• Anonym (blä)

125 i Iq är väl inte så jävla speciellt??

Min kompis gjorde ett IQ-test via sitt jobb och fick då veta att hon har ca 125 i IQ. Hon är verkigen som vilken person som helst och jag har aldrig märkt att hon skulle vara smartare än andra. Nu går hon runt och skojar om det här med hennes höga IQ, och det retar mig. Så jävla speciellt är det väl inte att ha 125 i IQ. Hade inte Eninstein typ 170?

Jag har inte testat mig men det känns som jag skulle få betydligt högre än henne om jag testade.

Vad ska jag säga till henne när hon skojar om det här? Så trött på att höra henne prata om sin IQ Skrikandes

• Svar på tråden 125 i Iq är väl inte så jävla speciellt??
  • Djursonen
    MrsPenn skrev 2013-05-17 13:13:23 följande:
    Det stämmer nog, det där med spridning och 119, för jag satt och slöade mig igenom svenska Mensas korta provtest, bara 20 frågor (jfr med typ de vanliga ca 100) och då fick jag 120, tog 7 min. Skulle säkert kunnat fått bättre om jag bara skärpt mig mer. Tack för infon!
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.

Jag är nyfiken på en förklaring till varför du tycker det är helt absurt att jag tror att den som är smart på det ena ofta även är smart på det andra. Som sagt, vi tror olika saker men båda saknar bevis. Du anser att jag måste bevisa det jag tror, medan du inte ens behöver komma med en förklaring. Är det för att din teori är bevisad? Visa i så fall bevisen. Samtidigt som du för detta mycket ologiska resonemang, skryter du om din höga intelligens. Det framstår som ganska patetiskt,
  • Djursonen

Jag är nyfiken på en förklaring till varför du tycker det är helt absurt att jag tror att den som är smart på det ena ofta även är smart på det andra. Som sagt, vi tror olika saker men båda saknar bevis. Du anser att jag måste bevisa det jag tror, medan du inte ens behöver komma med en förklaring. Är det för att din teori är bevisad? Visa i så fall bevisen. Samtidigt som du för detta mycket ologiska resonemang, skryter du om din höga intelligens. Det framstår som ganska patetiskt

• Wizard
    Djursonen skrev 2013-05-17 14:35:51 följande:
    Jag är nyfiken på en förklaring till varför du tycker det är helt absurt att jag tror att den som är smart på det ena ofta även är smart på det andra. Som sagt, vi tror olika saker men båda saknar bevis. Du anser att jag måste bevisa det jag tror, medan du inte ens behöver komma med en förklaring. Är det för att din teori är bevisad? Visa i så fall bevisen. Samtidigt som du för detta mycket ologiska resonemang, skryter du om din höga intelligens. Det framstår som ganska patetiskt
    Känner du att du behöver ett uttömmande svar från någon som uppenbart inte vet vad h*n pratar om? 

• Djursonen
    Wizard skrev 2013-05-20 17:40:30 följande:
    Känner du att du behöver ett uttömmande svar från någon som uppenbart inte vet vad h*n pratar om?   

Ja :) Eftersom mitt antagande tydligen var fullkomligt idiotiskt enligt den personen, skulle det vara intressant att höra hur den tänker.
  • petersson
    Djursonen skrev 2013-05-17 12:29:19 följande:

Om man pratar om generell intelligens så är det så? Är det större chans att personer med hög begåvning för t ex logiskt tänkande, har möjlighet att bli bättre på t ex idrott, än personer med det motsatta? Det var bara det jag undrade. Och som sagt är jag övertygad om att det är så.

beror väl på idrott. men jag kan på rak arm inte komma på någon idrott som rimligtvis kräver en högre intelligens än normalbegåvning
  • Djursonen
    petersson skrev 2013-05-26 11:34:26 följande:
    beror väl på idrott. men jag kan på rak arm inte komma på någon idrott som rimligtvis kräver en högre intelligens än normalbegåvning

