• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • Piia
    Fiona M skrev 2013-05-06 12:49:10 följande:

TS driver väl?
    såhär bortkommen kan ju inte en vuxen (?) person vara? 
    Har samma tankar om många andra "vuxna" :)
  • MrsPenn
    Piia skrev 2013-05-06 13:34:25 följande:
    Har samma tankar om många andra "vuxna" :)
    Hittills är du nog den enda som sällar dig till TS sida
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Suey
    DJkillen skrev 2013-05-06 10:46:25 följande:
    Jag har pratat kort med chefen nu. Han var lugnare nu och blev lite svettig när jag konfronterade honom. Vi ska träffas i eftermiddag och prata mer.

Han frågade om jag var med i facket och när jag svarade nej så log han och verkade mycket lugnare. Det är för jävligt att denna maffia ska ha sådant inflytande. 
    Gör om, gör rätt. 
    Gå med i facket och väx upp, om jag nu får tala klarspråk. Det är ingen maffia. Läs på dina rättigheter och se för sjutton till att du skriver på ett avtal när du får ett jobb. Enligt LAS så ska uppsägning ske på sakliga grunder (nu är väl detta en sådan, men inte bara en gång). Om jag inte minns helt fel så ska man få både skriftlig och muntlig varning innan man blir uppsagd helt.

Oavsett, så känns det ju inte som en särskilt stabil chef och ingenstans där jag skulle vilja vara anställd, med detta i bagaget. 
  • Piia
    MrsPenn skrev 2013-05-06 13:37:36 följande:
    Hittills är du nog den enda som sällar dig till TS sida
    Håller inte med någon, men jag vet att det är lätt att göra misstag. Och efter att ha läst här på FL ett tag, så blir jag inte längre förvånad över något. Men det kanske är så att om man inte skrattar åt, hånar eller är allmänt spydig mot någon, då håller man med?  Sånt har jag väldigt svårt för. Liknar mobbing faktiskt.
  • Maria 434
    Suey skrev 2013-05-06 13:41:00 följande:
    Gör om, gör rätt. 
    Gå med i facket och väx upp, om jag nu får tala klarspråk. Det är ingen maffia. Läs på dina rättigheter och se för sjutton till att du skriver på ett avtal när du får ett jobb. Enligt LAS så ska uppsägning ske på sakliga grunder (nu är väl detta en sådan, men inte bara en gång). Om jag inte minns helt fel så ska man få både skriftlig och muntlig varning innan man blir uppsagd helt.

Oavsett, så känns det ju inte som en särskilt stabil chef och ingenstans där jag skulle vilja vara anställd, med detta i bagaget. 

Det var länge sen som fackat faktiskt arbete för arbetstagarna och inte för sig själva, men det är min åsikt av facket :)
  • Suey
    Maria 434 skrev 2013-05-06 13:52:29 följande:

Det var länge sen som fackat faktiskt arbete för arbetstagarna och inte för sig själva, men det är min åsikt av facket :)
    Trots stavningen i ditt inlägg så förstår jag hur du menar. 
    Ensam är inte stark på arbetsplatsen och allt står inte lagstiftat. Då får man skylla sig själv om man inte går med och något sådant här händer.
  • Saklig60

