• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • sjuttiofemman

Men man har alltid rätt att få reda på orsaken till ett avskedande. 
    "Sparken" likställer jag med ett avskedande iallafall.

§18 i LAS anger att "avskedande får ske om arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren".

Så trendyfarsa, hur har jag haft fel?

§6 i LAS anger ramarna för provanställning och jag kan inte se huruvida en provanställd person ska ha sämre skydd än någon annan anställd? Enda som skiljer så vitt jag kan se är att provanställningen övergår i en tillsvidareanställning efter prövotidens slut.

• TrendyFarsa
    sjuttiofemman skrev 2013-05-06 12:26:58 följande:
    Jomen suck....hur kan jag vet att hon var provanställd?
    Nej jag är ingen hemmajurist, jag har varit fackligt engagerad i ett antal år.
    Jag utgick (tydligen hemskt och fruktansvärt felaktigt) att personen var fast anställd. 
    Hade du läst inledningen där TS skriver att han varit anställd i två veckor PLUS TS övriga resonemang så kan man ganska lätt inse att detta inte är en person som får fastanställning på stående fot.

Men du utgick från att man får fast anställning efter två veckor? Kan du ge ett (1) exempel på en arbetsplats där man får det, i någon befattning tack.

Vad har ditt fackliga engagemang med saken att göra? 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • TrendyFarsa
    sjuttiofemman skrev 2013-05-06 12:36:00 följande:
    Men man har alltid rätt att få reda på orsaken till ett avskedande. 
    "Sparken" likställer jag med ett avskedande iallafall.

§18 i LAS anger att "avskedande får ske om arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren".

Så trendyfarsa, hur har jag haft fel?

§6 i LAS anger ramarna för provanställning och jag kan inte se huruvida en provanställd person ska ha sämre skydd än någon annan anställd? Enda som skiljer så vitt jag kan se är att provanställningen övergår i en tillsvidareanställning efter prövotidens slut.
    *sucl*

Jag länkade till lagtexten som handlar om "Provanställning". Läs den så ser du att det du skriver gäller en annan lag, dvs lagen om Tillsvidareanställning.

Nägot helt annat. 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Fiona M

TS, du måste ju skrivit på papper, annars gäller ju inte försäkringar och dylikt?

• Piia

Misstag kan alla göra, det är dom man lär sig av. Otroligt omoget av många här att svara spydigt, med skratt och hån. 

• MrsPenn
    Hannah76 skrev 2013-05-06 10:27:45 följande:

Vilken typ av anställning hade du då?
    Ett muntligt handslag!
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Hannah76
    Piia skrev 2013-05-06 12:45:20 följande:
    Misstag kan alla göra, det är dom man lär sig av. Otroligt omoget av många här att svara spydigt, med skratt och hån. 

Visst men misstag kan även kosta en jobbet..
  • Colisa
    lollisen skrev 2013-05-06 11:59:27 följande:
    Självklart gör människor korkade saker! Jag är ett bevis på det! MEN, skillnaden ligger i att jag ALDRIG någonsin skulle lämna min arbetsplats utan att ha gjort allt i min makt för att återställa oredan.

Alla gör misstag, en del städar upp efter sig, andra visar ett stort ointresse och icke engagemang genom att dra ifrån allt ansvar..... Typ som TS verkar ha gjort..
    Men inlägget jag svarade på tvivlade ju på att det finns så korkade personer.Flört

Jo, jag håller med om att man gör vad man kan. Fast, utan att känna till hur det ser ut på TS jobb kan jag förstå om det i vissa fall kan vara svårt att rätta till så mycket på fredag eftermiddag. Tänker t ex om man är ensam kvar på jobbet, inte har hemnummer till kollegor, inte vet vem man ska vända sig till osv. Han kunde nog inte gjort så mycket ändå, förutom att meddela någon om vad som hänt.

En liknande sak hände faktiskt på mitt förra jobb, med en vikarie något år innan jag började jobba där. Upptäcktes när arga feldebiterade kunder hörde av sig och undrade vad som pågick. Det blev en hel del extraarbete för kollegorna på huvudkontoret med att reda ut allt, för det var inget som kunde fixas lokalt. Men ingen verkade sur på vikarien på något sätt, chefen tyckte mest synd om stackars tjejen som tänkt göra något bra, för annars var hon väldigt vettig och duktig.
  • Fiona M
    Piia skrev 2013-05-06 12:45:20 följande:

TS driver väl?
    såhär bortkommen kan ju inte en vuxen (?) person vara? 
Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!