• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • Trialanderror

Det var ju kul att du fick komma ut i världen och jobba engång iallafall... Fel gör man, men nog fan måste man inse vidden av sitt fel och framförallt kostnaden. Har själv gjort fel som kostat företaget ett flertal túsenlappar, men då är det bara att ta mössan i handen och förklara för chefen. Hur mycket kostade dina små "felklick"? Trycksaker och distrubution är i regel inte billigt.

• Tom Araya
    DJkillen skrev 2013-05-06 10:23:51 följande:
    Varför utgår du ifrån att jag har en provanställning? Det gjorde inte min polare i alla fall.
    Det brukar handla om provanställning när man jobbat i bara två veckor.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • DJkillen
    MikNis skrev 2013-05-06 09:42:12 följande:
    så sant.

Men sådana beställningar borde passera chefen innan de går till tryckeriet.
    och som jag tidigare sagt finns det  tillfälle att stoppa misstaget också när det lämnat tryckeriet.
    Man har framtills posten börjar sortera posten, men då gäller det att veta vem man ska ringa, tryckeriet vet det 
    Tack för dina tips. Tyvärr har allt redan gått ut så det är för sent. Möjligen gått att stoppa om man fått tag i rätt person på posten i fredags.
  • lollisen
    DJkillen skrev 2013-05-06 11:46:55 följande:
    Tack för dina tips. Tyvärr har allt redan gått ut så det är för sent. Möjligen gått att stoppa om man fått tag i rätt person på posten i fredags.
    Varför kämpade du inte allt vad du kunde om att få tag i just den personen i fredags? Känns lite slappt att bara släppa allt, skriva en liten lapp och gå hem...?
    Jag har ADHD, alltså får jag bete mig precis hur fan jag vill! Okej!?
  • Colisa
    Elin 885 skrev 2013-05-06 10:52:01 följande:
    alltså detta är rent av underhållande, HAHAH.
    ts är du inte medlem i facket så kan du inte få någon gratis rättslig hjälp.
    du kan givetvis anlita en egen advokat men du har ju inga bevis att du ens är anställd där alls.
    alltså kan du inte vinna detta.
    sorry.
    du är redigt pinsam som på riktigt tror att du har en chans att vinna detta, tror att du har en tillsvidareanställning och dessutom tror att du har något att säga till om i detta läge.
    svar nej nej och åter nej.
    det är pinsamt att du ens gått dit idag.
    Håller med om att TS är i en dålig sits, egen advokat är dyyyrt... Och det är klart man ska se till att få allt skriftligt.

Men ett par andra grejer håller jag inte med om. Tror du att arbetsgivaren låter random folk som inte är anställda springa runt i lokalerna, få företagsmejladress, tillgång till kundregister, mm? Hur troligt är det? Det är ju helt uppenbart att han är anställd. Och är inget annat avtalats så är han också tillvidareanställd, LAS 4§ talar om att anställningar gäller tillsvidare. Eller som det står i kommentaren "Det presumeras att en anställning gäller tills vidare (fast anställning) om inget annat anges. Bevisbördan ligger på den som hävdar att annan anställningsform än tillsvidareanställning föreligger." lagen.nu/1982:80 Liiite juridik har jag faktiskt läst och just det där minns jag väl.Glad

Och varför skulle det vara pinsamt att han gått dit? Jag tycker det är modigt och bra! Om han kan reda ut det hela genom ett samtal med arbetsgivaren är det väl helt självklart att det är det allra bästa! Vad som verkligen vore pinsamt var väl om han bara fegt struntat i att gå dit något mer och så har vi en till arbetslös som förmodligen inte har rätt till a-kassa(gissning) och måste gå på soc. Jag tycker då det är bättre om TS har ett jobb, försörjer sig själv och betalar skatt.

Det han gjorde var idiotiskt, men bättre att göra vad man kan för att försöka rätta till det och få den där andra chansen, än att bara ge upp som ett annat mähä.
  • Desperado
    Colisa skrev 2013-05-06 11:50:24 följande:
    Håller med om att TS är i en dålig sits, egen advokat är dyyyrt... Och det är klart man ska se till att få allt skriftligt.