Om man har hög kinestetisk intelligens (kroppslig intelligens) så är det en fördel då man sysslar med idrott. Det jag tror är att om man har hög intelligens när det t ex gäller logiskt tänkande, har man nog generellt sett oftare högre kinestetisk intelligens också.
  • petersson
    Djursonen skrev 2013-05-26 12:03:42 följande:

Om man har hög kinestetisk intelligens (kroppslig intelligens) så är det en fördel då man sysslar med idrott. Det jag tror är att om man har hög intelligens när det t ex gäller logiskt tänkande, har man nog generellt sett oftare högre kinestetisk intelligens också.
    Det skulle vara intressant att få se en studie om detta. Det kan absolut vara så även om jag inte har den blekaste om det verkligen är så. Däremot finns det flera sporter som utvecklar intelligensen hors utövarna förutom den kinetiska intelligensen. Ett exempel är tex kampsport konstigt nog.
  • Anonym (mm)

Det kan bli så fel att skryta om sin intelligensnivå... Har en bekant som vi kan kalla Anders som skryter hejdlöst om sin intelligens, han har fått 123 på mensatest, han har nu beviset på att han är mer intelligent än de flesta andra. Det Anders inte tänker på är att han umgås i kretsar där samtliga personer är intelligenta. Vi i vänskapskretsen gjorde samma test som Anders för skojs skull och vi fick allihop högre resultat än Anders. Ingen har dock påtalat det för Anders, mår Anders bra av att tro att han har högst IQ så får han väl fortsätta tro det, även om det är mer än en som har svårt att hålla sig för skratt då Anders stolt paraderar med sitt IQ-resultat. Nu är det dock länge sedan Anders nämnde sitt resultat, han har även fått bättre självförtroende med tiden och behöver väl inte längre boosta sitt ego med ett gott resultat på mensatestet.

Jag uppfattar det inte som TS's kompis skryter om sitt resultat på samma sätt som Anders gjorde, snarare verkar hon tycka att det är lite roligt och att hon själv är förvånad över resultatet. Inom några veckor är nog "nyhetens behag" över och då slipper ni höra fler skämt om hennes intelligens ifall det nu upplevs som så provocerande:)

• Djursonen
    petersson skrev 2013-05-26 12:26:32 följande:
    Det skulle vara intressant att få se en studie om detta. Det kan absolut vara så även om jag inte har den blekaste om det verkligen är så. Däremot finns det flera sporter som utvecklar intelligensen hors utövarna förutom den kinetiska intelligensen. Ett exempel är tex kampsport konstigt nog.

Jag skulle också vilja se en studie och jag är övertygad om att det finns, så om någon vet, länka gärna. Motsatsen till en jämnt välutvecklad hjärna med hög intelligens på alla intelligenser, är ju savant, vilket är extremt ovanligt.
  • Djursonen

Jag var otydlig. Savant, alltså att ha väldigt hög iq på en viss intelligens och vara mer eller mindre utvecklingsstörd när det gäller de övriga intelligenserna.

• mmeline
    Brumma skrev 2013-05-15 21:52:43 följande:
    Min bror gjorde Mensas test - bara för att testa., kvalade in med råge.
    Han är en ganska normal människa men, precis som Anonym(Mensa) skriver, lätt insnöad på vissa specifika intressen.
    Vadå "med råge"? Antingen får man alla rätt och kvalar in, eller så får man inte alla rätt och kvalar inte in. Mensas test mäter bara upp till 131, antingen har man det eller högre, eller så har man det inte. Det finns ingen plats för något "med råge", testet mäter inte mer än vad som krävs för att komma in.

