• Ung kvinna

Behöver tips om bröllopspresent

Har en väldigt liten budget och ska vara tärna utomlands på en av mina bästa vänners bröllop. Skulle vara jättetacksam om jag får tips på vad jag kan köpa dem i bröllopspresent med en liten budget på ca 300 kr.

Funderade på champangne ett tag men känner att det är för opersonligt då bruden är en jättenära vän till mig. Har träffat hennes blivande man några gånger och tycket väldigt bra om honom men känner inte honom närmare så det är svårt för mig att avgöra vad för slags present som han skulle uppskatta. Henne känner jag som sagt väldigt bra men eftersom det handlar om en bröllopspresent som ska vara till båda och med en så liten budet så har jag inga ideer som det är just nu.

Hade bröllopet varit i Sverige så hade jag satsat på en upplevelsepresent tex chokladprovning men eftersom paret bor utomlands kan jag för lite om landet för att köpa en sån present.

Är tacksam för alla tips :)

Kan bara tillägga att paret är i 30 års åldern utan barn. 

• Svar på tråden Behöver tips om bröllopspresent
  • Rani
    Rani skrev 2013-05-23 15:02:40 följande:
    Det finns skålar som är formade som Sverige också. Och som en älg. Faktiskt väldigt fina. Inte souvenirkänsla alls tycker jag.

Nu spammar jag haha....

Bildgoogla "Sagaform dalahäst" så ser du hur de ser ut.
  • Ung kvinna
    Siste skrev 2013-05-23 14:52:28 följande:
    Bland det bästa som vi fick i bröllopspresent var en korg med hemmagjorda delikatesser! Det var hembakade kex, sylter gjorde på häftiga kombinationer av bär, kryddat smör osv. 

Tänk på att man får rätt så mkt "prylar" när man gifter sej. Vi hade avsagt oss presenter och meddelat klart och tydligt att om våra gäster absolut ändå ville ge oss något så kunde vi tänka oss ett mindre bidrag till bröllopsresan. Trots det så fick vi en massa ljusstakar, skålar, glas, tavlor och sådant. Man vill inte FÅ sånt - man vill köpa sånt själv! Men mat går alltid åt =)
    haha ja det är faktist ingen dum ide, kanske en korg med massa olika choklader och sånt? Antar att jag inte bör köpa förska varor då det blir svårt med förvaring..
  • Ung kvinna
    Rani skrev 2013-05-23 15:04:58 följande:

Nu spammar jag haha....

Bildgoogla "Sagaform dalahäst" så ser du hur de ser ut.
    den är fin men jag är lite osäker med tanke på att hennes kille inte har nån koppling till Sverige..
  • Rani
    Ung kvinna skrev 2013-05-23 15:34:22 följande:
    den är fin men jag är lite osäker med tanke på att hennes kille inte har nån koppling till Sverige..

Om jag hade en man från ett annat land hade jag tyckt det var roligt om vi hade lite grejer från hans land som vi kunde visa folk som kom på besök och så. Kul också om de får barn att det finns lite grejer från mammas hemland.
  • Cornellia

Jag skulle inte köpa ett bröllopsalbum, känns väldigt omodernt med ett fotoalbum?

Jag skulle inte heller köpa ljusstakar eller skålar, sådana är ju ganska standard och rätt opersonligt.

Kanske köpa fina örngott eller sängkläder och brodera in deras namn eller monogram? 

• Ung kvinna
    Cornellia skrev 2013-05-23 15:43:09 följande:
    Jag skulle inte köpa ett bröllopsalbum, känns väldigt omodernt med ett fotoalbum?

Jag skulle inte heller köpa ljusstakar eller skålar, sådana är ju ganska standard och rätt opersonligt.

Kanske köpa fina örngott eller sängkläder och brodera in deras namn eller monogram? 

det var iofs en bra ide, eller varför inte en blandad kompott, tex ett gott vin, vackra örngott, en god choklad.. typ lite av varje och det får en romantisk känsla... lite kul kanske..
  • SE123

Om de har trädgård så är ett tips att köpa nåt fruktträd som de kan plantera, är kul att de vad som händer med trädet för varje år som går :) vi fick tre st nu när vi gifte oss :)

• Ung kvinna
    SE123 skrev 2013-05-23 22:18:57 följande:
    Om de har trädgård så är ett tips att köpa nåt fruktträd som de kan plantera, är kul att de vad som händer med trädet för varje år som går :) vi fick tre st nu när vi gifte oss :)
    det var en rätt bra ide, men de bor i stadsmiljö, annars var det kreativt måste jag säga..
  • LILLATJEJENTVÅ

Kika hos www.petitecharlie.se
    Där finns jättevackra, personliga bröllopstavlor som garanterat blir en uppskattad present.
    Lycka till! 

