• Anonym (OJ!)

Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?

Jag överdriver inte det minsta nu, det här är helt klart det värsta jag sätt någonsin. Jag  har fått munsår, det är tydligen herpes också när det stickker/bränner och består av blåsor. Har haft ett liknanade för 4 år sedan men inte såhär stort. Använde Anti då under ett par dagar  och sen va det borta.

Igårmorse kände jag hur det stack på en punkt i läppen, förstod direkt att det va det här. Igår gjorde det ont men man kunde dölja det utseendemässigt med smink. La på anti igår eftermidda och en omgång innan jag gick och la mig. Har vaknat flera gånger inatt för att det gör så jäkla ont. När jag såg mig i spegeln nu så fick jag PANIK. Det är ju skitstort och sen nån blåsa på ena sidan av det som ser ut som var. Och inte nog med det, på undre läppen har jag börjat få ett också. Kan varken dricka eller äta med det här och jag kan inte gå runt utan vätska och näring en längre tid, börjar redan känsla mig yrslig eftersom jag är van vid att äta frukost vid sju. Men det värsta är väl smärtan.

Kan man åka till akuten med en sån här sak? Dom kanske kan trycka ut varet så den blir lite mindre. Jag som inte har något körkort heller, vägrar att visa mig ute bland folk, barn kommer ju bli rädda.

• Svar på tråden Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?
  • Anonym (aj aj)
    Anonym (OJ!) skrev 2013-05-20 08:55:34 följande:
    Har duttat på alsolsprit nu runt om, stavas det så? :P Men anti får ligga kvar på själva såret, när det försvunnit så lägger jag på sprit där också. Vi som tänkte boka en sista minuten resa nu och fara iväg på onsdag/torsdag, det kan vi ju glömma. :-/
    Ja det stavas så Ibland när jag har extra bråttom spritar jag händerna och sen pillrar jag bort skorpan(blåsorna och tar på sprit, svider som fasen, men hjälper. Koskenkorva cranberry  fick det bli en gång haha, det var det enda i spritväg som fanns hemma
  • Anonym (Van)

Tvätta händerna noga,tryck ut blåsan,tvätta med alsolsprit-håll kvar tussen så länge du står ut helt enkelt! Lägg på nån antimunssårssalva,gör om prceduren när blåsan poppat upp igen. Har du varit mycket i solen senaste dagarna? Jag får alltid munsår/blåsor om jag glömmer smörja med solskydd på läpparna.

Ang mat/dryck så hade jag afte i hela munnen en gång,det tog en vecka innan jag kunde äta igen så det var ljumma drycker med sugrör som gällde. Och en ofrivillig bantingskur blev det förstås... Idag skulle jag behöva en sån omgång afte igen faktiskt! Tungan ute

• Anonym (s)

finns en salva/medel på apoteket som heter herpescillin som ska hjälpa

• Vilda Tiger

Compeed munsårsplåster och fram tills smärtan lagt sig - soppa eller yoghurt genom sugrör.

• ungmamma94

Har också problem med herpes runt munnen. Blir så stort så det ser ut som värsta anknäbben. Gick till läkaren och fick utskrivet nåt som heter aciclovir. Funkar kanon. 5 tabletter om dagen i 5 dagar. 
    Fast det beror på vilken läkare du går till för vissa vill inte ge ut det.

• Ann Cistrus

Har också herpes på läppen från och till, haft sedan jag var barn. Det bästa tipset jag någonsin fått (och tro mig, jag har provat allt som finns på marknaden) fick jag av min fysiklärare när jag gick i gymnasiet. Tyvärr hjälper det inte dig nu när blåsorna är...eeh... i full blomning, men nästa gång ska du dela en vitlöksklyfta och gnugga utav bara h*lvete på punkten där det har börjat klia och sticka i läppen. Det gör sjuukt ont men de gånger jag hinner gnugga vitlök innan det har brutit ut på riktigt så går det alltid tillbaka och blir inga blåsor eller sår! 

• LindaR

TS, om du har så mycket så hjälper inget från apoteket!! Jag fick receptbelagdt, jag hade i halva ansiktet och det är inget skämt. Jag fick även några andra tabeletter som jag tar när jag känner att jag får munsår eftersom det sprider sig så mycket på dig. Kan kolla upp vad de heter om du vill.

• LindaR

Ska väl även tillägga att mitt var så här illa men mycket större. www.google.se/search&client=safari&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=KhWaUZ_mEuO14ASVyoGQAg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=320&bih=444&sei=VBWaUfnoBMjJ4ASknoHwBQ#biv=i%7C9%3Bd%7CKOsu5MzQ1NkfBM%3A

• Anonym (OJ!)
    LindaR skrev 2013-05-20 14:12:30 följande:
    TS, om du har så mycket så hjälper inget från apoteket!! Jag fick receptbelagdt, jag hade i halva ansiktet och det är inget skämt. Jag fick även några andra tabeletter som jag tar när jag känner att jag får munsår eftersom det sprider sig så mycket på dig. Kan kolla upp vad de heter om du vill.
    Ja kolla gärna upp va medicinen heter för jag börjar känna stickningar i ena kinden och hakan, jag får panik om det blir värre än såhär. Det gör ju så ont. Ska ta och ringa VC nu för svullnaden har blivit värre under dagen. HELA överläppen är stor som en.. ja va säger man? Ser förjävligt ut. Undre läppen är inte riktigt lika svullen men den kommer nog ifatt.
Svar på tråden Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?