IQ är ett mått på att se logiska mönster. Det är inte ett kunskapsmått eller ett mått på "smarthet" . 125 är ganska högt, men det är inte detsamma som att hon vet bättre/kan bättre/är smartare än andra. Det går dessutom att träna upp sin test-IQ genom att lära sig vilka mönster uppgifterna brukar vara baserade på. Att gå omkring och påpeka sitt IQ i alla möjliga irrelevanta sammanhang känns ganska drygt.
  • Djursonen
    mmeline skrev 2013-05-26 15:42:23 följande:
    Vadå "med råge"? Antingen får man alla rätt och kvalar in, eller så får man inte alla rätt och kvalar inte in. Mensas test mäter bara upp till 131, antingen har man det eller högre, eller så har man det inte. Det finns ingen plats för något "med råge", testet mäter inte mer än vad som krävs för att komma in. IQ är ett mått på att se logiska mönster. Det är inte ett kunskapsmått eller ett mått på "smarthet" . 125 är ganska högt, men det är inte detsamma som att hon vet bättre/kan bättre/är smartare än andra. Det går dessutom att träna upp sin test-IQ genom att lära sig vilka mönster uppgifterna brukar vara baserade på. Att gå omkring och påpeka sitt IQ i alla möjliga irrelevanta sammanhang känns ganska drygt.

Nja, som jag spekulerat kring tidigare i tråden, den som har välutvecklat logiskt tänkande har sannolikt välutvecklad hjärna överlag.
  • Xlr8
    Anonym (blä) skrev 2013-05-15 21:35:06 följande:

Min kompis gjorde ett IQ-test via sitt jobb och fick då veta att hon har ca 125 i IQ. Hon är verkigen som vilken person som helst och jag har aldrig märkt att hon skulle vara smartare än andra. Nu går hon runt och skojar om det här med hennes höga IQ, och det retar mig. Så jävla speciellt är det väl inte att ha 125 i IQ. Hade inte Eninstein typ 170?

Jag har inte testat mig men det känns som jag skulle få betydligt högre än henne om jag testade.

Vad ska jag säga till henne när hon skojar om det här? Så trött på att höra henne prata om sin IQ //

Tja det sista seriösa testet bedömt av någon gjorde jag vid 16 års ålder då fick jag 125. Jag räknade och gjorde vissa saker och verkligen förstod en del ur matte D som 9 åring.
    I vuxen ålder har jag inte gjort något seriöst iq test men flera internet tester visar på 130+, hur tillförlitliga dom är nu.
    Jobbar med logik, beräkningar och programming.

Om det är något tecken på smarthet har mer än en lärare, doktor eller docent. Kommenterat att jag varit den elev som sovit mest under deras undervisning och ändå lyckats få högsta eller nära full poäng på proven. 
  • Anonym (Strax över medel IQ, bimbo ändå)

Jag har också rätt hög IQ men är ändå bimbodum tyvärr. Så det märks inte i vardagen utan hjälper mest bara om jag gör ett iq-test. Jag kan distraheras av synen av mina egna tuttar, mina egna påklädda tuttar i en spegel. Det har hänt mer än en gång. nu vet jag inte om programmet "vem vet mest?" går längre på tv, men det var ett frågesportprogram. Min man, som verkligen inte är ett geni han heller (han är riktigt pantad emellanåt, verkligen pantad. Helt underbar, men pantad) kunde bara ropa ut svaren på nästan varenda fråga och jag satt som "wtf?" "va?" på varenda fråga nästan. Jag skulle kunna vart med i "Vem vet minst?"

• Anonym (swe)
    Xlr8 skrev 2022-10-17 02:40:21 följande:
    Tja det sista seriösa testet bedömt av någon gjorde jag vid 16 års ålder då fick jag 125. Jag räknade och gjorde vissa saker och verkligen förstod en del ur matte D som 9 åring.
    I vuxen ålder har jag inte gjort något seriöst iq test men flera internet tester visar på 130+, hur tillförlitliga dom är nu.
    Jobbar med logik, beräkningar och programming.

Om det är något tecken på smarthet har mer än en lärare, doktor eller docent. Kommenterat att jag varit den elev som sovit mest under deras undervisning och ändå lyckats få högsta eller nära full poäng på proven. 
    Det test du kan lita på är det "seriösa" testet. IQ ändrar sig inte nämnvärt under livets gång. 

