Träning och hormonsprutor
Jag har PCO och tar nu Menopur för att få ägg, därefter ägglossningspruta och sedan ska vi försöka själva.
Min fundering gäller träning under behandlingen. Vad har ni fått för råd? Är det ok att springa och gymma?
Jag har PCO och tar nu Menopur för att få ägg, därefter ägglossningspruta och sedan ska vi försöka själva.
Min fundering gäller träning under behandlingen. Vad har ni fått för råd? Är det ok att springa och gymma?
Hej, jag har också pco och tar just nu gonal-f (ungefär samma som menopur) sen ovitrelle och försök hemma! Vad jag har hört från min läkare och läst ska man ta det lite lugnt med träningen under behandlingen. Någon sa max 5 km joggning två gånger i veckan just under tiden du tar sprutorna. Beror ju förstås lite på din vikt, detta gäller om du är normalvikig.
Jag har just tagit min första kur gonal, 13 sprutor 50 ui blev det (är det samma enheter med menopur...?). Hade en stor äggblåsa och fick ta ovitrelle i helgen, så har haft ägglossning nu precis, eller typ just nu om allt har fungerat :)! Pergotime fungerade lite halvdant på mig, fick äl ibland och ibland inte.
Jag tränade rätt mycket innan vi satte igång med behandlingen, löpning mest, men har dragit ner en hel del. Är underviktig enligt bmi. Kändes också lite som jag lättare fick ägglossning när jag inte sprang långa rundor, kan ju ha varit en slump men jag såg ett samband... Tog ett tag att vänja sig men för mig känns det viktigast att få det att fungera så jag har accepterat att inte vara i toppform fysiskt. Psykiskt har det varit lite bergochdalbana men just nu känns det bra! I motsats till pergon fick jag inga humörsvängingar alls med gonalen, enda biverkningen jag märkte var lite huvudvärk.
Hur går det för er? Är det din första kur också?
Ja efter allt man gått igenom känns det väldigt bra att något faktiskt fungerar efter protokollet på första försöket! Läkaren hade sagt att jag skulle räkna med äl efter mellan 10 och 20 sprutdagar, men det verkar vanligt med överstimulering eller att man måste hålla på flera veckor... Så Gonal-f verkar vara helt rätt för mig. Ägglossning har jag i alla fall haft, hade alla tecken :).
Men efter tolv dagar måste du ha varit på kontroll redan, hur har det gått med den här kuren hittills?
Ja jag har varit på två kontroller så här långt och ska dit på torsdag igen. Vi har höjt dosen en gång. Då år det bara att vänta och hoppas för dig nu då?!
Hej tjejer!
Jag hoppar in här, är mitt uppe i min första behandling med menopur. Har kört 4 omgångar med gonal-f tidigare som inte tagit sig. Än så länge går det sådär med menopuren, var på VUL imorse och det hade inte växt som vi hoppats så nu får vi kolla igen på torsdag. Men ang träningen iaf, jag tränade oftast 7 dagar i veckan innan vi började och låg på BMI ca 18,5-19. Efter två misslyckade försök rådde min läkare mig att gå upp 3-4 kg i vikt och dra ner lite på träningen vilket jag gjorde. Och som du skriver Anninha så vänjer man sig faktiskt och det har funkat rätt bra för mig. Ffa att jag har känt att jag har gjort allt jag kan för att det ska funka. Sen har jag till och från mått rätt dåligt av sprutorna så då har det liksom blivit mindre träning av sig självt... men när jag mår ok så kör jag typ 5 dagar i veckan lite blandat, gym och löpning och annat=) Man mår ju så gott av det=)
Spännande att du har ägglossning nu Anninha, hoppas det tar sig!!
Hej ina, vad roligt att vi blir fler här som kan dela med oss under gång. Då är vi två som tar menopur här och en gonal-f, stämmer det?
Hej, ja roligt att få med fler! Jag har bmi på 18.2 just nu och när jag tränade som tidigare var det inte så mycket till hull på mig. Har hört att det har med fettprocent att göra också, muskler väger ju en del men det är fett som behövs för att allt ska fungera. Min läkare har rått mig till att inte träna så mycket och absolut inte gå ner, gärna upp något kilo till. Men pcon kommer ju inte försvinna bara för jag går upp i vikt heller... Simning ska vara bra och det nog bra att blanda. Man ska nog vara försiktig med uthållighetsträning som långdistanslöpning.
Hoppas de små äggblåsorna växer nu för er, i lagom antal :)! Jag blev helt förvånad själv att det funkade så bra med gonalen med en gång. Har mått rätt så dåligt tidigare under pergo-kurerna men kände mig inte alls så med sprutorna. Så det blir gonal igen nästa kur. Måste ju vara inställd på att det blir fler försök... men man kan ju inte låta bli att hoppas lite ändå! Lååång väntan nu för mig...
Ja precis, det är absolut fettprocenten som spelar roll! Och sen är man ju olika känslig också. Men vad jag har fått höra från min tidigare läkare (innan jag flyttade) var att man helst ska ha en fettprocent på 20-30%. I vintras när jag vägde mig hemma för första gången på åratal (vi har en sån där fettmätningsvåg) så låg jag på 14,6 men nu med mindre träning har jag ökat till ca 16,5%. Och kan ärlig säga att jag mår bättre av det rent kroppsligt. Men som du säger, PCO:n är ju där ändå så det hjälper ju inte mot allt! Jag har PCO typ 1 som är en rätt ovanlig variant. Och nu återstår att se hur menopuren tar på mig. Mår mycket bättre än med gonalen iaf, tänk att det kan va så olika för olika personer! Har du testdag om två veckor då Anninha?