Men ett par andra grejer håller jag inte med om. Tror du att arbetsgivaren låter random folk som inte är anställda springa runt i lokalerna, få företagsmejladress, tillgång till kundregister, mm? Hur troligt är det? Det är ju helt uppenbart att han är anställd. Och är inget annat avtalats så är han också tillvidareanställd, LAS 4§ talar om att anställningar gäller tillsvidare. Eller som det står i kommentaren "Det presumeras att en anställning gäller tills vidare (fast anställning) om inget annat anges. Bevisbördan ligger på den som hävdar att annan anställningsform än tillsvidareanställning föreligger." lagen.nu/1982:80 Liiite juridik har jag faktiskt läst och just det där minns jag väl.Glad

Och varför skulle det vara pinsamt att han gått dit? Jag tycker det är modigt och bra! Om han kan reda ut det hela genom ett samtal med arbetsgivaren är det väl helt självklart att det är det allra bästa! Vad som verkligen vore pinsamt var väl om han bara fegt struntat i att gå dit något mer och så har vi en till arbetslös som förmodligen inte har rätt till a-kassa(gissning) och måste gå på soc. Jag tycker då det är bättre om TS har ett jobb, försörjer sig själv och betalar skatt.

Det han gjorde var idiotiskt, men bättre att göra vad man kan för att försöka rätta till det och få den där andra chansen, än att bara ge upp som ett annat mähä.
    Skulle inte förvåna mig det minsta om den killen har skrivit på ett anställningsavtal inklusive ett tystnadspliktsavtal eftersom han fått access till kundregister med mera.

• lollisen
    Colisa skrev 2013-05-06 11:55:23 följande:
    Ledsen att göra dig besviken, men det finns det. Och det finns mängder av smarta människor som likt förbaskat gör korkade saker.

Men förhoppningsvis lär sig TS något av detta, hur det är slutar, och blir lite mindre korkad i fortsättningen.Glad
    Självklart gör människor korkade saker! Jag är ett bevis på det! MEN, skillnaden ligger i att jag ALDRIG någonsin skulle lämna min arbetsplats utan att ha gjort allt i min makt för att återställa oredan.

Alla gör misstag, en del städar upp efter sig, andra visar ett stort ointresse och icke engagemang genom att dra ifrån allt ansvar..... Typ som TS verkar ha gjort..
    Jag har ADHD, alltså får jag bete mig precis hur fan jag vill! Okej!?
  • Colisa
    DJkillen skrev 2013-05-05 21:27:48 följande:
    Ja, alltså. Jag delar kontor med en kvinna som har jobbat där länge och får en del arbetsuppgifter från henne. Hon har en öppen att göra-lista med saker hon ska fixa och jag har ibland hjälpt henne med grejer på listan. Att göra det här utskicket var en sån grej och hon hade förberett allt utom att bestämma själva utskicket. Då tänkte jag att det kan jag fixa! Sen blev det lite fel, både vilka det gick ut till och innehållet tydligen.
    Ett par tips:
    Kom med idéer och förslag, erbjud dig att göra ditt och datt, men gör inte sånt som inte är dina uppgifter utan att fråga! Det kan finnas en anledning till att en viss person ska göra vissa saker, t ex att man måste veta eller kunna något särskilt. Och om du gör något som du inte riktigt kan, be någon att ta en titt på det du gjort innan du skickar iväg det eller gör det slutgiltigt.

Det är ganska självklart egentligen.
  • hallontroll

TS , har du BIF ? Ditt beteende och resonerande påminner rätt mycket om människor med BIF.

• sjuttiofemman
    TrendyFarsa skrev 2013-05-06 08:37:15 följande:
    *suck*

Ännu en liten hemmajurist som levererar sina egna tyckanden som "Sanningar".
    Är du inte fast anställd kan du få kicken utan att arbetsgivaren ens behöver ange en förklaring, ta och läs på lagarna innan du lurar i folk dumheter tack. 
    Jomen suck....hur kan jag vet att hon var provanställd?
    Nej jag är ingen hemmajurist, jag har varit fackligt engagerad i ett antal år.
    Jag utgick (tydligen hemskt och fruktansvärt felaktigt) att personen var fast anställd. 
Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!