För att bli toppatlet krävs det absolut intelligens, men kanske inte av det slag som testas på IQ-tester. Det är den rumsliga intelligensen som ofta är välutvecklad hos en atlet. Min make har t ex varit professionell inom en lagidrott. Han kan läsa av ett rum extremt snabbt, hitta och se spelare som från ett ovan-perspektiv och skapa lösningar/nya situationer på ett sätt som är helt otroligt (tycker jag). Han kan också läsa av människors kroppar och proportioner och se vad de kan göra/inte göra bra inom idrott. 

Det går att jämföra med musikalisk intelligens eller någon annan form av intelligens som inte mäts i IQ-tester. 
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (blä) skrev 2013-05-15 21:35:06 följande:

Vad ska jag säga till henne när hon skojar om det här? Så trött på att höra henne prata om sin IQ Skrikandes

Haha nej inte för de som ligger på 90-100 (dvs runt medel) :) De saknar förmågan att inse signifikansen.

IQ är inte alltid något som märks i vardagen, det har att göra med hur hjärnan processar information. En person med högt IQ kan också framstå som rätt förvirrad eftersom de kan ha många tankar i huvudet samtidigt.

Om du är trött på att höra henne skämta (skryta) så säg ifrån bara.
  • Anonym (qq)

Hade en period i livet där jag tyckte iq tester var kul.
    Dom första jag gjorde fick jag runt 90-100 på, efter ett par veckor när man hade lärt sej tänket med frågorna hamnade jag mellan 130-140.
    Där försvann det seriösa med att mäta iq.

• Anonym (150)
    Anonym (Ghost) skrev 2022-10-17 12:35:55 följande:
    En person med högt IQ kan också framstå som rätt förvirrad eftersom de kan ha många tankar i huvudet samtidigt.
    Låter som fördomen om förlästa akademiker som är halvt odugliga i "verkliga livet".
  • Anonym (Psykiatrin)

Jag undrar verkligen hur många i tråden som gjort ett riktigt iq-test. Jag har också gjort olika mätningar i jobbsammanhang och de var inte i närheten av de riktiga iq-test vi gjorde när jag jobbade  i psykiatrin. Där fick vi fram en siffra, på de jobbmässiga testen har det mer varit en tendens. IQ-test säger förvånansvärt lite om hur man fungerar. Iq är det man möter med q-test har jag fått lära mig. Någon större nytta än så har man egentligen inte av det. 

• Xlr8
    Anonym (swe) skrev 2022-10-17 12:29:35 följande:
    Det test du kan lita på är det "seriösa" testet. IQ ändrar sig inte nämnvärt under livets gång. 

För att bli toppatlet krävs det absolut intelligens, men kanske inte av det slag som testas på IQ-tester. Det är den rumsliga intelligensen som ofta är välutvecklad hos en atlet. Min make har t ex varit professionell inom en lagidrott. Han kan läsa av ett rum extremt snabbt, hitta och se spelare som från ett ovan-perspektiv och skapa lösningar/nya situationer på ett sätt som är helt otroligt (tycker jag). Han kan också läsa av människors kroppar och proportioner och se vad de kan göra/inte göra bra inom idrott. 

Det går att jämföra med musikalisk intelligens eller någon annan form av intelligens som inte mäts i IQ-tester. 
    Det är logiskt tänkande man testar, så om man som jag bara arbetar med logiskt tänkande, matte å programmering så borde jag nått vissa framgångar får man hoppas. Å där av något ökad iq. Visst förväntar mig inte att det magiskt hoppat 20 upp. Men någonstans nära 130 känns ändå rimligt. Säg 127-128 kanske 129, men nu spekulerar jag villt. Jo vet att internet testerna är rätt kassa till annat än rätt grov uppskattning.
Svar på tråden 125 i Iq är väl inte så jävla speciellt??