• Juniana

Nu har bröllopet antagligen redan varit. Men jag undrar varför TS tror att brudgummen inte skulle uppskatta en present med anknytning till Sverige? Han gifter sig ju med en svenska! Deras hem, där de kommer att uppfostra sina barn, kommer såklart att bli en blandning av båda kulturerna. HOPPAS JAG. Om väninnan har uttryckt något sådant, om att hennes man kräver att hon ska radera ut hela sitt svenska ursprung och leva helt efter hans regler så är det allvarligt!

• Ung kvinna
    Juniana skrev 2013-07-26 09:11:21 följande:
    Nu har bröllopet antagligen redan varit. Men jag undrar varför TS tror att brudgummen inte skulle uppskatta en present med anknytning till Sverige? Han gifter sig ju med en svenska! Deras hem, där de kommer att uppfostra sina barn, kommer såklart att bli en blandning av båda kulturerna. HOPPAS JAG. Om väninnan har uttryckt något sådant, om att hennes man kräver att hon ska radera ut hela sitt svenska ursprung och leva helt efter hans regler så är det allvarligt!
    Ja bröllopet har redan varit och det var ett alldeles underbart bröllop :) Hennes man är en väldigt bra man och skulle aldrig avkräva nåt sånt från henne och han har alltid varit jättenyfiken på Sverige. Men jag resonerade som jag gjorde eftersom det är kvinnan som är min väninna, inte mannen och jag var rädd att det skulle se ut som att jag mest gav en present till henne och inte till honom. Kanske kulle han inte tänka så alls, det är bara spekulationer från min sida men jag ville bara hitta nåt som skulle passa båda lika bra.

Det blev i alla fall en flaska champagne och en liten sovinir från Sverige till brudparet. 
  • Juniana
    Ung kvinna skrev 2013-07-26 12:13:33 följande:
    Ja bröllopet har redan varit och det var ett alldeles underbart bröllop :) Hennes man är en väldigt bra man och skulle aldrig avkräva nåt sånt från henne och han har alltid varit jättenyfiken på Sverige. Men jag resonerade som jag gjorde eftersom det är kvinnan som är min väninna, inte mannen och jag var rädd att det skulle se ut som att jag mest gav en present till henne och inte till honom. Kanske kulle han inte tänka så alls, det är bara spekulationer från min sida men jag ville bara hitta nåt som skulle passa båda lika bra.

Det blev i alla fall en flaska champagne och en liten sovinir från Sverige till brudparet. 

Kul!
  • LILLATJEJENTVÅ

Mitt bästa tips - en personlig bröllopstavla! Titta hos www.petitecharlie.se Där finns flera vackra motiv att välja bland, en garanterat uppskattad bröllopspresent. De gör även söta barntavlor & doptavlor när det blir aktuellt Lycka till!

• goteborgemma
    LILLATJEJENTVÅ skrev 2013-08-04 23:35:22 följande:
    Mitt bästa tips - en personlig bröllopstavla! Titta hos www.petitecharlie.se Där finns flera vackra motiv att välja bland, en garanterat uppskattad bröllopspresent. De gör även söta barntavlor & doptavlor när det blir aktuellt Lycka till!
    Jag hakar till fullt ut på att presenten kan vara billig o personlig!! Jag tycker att det är ysigt med något man får i bröllopspresent och som man sedan skall använda varje dag - då blir man ju påmind om den härliga dagen!!!

Jag har själven fin takeaway -mugg i porslin från Unnamei. Kollade lite och den jag köpte i våras för 200 kr ligger nu på erbjudande på en ny sida Collecitve Shopping www.collectiveshopping.se/deal/0cb2d3112399473f867bb71de5a168bd

Supergullig!
  • Duckan

LILLATJEJENTVÅ, du nu tipsat om samma sak två gånger i denna tråd. Lite väl ivrigt kanske.

• solstril

Köp en ukulele, finns helt ok för ca 300 kr. Jättelätt att lära sig och kul att ha på fester!

Svar på tråden Behöver tips om bröllopspresent