• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • LinneaJosie

Alltså, förstår alla att devisen "alla förtjänar en andra chans" på inget sätt är något som finns reglerat på arbetsmarknaden? Det är mänskligt att fela, men vi får ändock ta konsekvenserna av våra misstag, helt enkelt.

• Chicky79

Jag kan ju tycka att nu var det ju inte bara ett fel som tyvärr gjordes, utan inte bara med att du skickade till fel målgrupp, SAMT att det inte ens var rätt information som gick ut i kuvertet, så kan jag förstå hur din chef reagerade. Och sen undrar jag varkligen hur dina prioriteringar ligger när du har gjort ett så pass allvarligt, att du då tar beslutet att flexa tidigare på fredagen istället för att försöka få tag på din chef och prata med honom?
    Och överlag så kan jag tycka att det visar brist på omdöme om man redan börjar flexa tidigt efter två veckor på ett nytt jobb, första månaden sliter man ju i regel häcken av sig för att bygga upp ett förtroende.

Så flera tveksamma val gör att din chef gjorde helt rätt i att avskeda dig kan jag tycka.  

• MajaVira
    TrendyFarsa skrev 2013-05-06 12:36:41 följande:
    Hade du läst inledningen där TS skriver att han varit anställd i två veckor PLUS TS övriga resonemang så kan man ganska lätt inse att detta inte är en person som får fastanställning på stående fot.

Men du utgick från att man får fast anställning efter två veckor? Kan du ge ett (1) exempel på en arbetsplats där man får det, i någon befattning tack.

Vad har ditt fackliga engagemang med saken att göra? 
    Om man inte avtalat om annat så gäller tillsvidareanställning. Även muntliga avtal gäller ju dock, så även om de inte har något skriftligt anställningsavtal måste ju TS fått info om det var ett vikariat, tillsvidareanställning, tillsvidareanställning med X månaders provanställning eller vad de nu kan ha kommit överens om.

Jag har fått två nya jobb utan provanställning, annars skulle jag aldrig sagt upp mig från den anställning jag redan hade.
  • Coccolina
    Piia skrev 2013-05-06 12:45:20 följande:
    Misstag kan alla göra, det är dom man lär sig av. Otroligt omoget av många här att svara spydigt, med skratt och hån. 

Ett misstag är om man gör fel på de uppgifter som är ens egna att sköta och gör dem fel av misstag...

Här har TS tagit och satt sig och gjort någon ANNANS uppgifter, för att visa framfötterna*ironi*, samt valt att sticka tidigt TROTTS att han upptäckte sitt misstag istället för att försöka få tag på chefen och göra allt som gick för att försöka rädda situationen. Nej istället gick han tidigt för han hade ju flex gud bevars....

Det misstaget han har gjort kan kosta företaget han jobbar för uppåt miljonen!

Det är inte ett misstag alla kan göra!!!

Han skulle gjort de uppgifter som var hans egna, FRÅGAT någon om han hade gjort klart sina uppgifter, men INTE agerat på eget bevåg och helt enkelt tagit sig an en uppgift som han inte hade kompetens att lösa! Och sedan inte ens göra allt han kunde för att rätta till det hela!       
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • sjuttiofemman
    TrendyFarsa skrev 2013-05-06 12:36:41 följande:
    Hade du läst inledningen där TS skriver att han varit anställd i två veckor PLUS TS övriga resonemang så kan man ganska lätt inse att detta inte är en person som får fastanställning på stående fot.

Men du utgick från att man får fast anställning efter två veckor? Kan du ge ett (1) exempel på en arbetsplats där man får det, i någon befattning tack.

Vad har ditt fackliga engagemang med saken att göra? 
    Så bara för att du inte ser eller anställer folk på tillsvidarebasis så händer det inte? Jag har själv på det företag jag arbetade på sett detta, inte varje dag men det har hänt emellanåt. Jag har inte läst alla 23 sidorna i denna tråd som jag kan rimligtvis inte känna till alla detaljer, länkar eller stämningar.

Tycker du ska tagga ner och vara lite mer ödmjuk. Man vinner på det. 
  • Hannah76

Jag tvivlar på att detta är sant..

men om det är det så är det för mig skrämmande att du ts inte ens inser vilket misstag och intrång du gjort. 

• Fiona M

även om det nu skulle vara sant och TS faktiskt är tillsvidareanställd så måste det ju finnas skäl för avsked?
    vad händer om man går in och gör saker som inte ingår i arbetsuppgifterna och man inte har befogenhet för och det blir såhär fel, blir man betalningsskyldig..? 

• sjuttiofemman
    TrendyFarsa skrev 2013-05-06 12:38:09 följande:
    *sucl*

Jag länkade till lagtexten som handlar om "Provanställning". Läs den så ser du att det du skriver gäller en annan lag, dvs lagen om Tillsvidareanställning.

Nägot helt annat. 
    Den sidan du länkade och citerar är en kommentar av den privatperson som driver sidan. Bravo.
  • MrsPenn
    Fiona M skrev 2013-05-06 12:57:02 följande:
    även om det nu skulle vara sant och TS faktiskt är tillsvidareanställd så måste det ju finnas skäl för avsked?
    vad händer om man går in och gör saker som inte ingår i arbetsuppgifterna och man inte har befogenhet för och det blir såhär fel, blir man betalningsskyldig..? 
    Nu har ju inte det här hänt. Men det normala är att man har en månads uppsägningstid som provanställd. Jag vet inte vad Trendyfarsa snackar om. Finns ingen jag känner som inte fått detta..
    Och då kan chefen bestämma att man tar in en ny person på direkten och att då TS i detta fall skulle få gå hemma med lön i en månad.

Nej, bli betalningsskyldig blir man ju inte, såvida man inte förskingrat pengar och det går till domstol osv.
    Företagen har också ofta försäkringar som kan täcka såna här grejer.

Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Fiona M
    MrsPenn skrev 2013-05-06 13:00:57 följande:
    Nu har ju inte det här hänt. Men det normala är att man har en månads uppsägningstid som provanställd. Jag vet inte vad Trendyfarsa snackar om. Finns ingen jag känner som inte fått detta..
    Och då kan chefen bestämma att man tar in en ny person på direkten och att då TS i detta fall skulle få gå hemma med lön i en månad.

Nej, bli betalningsskyldig blir man ju inte, såvida man inte förskingrat pengar och det går till domstol osv.
    Företagen har också ofta försäkringar som kan täcka såna här grejer.

nej, jag tror ju inte helelr det.

har man som anställd inget ansvar alltså, man kan förstöra hur mycket som helst i uppgifter man inte bör göra, och det blir ingen annan åtgärd än uppsägning?
    ja, då ska man nog skatta sig lycklig. 
Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!