Avseende anställning ( då inget skriftligt avtal finns i detta fall) så gäller LAS om inte kollektivavtal finns som anger annat. Kollektivavtal på arbetsplatsen reglerar normalt villkoren även för icke fackligt anslutna. Utdrag ur LAS: 4 § Anställningsavtal gäller tills vidare. Avtal om tidsbegränsad anställning får dock träffas i de fall som anges i 5 och 6 §§. Lagkommentar: Det presumeras att en anställning gäller tills vidare (fast anställning) om inget annat anges. Bevisbördan ligger på den som hävdar att annan anställningsform än tillsvidareanställning föreligger. . 18 § Avskedande får ske, om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren Lagkommentar: För att ett avskedande ska kunna komma ifråga krävs att det ska röra sig om ett sådant avsiktligt eller grovt vårdslöst beteende som inte ska behöva tålas i något rättsförhållande. Det finns ingen uppsägningstid vid avskedande och en arbetsgivare har heller ingen omplaceringsskyldighet. Däremot måste arbetsgivaren lämna besked om avsked till arbetstagaren minst en vecka i förväg enligt 30 §. 19 § Avskedande skall vara skriftligt. I beskedet om avskedande skall arbetsgivaren ange vad arbetstagaren skall iaktta för det fall att arbetstagaren vill göra gällande att avskedandet är ogiltigt eller yrka skadestånd med anledning av avskedandet. Arbetsgivaren är skyldig att på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som åberopas som grund för avskedandet. Uppgiften skall vara skriftlig, om arbetstagaren begär det. 20 § Beskedet om avskedande skall lämnas till arbetstagaren personligen. Är det inte skäligt att kräva detta, får beskedet i stället sändas i rekommenderat brev till arbetstagarens senast kända adress. Min kommentar; Varken provanställning eller tidsbegränsad anställning kan tillämpas då inget sådant kan bevisas Det är en bedömningssak om det som skett är att betrakta som grovt eller inte. Avgörs i arbetsdomstolen, om man är oense. Arbetsgivaren har dock i detta fall gjort fel som inte skriftligt sagt upp TS. Min bedömning är att detta är skäl för avskedande, men att arbetsgivaren måste göra om och göra rätt! Ang skadeståndsskyldighet: Arbetsgivarens principalansvar Enligt 3 kap 1 § 1 st skadeståndslagen (SkL) skall en arbetsgivare ersätta person- eller sakskada som en arbetstagare vållar genom fel eller försummelse i tjänsten. Motsvarande gäller då arbetstagare i tjänsten vållar ren förmögenhetsskada genom brott. Arbetsgivarens ansvar benämns principalansvar. Med ren förmögenhetsskada avses sådan ekonomisk skada som uppkommer utan samband med att någon lider person- eller sakskada. Av 4 kap 1 § SkL följer att en arbetstagare kan bli ansvarig, dock endast om synnerliga skäl föreligger med hänsyn till handlingens beskaffenhet, arbetstagarens ställning, den skadelidandes intresse och övriga omständigheter. Bestämmelsen innebär att arbetstagaren normalt skall ha vållat skadan uppsåtligt eller genom grov vårdslöshet. En anställd blir således endast i undantagsfall skyldig att ersätta skada som han eller hon orsakar i tjänsten. Huvudprincipen är att en skadevållande arbetstagare inte alls skall behöva betala skadestånd. Uppsåt föreligger uppenbarligen inte då TS i juridisk mening inte avsåg att det skulle bli fel, men det som TS själv skriver om att han gjorde detta på eget initiativ utan att det var i hans arbetsuppgifter, utan att veta riktigt hur är på gränsen till grov vårdslöshet. En försvårande omständighet är att TS inte ansträngde sig för att omedelbart rätta till felet då han upptäckte detsamma! Svårt att sia om hur domstol skulle döma i detta fall, skulle kunna gå åt båda hållen.

• Saklig60

Ber om ursäkt för textblocket, det var formaterat när jag tryckte posta

• Elin 885
    MrsPenn skrev 2013-05-06 13:27:12 följande:
    Nänä det gör jag inte {#emotions_dlg.flower}
    tack, jag är ju bara budbäraren så att säga.
    jag skulle inte heller gå med på jobb utan uppsägningstid, men om alla mina a-kassedagar var slut, så skulle jag nog ta ett sådant jobb ändå, för inkomsten skull, för att slippa hamna på gatan så att säga.
    men jag tycker precis som du att det är rent av svinigt att inte ha uppsägningstid.

jag är ju barn till en facklig pamp så jag har det nog i blodet :P ;)
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Thaleya1

Jag har fått skäll utav en chef jag hade på ett snabbmatsställe mest hela dagarna för att jag lade tydligen i brödet med fel hand eller nått när jag gjorde hamburgare. han blev dessutom rasande när jag råkade tappa smörgåsgurkan på golvet när jag skulle diska ur. Jag sade upp mig efter mindre än två veckor, klarade inte av att jobba där.

En annan chef jag haft på en bensinstation, skrek en gång på mig då en människa tankat och sen smitit. Som att jag skulle kunna göra något åt det.

Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!