Xlr8 skrev 2022-10-17 02:40:21 följande:
Tja det sista seriösa testet bedömt av någon gjorde jag vid 16 års ålder då fick jag 125. Jag räknade och gjorde vissa saker och verkligen förstod en del ur matte D som 9 åring.
I vuxen ålder har jag inte gjort något seriöst iq test men flera internet tester visar på 130+, hur tillförlitliga dom är nu.
Jobbar med logik, beräkningar och programming.
Om det är något tecken på smarthet har mer än en lärare, doktor eller docent. Kommenterat att jag varit den elev som sovit mest under deras undervisning och ändå lyckats få högsta eller nära full poäng på proven.
Det test du kan lita på är det "seriösa" testet. IQ ändrar sig inte nämnvärt under livets gång.
petersson skrev 2013-05-26 11:34:26 följande:
beror väl på idrott. men jag kan på rak arm inte komma på någon idrott som rimligtvis kräver en högre intelligens än normalbegåvning
För att bli toppatlet krävs det absolut intelligens, men kanske inte av det slag som testas på IQ-tester. Det är den rumsliga intelligensen som ofta är välutvecklad hos en atlet. Min make har t ex varit professionell inom en lagidrott. Han kan läsa av ett rum extremt snabbt, hitta och se spelare som från ett ovan-perspektiv och skapa lösningar/nya situationer på ett sätt som är helt otroligt (tycker jag). Han kan också läsa av människors kroppar och proportioner och se vad de kan göra/inte göra bra inom idrott.
Det går att jämföra med musikalisk intelligens eller någon annan form av intelligens som inte mäts i IQ-tester.