär ju att han använder kundinfo från databasen utanför jobbet och det bör väl falla inom någon form av sekretess. Nu vet vi ju inte vad det är för företag men där jag jobbar fick en tillsvidareanställd sparken efter att ha skrivit till en kund utanför jobbet.
    nej han får inte använda företagets kundregister, däremot så kan han ju söka på eniro eller liknande :P.
  • Kickioh
    Elin 885 skrev 2013-05-05 17:56:08 följande:
    nej han får inte använda företagets kundregister, däremot så kan han ju söka på eniro eller liknande :P.

Ja visst KAN han, men jag skulle inte bli mindre förbannad som chef om (när) det kom fram :P

Däremot blir det ändå galet med sekretessen då han fortfarande behöver jobbets kunddatabas för att veta vilka som är kunder.
  • iamanonguest

När jag öppnade den här tråden så tänkte jag "Är det så här det blivit numera i Sverige, där folk utan fast anställning bara får gå samma dag för ett litet misstag?" och förberedde mig alltså på en snyfthistoria från nya, kalla, hårda Sverige.

Så blev det inte alls. DjKille du kallar det där ett litet misstag? Jag skulle vilja säga att det var ett väldigt stort misstag. Ett litet misstag, det är typ att skicka en faktura till fel adress av misstag, eller råka skicka fel artikel till kunden, eller helt enkelt dabba sig, göra ett misstag, ett litet, som egentligen inte betyder så mycket för kunden.

Ett litet misstag är ett misstag som egentligen inte berör kunden annat än att den kanske får sin rätta leverans en dag senare än tänkt, eller att en kund blir förvirrad över vad som faktiskt ligger i kuvertet.

DjKille du verkar faktiskt ganska gränslös. Varför loggar du in i företagsmejlen när du inte längre har med företaget att göra?
    Du borde ha fått en handledare som hjälpte dig under de första två veckorna och som inte släppte dig förrän personen såg att du klarade av jobbet.
    Så på ett sätt är det företagets fel som inte kan ta sig tid att lära upp en person under tillräckligt lång tid.

Men något "litet misstag" var det inte som du gjorde. Hoppas du lär dig något av det här. Om du inte vet till hundra procent vad som ska göras, då frågar du chefen eller närmaste arbetskamrat som kan det.
    Lycka till i fortsättningen, och var inte övermodig. Det är onödigt.

• iamanonguest
    DJkillen skrev 2013-05-05 16:32:09 följande:
    Nej, jobbar inte svart. Företaget betalar så klart in sociala avgifter och skatt och så. Har dock inte hunnit få första lönen. Man behöver inget skriftligt avtal för att jobba. Det räcker med ett handslag.
    Nej det gör det inte. Du ska alltid ha ett kontrakt!
  • iamanonguest
    DJkillen skrev 2013-05-05 17:21:11 följande:
    Jag vill vara snabb och duktig, ska man straffas för det? Jag skrev en lapp där jag bad om ursäkt. Tjänstefel även om det är ett misstag?
    Men trollar du? Tjänstefel ÄR misstag, som man gör när man är fast anställd, speciellt om man har eget ansvarsområde.
    På dig låter det som att du skulle svara i telefon och sen bestämde dig för att beställa utskick utan att kolla av med någon.
    Är du säker på att du inte har ADHD eller något sådant?
Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!