• Anonym (blä)

125 i Iq är väl inte så jävla speciellt??

Min kompis gjorde ett IQ-test via sitt jobb och fick då veta att hon har ca 125 i IQ. Hon är verkigen som vilken person som helst och jag har aldrig märkt att hon skulle vara smartare än andra. Nu går hon runt och skojar om det här med hennes höga IQ, och det retar mig. Så jävla speciellt är det väl inte att ha 125 i IQ. Hade inte Eninstein typ 170?

Jag har inte testat mig men det känns som jag skulle få betydligt högre än henne om jag testade.

Vad ska jag säga till henne när hon skojar om det här? Så trött på att höra henne prata om sin IQ Skrikandes

• Svar på tråden 125 i Iq är väl inte så jävla speciellt??
  • Dixie
    underligt skrev 2013-05-15 21:43:51 följande:
    Tycker inte att hon kan skryta om att hon har ett högt IQ. Högre än medel absolut, men inte högt.

Fast om endast 9% har över 120 så bör väl 125 räknas som högt!?
  • Anonym (blä)
    Brumma skrev 2013-05-15 21:44:39 följande:
    Tja, det är enbart 6,7% av Sveriges befolkning som har ett IQ mellan 120 o 129...
    Om man går efter Wechslers värderingstabell som är det vanligaste..
    Så jo, det ÄR faktiskt lite att skryta om ;)

Varför inte gå in på Mensas sida tex o kolla vad du själv får? ;)
    Jo jag gjorde just det.

Men jag har så svårt att få ihop det för hon verkar verkligen inte smartare än andra på något vis. En helt vanlig människa. Hon verkade förvånad själv när hon fick resultatet så det är ju inte som att hon själv vetat att hon är smart liksom.

• Anonym (mensa)

Med en iq på över 135 (och anonym, efterson jag aldrig pratar om det) skulle jag bara vilja säga att iq inte egentligen är något bra mått på något annat än hur bra man är på iq-test. Mensa är fullt med lite småtaffliga människor som inte gjorde särskilt bra ifrån sig i skolan, oftast insnöade på något specifikt intresse.

Det är kanske en självförtroendeboost att få veta att man ligger markant över snittet, men det säger egentligen ingenting om hur smart man är i livet eller bland folk.

• Brumma

Men gå in o gör ett eget... Du låter faktiskt mest avundsjuk..
    Ok att det inte är så kul att höra heeeela tiden - men så jäkla trött jag är på svenska "jante" mentaliteten...
    Tro ALDRIG att du är bättre än ngn annan på något - o om du faktiskt ÄR det, så skryt aldrig aldrig om det.. För det är typ det värsta man kan göra här i Sverige..
    Varför kan du inte unna din kompis att för em gångs skull få lov att känna sig lite speciell??

• Pissenisse

Jag tycker det låter som att hon har skön humor. Varför får man inte skoja om nåt sånt? Om du inte känner dig särskilt lågt begåvad så förstår jag faktiskt inte hur det kan störa så mycket.

• Brumma

Min bror gjorde Mensas test - bara för att testa., kvalade in med råge.
    Han är en ganska normal människa men, precis som Anonym(Mensa) skriver, lätt insnöad på vissa specifika intressen.

• luckynumber

Jag gjorde ett test på internet och enligt det har jag 134 i iq och jag är absolut inte smart, rätt bra på att uppfatta mönster och på logiskt tänkande men jag var medelbra eller strax under i skolan.

Jag tror nog att du får stå ut, hon verkar ju inte själv tro att det betyder att hon är smart "på riktigt" men om det stör dig så säg någonting men var beredd på att uppfattas som gnällig och småsint.

• BängtRagnhild

Jag har gjort iq-test och får oftast riktigt lågt, långt under snittet. Jag dyskalkyli vilket gör stt jag har svårt för siffror och mönster. Jag har ett ganska kasst spatialt förmåga. Men de flesta uppfattar mig som hyfsat smart. Testen säger väldigt lute egentligen.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • lykantrophona

Du kan ju säga till henne att det hon gör kan uppfattas som skryt. Det borde ju räcka. Få vill verka skrytsamma. Varför sitta och gnälla på internet om detta?

IQ är ett mått på en viss typ av intelligens. Att se logiska mönster. Det säger ju inget om sådant som språkkunskaper, allmänbildning eller långtidsminne. Jag har själv någonstans däromkring, om det var 120? Inte tillräckligt för mensa, men över medel. Det är lite överraskande, med tanke på att jag är dålig på matte och rubiks kub ;)

Om du känner dig avundsjuk är det väl bara att hitta någon att själv skryta om?

• Anonym (provtest)
    http://mensa.se/bli-medlem/provtest/

Gör mensas provtest och se hur du själv ligger. Vet inte vad för test hon gjorde på jobbet men du kanske kan övertala henne att göra det här testet också. Det är svårare an jag trodde. Fick bara 119. 
Svar på tråden 125 i Iq är väl inte så jävla speciellt??