• Anonym (OJ!)

Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?

Jag överdriver inte det minsta nu, det här är helt klart det värsta jag sätt någonsin. Jag  har fått munsår, det är tydligen herpes också när det stickker/bränner och består av blåsor. Har haft ett liknanade för 4 år sedan men inte såhär stort. Använde Anti då under ett par dagar  och sen va det borta.

Igårmorse kände jag hur det stack på en punkt i läppen, förstod direkt att det va det här. Igår gjorde det ont men man kunde dölja det utseendemässigt med smink. La på anti igår eftermidda och en omgång innan jag gick och la mig. Har vaknat flera gånger inatt för att det gör så jäkla ont. När jag såg mig i spegeln nu så fick jag PANIK. Det är ju skitstort och sen nån blåsa på ena sidan av det som ser ut som var. Och inte nog med det, på undre läppen har jag börjat få ett också. Kan varken dricka eller äta med det här och jag kan inte gå runt utan vätska och näring en längre tid, börjar redan känsla mig yrslig eftersom jag är van vid att äta frukost vid sju. Men det värsta är väl smärtan.

Kan man åka till akuten med en sån här sak? Dom kanske kan trycka ut varet så den blir lite mindre. Jag som inte har något körkort heller, vägrar att visa mig ute bland folk, barn kommer ju bli rädda.

• Svar på tråden Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?
  • Anonym (Anti)

Låter som munherpes det har jag med. Kan få sådana blaffemunsår  som går upp till näsan.
    Absolut inget kul och det ser för jävligt ut.
    Men det enda som hjälper på mig är att ta på anti flera gånger om dagen.  

• Majsan70

Gå till VC. det finns nån typ av medicin som lindrar. Jag har fått det vid ett tillfälle när det var rent bedrövligt. En värktablet tar även bort en liten del av det onda.

• Anonym (OJ!)
    Anonym (Anti) skrev 2013-05-20 08:28:58 följande:
    Låter som munherpes det har jag med. Kan få sådana blaffemunsår  som går upp till näsan.
    Absolut inget kul och det ser för jävligt ut.
    Men det enda som hjälper på mig är att ta på anti flera gånger om dagen.  
    Okej då vet du hur det känns. Men hur ska jag få i mig mat? Skulle jag försöka dricka skulle allt hamna utanför munnen. Hur gör du? Va äter du? Jag har ju på undre läppen nu också, dock inte riktigt lika stort.
  • Anonym (aj aj)

Jag brukar ta en tops med alsolsprit el liknande (ofta någon starkare sprit faktiskt, tycker det hjälper snabbare) och dutta på. För smärtan finns xylocain att köpa receptfritt på apoteket.

• Anonym (OJ!)

Hur lång tid tog det för er innan det värsta var över? Visade ni er ute när det såg ut som värst?

• savu

Det finns receptbelagda läkemedel, men risken är att det är för sent för detta utbrott. Ring 1177 och fråga!

• Anonym (aj aj)
    Anonym (OJ!) skrev 2013-05-20 08:33:31 följande:
    Hur lång tid tog det för er innan det värsta var över? Visade ni er ute när det såg ut som värst?

Med sprit som duttas på, kanske 2 dagar, då syntes bara lite ljusrött där såret varit, som efter en sårskorpa trillat av ungefär. Ja, min chef tog inte munsår som ursäkt för att inte jobba
  • Anonym (Munsår)

Mitt bästa munsårstips är att ha compeed munsårsplåster hemma, och sätta på så fort du känner av några stickningar i läppen... Det döljer, smärtdämpar, läker och hindrar spridning på samma gång. Men men, är det ett gigantiskt sår du har nu, så kanske dessa plåster är för små..? Värt att kolla upp i alla fall. Få i sig något kan man ibland få göra med sugrör. Litet extra blaskig nypponsoppa eller blåbärssoppa, samt Keldas kylda soppor utan bitar i rekommenderas... Eller någon annan slät soppa.

• Anonym (OJ!)
    Anonym (aj aj) skrev 2013-05-20 08:39:52 följande:

Med sprit som duttas på, kanske 2 dagar, då syntes bara lite ljusrött där såret varit, som efter en sårskorpa trillat av ungefär. Ja, min chef tog inte munsår som ursäkt för att inte jobba
    Har duttat på alsolsprit nu runt om, stavas det så? :P Men anti får ligga kvar på själva såret, när det försvunnit så lägger jag på sprit där också. Vi som tänkte boka en sista minuten resa nu och fara iväg på onsdag/torsdag, det kan vi ju glömma. :-/
  • Anonym (OJ!)
    Anonym (Munsår) skrev 2013-05-20 08:45:03 följande:
    Mitt bästa munsårstips är att ha compeed munsårsplåster hemma, och sätta på så fort du känner av några stickningar i läppen... Det döljer, smärtdämpar, läker och hindrar spridning på samma gång. Men men, är det ett gigantiskt sår du har nu, så kanske dessa plåster är för små..? Värt att kolla upp i alla fall. Få i sig något kan man ibland få göra med sugrör. Litet extra blaskig nypponsoppa eller blåbärssoppa, samt Keldas kylda soppor utan bitar i rekommenderas... Eller någon annan slät soppa.
    Bra tips!
Svar på tråden Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?