• Anonym (OJ!)

Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?

Jag överdriver inte det minsta nu, det här är helt klart det värsta jag sätt någonsin. Jag  har fått munsår, det är tydligen herpes också när det stickker/bränner och består av blåsor. Har haft ett liknanade för 4 år sedan men inte såhär stort. Använde Anti då under ett par dagar  och sen va det borta.

Igårmorse kände jag hur det stack på en punkt i läppen, förstod direkt att det va det här. Igår gjorde det ont men man kunde dölja det utseendemässigt med smink. La på anti igår eftermidda och en omgång innan jag gick och la mig. Har vaknat flera gånger inatt för att det gör så jäkla ont. När jag såg mig i spegeln nu så fick jag PANIK. Det är ju skitstort och sen nån blåsa på ena sidan av det som ser ut som var. Och inte nog med det, på undre läppen har jag börjat få ett också. Kan varken dricka eller äta med det här och jag kan inte gå runt utan vätska och näring en längre tid, börjar redan känsla mig yrslig eftersom jag är van vid att äta frukost vid sju. Men det värsta är väl smärtan.

Kan man åka till akuten med en sån här sak? Dom kanske kan trycka ut varet så den blir lite mindre. Jag som inte har något körkort heller, vägrar att visa mig ute bland folk, barn kommer ju bli rädda.

• Svar på tråden Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?
  • Elin 885
    Anonym (SSK med herpes) skrev 2013-05-20 14:47:43 följande:
    Som sagt, herpes är ett virus, och antivirala läkemedel fungerar bara om man tar det precis innan det bryter ut. Annars har det knapp lindrande effekt.
    öh okej...jag har medicin när jag får herpes i underlivet och första gången jag fick den så hade jag ett utbrott a la grande och det hjälpte på ett par dagar.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Anonym (SSK med herpes)
    Anonym (OJ!) skrev 2013-05-20 14:48:14 följande:
    Aa det har jag faktiskt, har solat mer än jag brukar för att öka på brännan till den tänkta resan på onsdag, den lär inte bli av kan jag ju lova om det ska se ut såhär.

Okej tack för tipset, ska lägga på kallt nu genast.

Känner mig febrig/klen/yrslig med.. kan ju bero på att jag knappt ätit något. Ska se om jag får i mig lite mjölk med ett sugrör nu.
    Jag fick alltid så där när jag var utomlands tidigare och fattade inte varför (innan jag läste till SSK), tills jag sökte läkare när jag kom hem.

85% av svenska befolkninge har herpes simplex i cellerna, men det är ett elakt virus som ligger där och vilar tills den dagen immunförsvaret försvagas och då blossar det upp. För många bara en gång, men vissa får det återkommande.

Om du inte kan äta så är det iaf viktigt att du får i dig vätska.
  • ThisIsMyYear

Men fy, det där såg inte roligt ut :s

Det enda som hjälper mig när det väl har brutit ut är att ta sprit på en bit papper eller bomullstuss och sitta och hålla den på munnen hela tiden, fylla på med sprit ibland osv. Svider som bara den först, men efter några timmar är det ingen fara längre.

Imorgon kommer det vara mycket bättre. som det ser ut nu är ju det värsta stadiet :s 

• Anonym (SSK med herpes)
    Elin 885 skrev 2013-05-20 14:51:59 följande:
    öh okej...jag har medicin när jag får herpes i underlivet och första gången jag fick den så hade jag ett utbrott a la grande och det hjälpte på ett par dagar.
    Herpes typ 1 och herpes typ 2 är olika sorter av samma virus. Men har olika uppbyggnad och det finns vissa medel som biter på genital herpes. Men dom biter inte på "munherpes".
  • Sweet life
    ThisIsMyYear skrev 2013-05-20 14:54:25 följande:
    Men fy, det där såg inte roligt ut :s

Det enda som hjälper mig när det väl har brutit ut är att ta sprit på en bit papper eller bomullstuss och sitta och hålla den på munnen hela tiden, fylla på med sprit ibland osv. Svider som bara den först, men efter några timmar är det ingen fara längre.

Imorgon kommer det vara mycket bättre. som det ser ut nu är ju det värsta stadiet :s 
    Dumt, eftersom det bästa är att hålla blåsorna mjuka så att dom inte spricker och så inte huden runt spricker och det börjar blöda och göra ännu ondare.. Sprit torkar ut..
  • Elin 885
    Anonym (SSK med herpes) skrev 2013-05-20 14:54:53 följande:
    Herpes typ 1 och herpes typ 2 är olika sorter av samma virus. Men har olika uppbyggnad och det finns vissa medel som biter på genital herpes. Men dom biter inte på "munherpes".
    ah ok, jag kan inte så mkt om det =).
    Försöker att undvika att få utbrott eftersom herpesen kom från en av mina tre våldtäksmän som ett visitkort.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Anonym (OJ!)

Ringde 1177 nu iaf som sa att det inte finns så mycket att göra åt, jag skulle försöka få i mig vätska med en sked eller försöka sulta på en isglass eller liknande så att jag inte får vätskebrist. Hon sa att VC kunde ge ut något i tablettform men hon trodde att det skulle se bättre ut imorgon så jag kanske inte behöver  ringa dom. Blir att be sambon köpa hem ett lass panodil och päronsplitt till mig efter jobbet. 

• SysterEmelie

Jag får sådana munsår som du pratar om. Strunta i alla krämer!! Dom hjälper inte, som andra har påpekat. Inga tabletter hjälper heller eftersom du ska ta dom innan. Så här gör jag. Jag äter Alvedon och Ipren för att minska smärtan. (Fulldos av båda samtidigt) sen dricker jag drycker med sugrör. Soppa, millshake eller vad som jag får i mig. Sen köper jag munsårsplåster. Det brukar krävas 4-5 st för att täcka ett sår. (Dom är svindyra men värda varenda krona.) Dom gör så att det inte blir några sårskorpor + att dom är smärtlindrande. Sen är det bara att härda ut och vänta. Vidrigt jobbigt, men inte så mycket att göra åt.

• SysterEmelie

Jag får också allmän sjukdomarnas och ibland feber när jag får mina utbrott. Men lugn, när det väl har brutit ut så känns det bättre. Speciellt om du har plåster på.

• ThisIsMyYear
    Sweet life skrev 2013-05-20 14:55:54 följande:
    Dumt, eftersom det bästa är att hålla blåsorna mjuka så att dom inte spricker och så inte huden runt spricker och det börjar blöda och göra ännu ondare.. Sprit torkar ut..
    Precis, spriten torkar ut. Drar ut varet ur blåsorna så att det inte gör ont längre.
Svar på tråden Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?