• Anonym (OJ!)

Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?

Jag överdriver inte det minsta nu, det här är helt klart det värsta jag sätt någonsin. Jag  har fått munsår, det är tydligen herpes också när det stickker/bränner och består av blåsor. Har haft ett liknanade för 4 år sedan men inte såhär stort. Använde Anti då under ett par dagar  och sen va det borta.

Igårmorse kände jag hur det stack på en punkt i läppen, förstod direkt att det va det här. Igår gjorde det ont men man kunde dölja det utseendemässigt med smink. La på anti igår eftermidda och en omgång innan jag gick och la mig. Har vaknat flera gånger inatt för att det gör så jäkla ont. När jag såg mig i spegeln nu så fick jag PANIK. Det är ju skitstort och sen nån blåsa på ena sidan av det som ser ut som var. Och inte nog med det, på undre läppen har jag börjat få ett också. Kan varken dricka eller äta med det här och jag kan inte gå runt utan vätska och näring en längre tid, börjar redan känsla mig yrslig eftersom jag är van vid att äta frukost vid sju. Men det värsta är väl smärtan.

Kan man åka till akuten med en sån här sak? Dom kanske kan trycka ut varet så den blir lite mindre. Jag som inte har något körkort heller, vägrar att visa mig ute bland folk, barn kommer ju bli rädda.

• Svar på tråden Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?
  • ThisIsMyYear
    Anonym (OJ!) skrev 2013-05-20 15:02:42 följande:
    Ringde 1177 nu iaf som sa att det inte finns så mycket att göra åt, jag skulle försöka få i mig vätska med en sked eller försöka sulta på en isglass eller liknande så att jag inte får vätskebrist. Hon sa att VC kunde ge ut något i tablettform men hon trodde att det skulle se bättre ut imorgon så jag kanske inte behöver  ringa dom. Blir att be sambon köpa hem ett lass panodil och päronsplitt till mig efter jobbet. 
    Sugrör kan du försöka få i dig vätska med :)
  • Bubbis01

Är inte alls säker på att det där är herpes, tycker snarare att det ser ut som att du fått en böld. För många år sedan så bodde jag tillsammans med en tjej. Först fick hon en varböld i armhålan, sedan fick jag en på ryggen, sedan fick hon en på läppen och såg ut precis som du, sedan fick även jag en till i armhålan. Du måste söka vård, för det enda som hjälper är pencillin. Vi käkade rätt många kurer jag och min kompis.

• LindaR

Okej så hade jag också, fast hela hakan också! :( Tror absolut att du måste ha medicin! Jag fick det direkt. Tabletter jag tar när jag känner att det börjar bryta ut är "aciclovir ranbaxy". Vet ej om det var de jag fick när det var så illa! Men jag fick iaf det utskrivet också, tills nästa ggn. Fråga om det! Be att få komma till VC snarast!!! Förstod att det var illa när du skrev så son du gjorde. Det klart att det inte hjälper med anti eller sprit på!!!!

• Dynastar

Ett bra tips för att "skynda på förloppet" är att åka och simma/bada och sedan basta en stund, det mjukar upp skorpan. Bäst är dock att vänta till blåsorna har brutit ut, någon gång efter dag två eller tre.

• Anonym (OJ!)

Tur att jag skapade tråden för jag måste få gnälla av mig lite.. alltså jag orkar snart inte ha ont mer. Sa innan att det började sticka i haka och högra kind.. min högra kind gör SKIT ont nu, kommer inte få en blund inatt. VC öppnar inte förens åtta imorronbitti. Tycker så synd om min sambo som försöker vara så gullig mot mig när jag är så grinig tillbaka..

• Anonym (ble)
    Anonym (OJ!) skrev 2013-05-20 20:48:39 följande:
    Tur att jag skapade tråden för jag måste få gnälla av mig lite.. alltså jag orkar snart inte ha ont mer. Sa innan att det började sticka i haka och högra kind.. min högra kind gör SKIT ont nu, kommer inte få en blund inatt. VC öppnar inte förens åtta imorronbitti. Tycker så synd om min sambo som försöker vara så gullig mot mig när jag är så grinig tillbaka..
    Usch kollade bilden nu, sådär så jag ut en gång när det var som värst. Jag kallade det "Angelina Jolie läppar och det inte på ett snyggt sätt."
    Det är troligen inte bara ett munsår, utan flera stycken som överlappar varann. Så var det för mig, 5(!!!) st bara på överläppen och kort därefter två till på underläppen.Såg sjukt ut och gjorde sååå fruktansvärt ont!

Håller med övriga om sprit, det torkar ut och tar ner svullnaden.
    Men fortsätt även med Anti, det verkar lite domnande mot smärtan och mjukar upp. Jag brukar ta Anti och när det är mjukt nog så pillar jag bort blåsorna, gör ont men snabbar på läkandet.
    Och ja, nog fan blir man grinig när man har sån där jobbig smärta, det är ju inte precis så att man kan låta bli att använda munnen :/ 
  • Mabaja

Det är ju tyvärr bara att bita i det sura äpplet och leva som vanligt!

När jag var tonåring fick jag munsår över hela munnen, folk trodde jag blivit misshandlad både en och två ggr. Till slut fick jag testa medicin.

Idag får jag sånt gigantiskt utbrott 1-2 ggr om året.

Idag har jag herpes precis under näsan men inget som stör mig.

• Suupermom

Känner tyvärr igen mig i din beskrivning och bild . Det enda positiva är att den värsta svullnaden nog har gått ner till imorgon (andra dagen är alltid värst för mig). Ev är det lite jobbigt imorgon med men sen brukar svullnaden lägga sig och när man bara har skorpa /sår känns det bättre . Jag tycker Zovirax som finns på Apoteket är den bästa (Anti blev jag immun mot efter första gången).

Ett annat tips är att försöka få receptbelagda mediciner utskrivna som di nästa gång tar direkt när det börjar sticka i läppen. Genom att göra det så har jag motat munsåren i grind i över två år nu (går ingenstans utan tabletter och Zovirax som jag också smörjer med vid minsta pirr.) när det väl blossat ut som ditt gör är det svårt att göra så mkt men jag tycker ändå Zovirax förkortar läktiden. Kan nog vara smart om du går till VC i morgon så att de får skriva ut tabletterna (aciklovir tror jag det heter). Kämpa på -lider med dig men det blir bättre !!

• Mabaja

Kan tillägga att min "egenmedicinering" är anti HELA tiden... Känner jag att det är "torrt" så smetar jag på mera salva.. Några ggr per dag sticker jag hål på blåsorna med en nål och därefter baddar jag med alsolsprit... sen direkt efter, på med mer anti. :) och så kör jag på tills blåsorna blivit sårskorpor... När blåsorna är borta så försvinner ju även svullnaden... 

Flicka 101010, Flicka 120303, BF 130619 mabaja.blogspot.com
Svar på tråden Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?