• scrapparlotta

Små små flätor i hela håret??

Vad heter det när man flätar små små flätor i hela håret. Det heter nåt va? Hur funkar det, hur läge varar såna flätor och hur sköter man det? Funderar på att låta mina tjejer göra såna flätor nu på sommaren så slipper dom tovigt hår. Men det klart, jag vill ju gärna veta hur det funkar innan. Om det håller länge och hur man tvättar sånt hår. 

Vad kostar det hos en frisör att göra sånt?? (olika såklart, men på ett ungefär...) 

• Svar på tråden Små små flätor i hela håret??
  • scrapparlotta

Fast rastaflätor....det är såna tjocka va? Men det kanske kallas rastaflätor med, fast man gör dom smala. Det kostar så mycket som 1500 kr? Oj, det blir 3000 kr....

• scrapparlotta
    Bonsaiii skrev 2013-05-26 10:06:12 följande:
    Tjocka? Tjocka korvar är dreads om det är det du menar?
    Jaa....just det, så heter dom Nä men då är det rastaflätor jag menar. Hur länge varar dom i håret och tvättar man som vanligt eller?
  • Meus Veritas

Tänk på att de visar mer av hårbotten för solen i sommar och lätt kan bränna sig, så mössa på i sommar om de ska ha sånna

• Susanne 977

Menar du liggande flätor längs skallen så kallas de cornrows.
    Små smala flätor kallas rastaflätor
    Det sliter en del på håret att ha det flätat och det kan klia en del för man kan inte tvätta det som vanligt.

Jag vet tyvärr inte priset då jag har vänner som gjort det på mig. Jag lärde mig också att fläta själv så jag kan göra cornrows själv på barnen.
    Det bästa och billigaste är ju att tex sätta upp en lapp på ica eller höra med kompisar om de känner ngn.

• elyse

Jag skulle inte rekommendera det på barn med ljus hudfärg. Många flätor gör håret glest och man kan bränna sig förfärligt i skalpen.

• Sölve

Ja, jag kan intyga att bränna skalpen gör skitont. Har haft rakat huvud och eftersom huden där inte är van så kan man bränna sig riktigt illa. 

• scrapparlotta

Kanske dumt att göra det i sommar då. Tänkte inte på att det var lätt att bränna hårbotten. Det jag tänkte på var ju hängade små flätor, inte såna som ligger längst med huvudet. Tycker det är så fint med små hängade flätor.....men kanske inte så bra ändå. Tack för era svar

• Mellanmjölkens land

Har man hyfsat tålamodiga barn som inte har midjelångt hår kan det nog funka att göra själv. Jag gjorde på mig själv ett par gånger på högstadiet när jag hade (tjockt) hår till 1-2dm nedanför axlarna. Det tog raster mm i kanske 3-4 dagar. På ett barn med axellångt hår skulle jag gissa på att det tar 2-3h totalt om man flätar någorlunda snabbt.

Rekomendationen då var att man skulle ta ur flätorna efter 2v. Med tanke på hur fort håret växer börjar det bli dags att göra det ändå när 2v gått Jag hade aldrig några problem med hårtvätt utan gjorde som vanligt.

Hög solskyddsfaktor mellan flätorna är att rekomendera och gärna hatt ovanpå. Får man till ett riktigt rutnät blir det lättare att smörja.

Det går med andra ord men om jag var du skulle jag sikta på inbakade flätor eller liknande. Det blir förvånansvärt svalt, håret behöver faktiskt inte vara särskillt långt och man slipper tovorna utan att slita på håret eller riskera bränd hårbotten som man gör med rastaflätor.

• pigglet

Mot tovor i håret tycker jag det funkar väldigt bra att fläta 2 vanliga flätor på morgonen. Gör man de så korta att de sitter hela dagen är det inte mycket tovor på kvällen.

• scrapparlotta
    pigglet skrev 2013-05-26 20:58:06 följande:
    Mot tovor i håret tycker jag det funkar väldigt bra att fläta 2 vanliga flätor på morgonen. Gör man de så korta att de sitter hela dagen är det inte mycket tovor på kvällen.
    Tycker ofta att flätorna jag gör på morgonen kanar ut....eller vad man ska säga. Dom hoppar, springer och håller igång hela tiden så flätorna trasslar ut sig och så blir det tovigt i alla fall.....Jag är inte så bra på det här med uppsättningar på hår.. tyvärr. Borde vara det med två tjejer med långt och tjockt hår. 
  • cosinus
    scrapparlotta skrev 2013-05-26 21:30:11 följande:
    Tycker ofta att flätorna jag gör på morgonen kanar ut....eller vad man ska säga. Dom hoppar, springer och håller igång hela tiden så flätorna trasslar ut sig och så blir det tovigt i alla fall.....Jag är inte så bra på det här med uppsättningar på hår.. tyvärr. Borde vara det med två tjejer med långt och tjockt hår. 
    Kan du göra inbakade flätor så är ju typ det här en av de bästa anti-trassel-frisyrerna :)

abbylarsson.blogg.se/images/2010/fcb_118140073.jpg

Annars rekommenderar jag att lära sig, det är inte så himla svårt. Har lärt mig sen jag fick barn med långt hår och det blir klart snyggare nu än för några år sen :) (fast inte i närheten av så perfekt som bilden jag hittade)
  • cosinus
    scrapparlotta skrev 2013-05-26 22:38:17 följande:
    Nä jag kan ju inte det heller. Försöker och försöker, men det går bara inte att lära sig. 

Hon flätar nog precis som jag brukar göra, men det tar lite tid innan poletten trillar ner. Du har inget sånt här "sminkhuvud" som fanns när man själv var bra med hår att öva på. Ungarna brukar ju bli galet less efter ett tag när man inte får till det och just inbakade flätor är helt suveräna när de idrottar så det är värt mödan att försöka få till.
  • Mellanmjölkens land
    scrapparlotta skrev 2013-05-26 22:38:17 följande:
    Nä jag kan ju inte det heller. Försöker och försöker, men det går bara inte att lära sig. 
    Det finns en fuskvariant på inbakad fläta som jag ofta gjorde inför träningen för några år sen

Samla ihop övre tredjedelen av håret i en tofs medan resten hänger ned. Ta nästa tredjedel + håret från den första tofsen och samla ihop det i en tofs. Upprepa med resten av håret. Är resten av håret långt kan man antingen fläta det (flätan löser inte upp sig lika lätt eftersom den börjar precis efter en snodd) eller fortsätta med fler snoddar. Ev kan du kombinera det genom att göra en fläta som du förstärker med snoddar.
  • Vinterankan

Gör flätorna ordentligt hårda och sedan en smal hårsnodd riktigt hårt längst ner så borde även vanliga flätor hålla sig hela dagen. Annars så kan du ju testa att sätta tofsar längst in och sedan fläta hästsvansarna.

• elinaehn

dottern gjorde 52 sånna flätor i thailand. då krävs keps precis hela tiden annars bränner man sig illa. det tog tre timmar. sen satt de två veckor drygt, sen började de se rufsiga ut. o det tar tid att ta ur dem med...

Svar på tråden Små små flätor i hela håret??