Träning och hormonsprutor
Jag har PCO och tar nu Menopur för att få ägg, därefter ägglossningspruta och sedan ska vi försöka själva.
Min fundering gäller träning under behandlingen. Vad har ni fått för råd? Är det ok att springa och gymma?
Jag har PCO och tar nu Menopur för att få ägg, därefter ägglossningspruta och sedan ska vi försöka själva.
Min fundering gäller träning under behandlingen. Vad har ni fått för råd? Är det ok att springa och gymma?
Vad innebär pco typ 1? Mina tecken är pco-äggstockar med förhöjt amh och utebliven ägglossning. Alltså inget förhöjt testosteron eller andra symptom som ökad behåring etc. Har dock ytterst sällan ägglossning på egen hand, kanske en gång om året, ibland två, så ingen chans att det skulle funka utan hjälp.
Ja testdag om två veckor! Två mycket långa veckor.
Låter intressant det där med fettmätningsvågen, hur funkar det?
Aha, visste inte att det fanns sådana vågar för hemmabruk!
Fick ta blodprov i höstas och det enda som var klart utanför deras 'normal'gränser var amh men minns inte de exakta värdena... Jag har också alltid varit sportig av mig, så visst det känns lite som man förfaller nu. Har dock kommit fram till att det är hemskare att känna sig infertil och dessutom oroa sig för att man själv gör saken värre, än att inte känna sig i toppform. Satsar på långa promenader och lite simning.
Lycka till på vul imorgon!
Båda två :)!
Ja imorgon är det dags för vul igen, hoppas att det har hänt något, men jag känner ingenting ännu. Känner ni något?
Jag kände inte direkt något särskilt när äggblåsan växte, så det betyder nog inte så mycket! Känner ingenting just heller. Det var bara slutspurten och själva ägglossningen som kändes. Berätta sen hur det gick på vul!
Hallå! Här har det varit berg-och-dalbana denna vecka! I måndags såg det ju som sagt inte så lovande ut på VUL (slemhinnan hade minskat i tjocklek) och igår fick jag en liiiten blödning. Så var rätt nere då. Idag på VUL var jag helt nollställd, hade två läkare som tittade på mig och båda såg helt oförstående ut! Mycket märkligt eftersom jag hela tiden tagit stimulerande sprutor! Men vi bestämde helt enkelt att jag ska fortsätta med sprutor eftersom jag nu haft "mens" och är nollställd vilket är det optimala utgångsläget för stimulering.
När vi hämtade ut ny medicin på apoteket så sa de "kom ihåg att det är kylvara", eeeehhh va??!! Och jag som hade frågat barnmorskan SPECIFIKT om det när hon visade hur jag skulle ta sprutorna och hon ba "näää den håller 28 dagar i rumstemp". Så det är troligen därför, att den har stått för varmt och blivit förstörd. Sååå, nu på't igen bara, om från början!! Jaja, nån gång ska det ta sig! Ny VUL på tisdag=)
Linnna hur gick det idag?
Fick du en blödning under tiden du sprutade? Vad märkligt, hade de någon förklaring till det? Vad tar du för dos?
Med gonalen, och jag antar att det är samma, har det också varit lite varierande besked ang förvaring. På vissa apotek säger de att den absolut måste vara kyld hela tiden, MEN i bipackssedeln står det faktiskt att den kan förvaras i rumstemperatur i upp till tre hela månader. Efter första använding håller den i en månad, och kan alltså då förvaras i rumstemperatur. Dock får man komma ihåg att rumstemperatur innebär max 25 grader, så om man har varmt hemma eller om sommaren är det nog bäst att den kyld. Jag hade min i kylskåp och i en liten kylväska när jag reste för att vara på den säkra sidan.
hej på er!
Idag har jag varit på vul och det hade inte hänt något nämnvärt så nu höjer vi dosen lite och ska på ny koll på söndag.
Jag har också läst och fått information om att menopuret kan vara i dagstemperatur när man använder den, men nu bli jag också orolig för att det kanske har varit för varmt här hemma. Det bästa kanske är att alltid ha den i kylen eller finns det några nackdelar med det?