• Cassidy

Insemination - sommaren 2013

Nu ska vi snart dra igång tredje försöket i projekt Bebis!

Insemination med donatorspermier på Sahlgrenska är det som gäller för oss.

Jag hoppas att vi blir några stycken som följs åt i tråden, och att alla får ett plus innan sommaren är slut! Glad

• Svar på tråden Insemination - sommaren 2013
  • Cassidy

Jag gick in i v28 igår!
    Bebisarna mår bra. De växer, sparkas och guppar på min urinblåsa. Jag mår inget vidare, men det är bara att bita ihop. Jag har det tufft med foglossning, magkatarr, kräkningar, hosta och växtvärk. Men min make är en ängel och gör allt för att jag ska ha det så bra som det går Glad

Jag hade aldrig tänkt längre än till att få ett plus. När jag såg gravida kvinnor tyckte jag att det såg så mysigt ut. Det blev ett rejält uppvaknande Flört

Läkaren är ganska säker på att det är en pojke och en flicka! 

Amalia02: Vad skönt att redan ha fått en tid för ks! Fick du det beviljat av medicinsk anledning? Du har kanske skrivit om det förut?

Patkay83: Grattis!!! Skrattande Vad kul för er! Hur mår du? När är bf?

Jag har fortfarande inte kunnat greppa att vi ska bli föräldrar om allt går bra. Första 16 veckorna var jag övertygad om att jag skulle få missfall. Sedan var jag säker på att ena tvillingen dött. Efter rul i v19 släppte oron lite, men trots att jag känner dem hela tiden har jag svårt att förstå att vi lyckats. Att det är på riktigt... 

Adina15: Jag håller med Amalia02. Om vi kunde lyckas efter 6,5 år, med alla de problem som vi hade, så SKA det gå för er med! Kämpa!!!
    Håller tummarna så hårt för er! Hjärta

• Adina15

Tack sötaste fina Cassidy!
    jo jag minns era tidigare inlägg och kände igen mig i mycket som ni upplevde. vi har också kämpat i ca 6 år med 15 diverse behandlingar etc och har i övrigt liksom ni, varit stödpersoner åt en funktionshindrad kille (ni kanske rent av var stödfamilj?) och man är angelägen om att hjälpa till på annat håll osv

blir verkligen så himla glad att ni lyckades till slut! och två på en gång är väl fantastiskt för då behöver ni kanske inte längta efter en andra graviditet.

v28 är långt gånget... häromdagen fick min väninna barn redan i 32 veckan, men gick hur bra som helst och barnet var friskt och sååå fint! de får vistas på BB under kontroll en tid under uppsikt vilket är fullt förståeligt. 
    du kommer säkert också föda tidigare än beräknat i och med tvillingfödsel, och för din egen del kanske det bara är positivt också med tanke på alla besvärligheter du tvingas gå med nu. 

ta hand om dig och må så gott det går, stor kram!

• PiOmiO
    Adina15 skrev 2014-03-24 11:55:59 följande:
    sweet, tack! jaadu vi kör vidare på inseminationsförsök med donator eftersom min makes spermier inte var toppkvalitet (vi har gjort ivf-försök också).
    ja guuud vad vi tragglat på med detta i många år nu, jag och min make längtar SÅ mycket efter ett barn som ska förgylla vår tillvaro och ta oss från steget partners till familj. adoption är inget alternativ för oss så vi kämpar på så länge vi orkar.. men hoppet är det sista som överger människan, inte sant!?

stor kram 
    Hej alla här inne. Så tråden lever vidare märker jag
    Så uppdate från vår sida... Efter 6misslyckade inseminationer vid 5st tillfällen i danmark så är vi bara flera 10-tusentals kroner fattigare och inte ett enda barn rikare...=/

MEN lite positivt i alla våra tråkigheter är att vi ÄNTLIGEN har blivit uppringda av SU, det är ÄNTLIGEN våran tur att få hjälp i sverige, ska dit i över morgon (torsdag) på första intromötet för spermiedonation, och vi har blivit lovade från innan att vi ska få starta med IVF direkt eftersom vi vilken stimulans jag behöver för att "producera" ägg Så hoppet är inte ute ännu, men oj vad vi är trötta på att vänta, vänta och vänta utan att kunna påverka. Så snart börjar bloggen bli mer uppdaterad om ni vill följa. www.piomio.blogg.se

Adina 15 - 2014 får enna bli vårt år tycker jag. Varför ser ni inte adoption som ett alternativ? Vi ställde oss i adoptionskö i hmm september/oktober tror jag det var. Kändes bra att väl ha bestämt sig för att gå med, och få ett ärendenummer.
    STOR KRAM* å grattis till er som är i väntanstider!
    Life is not fair; get used to it.
  • Adina15

PiOmiO: HEEEJ! länge sen, jag var övertygad om att du hade lyckats efterom jag inte sett skymten av dig på en tid. skönt att höra ni kommit vidare i kön, men trist med 5 misslyckade inseminationer. detvar ungefär där nånstans som jag tappade räkningen på antal utförda försök.. tills journalerna på kliniken påminde mig om att jag var uppe i 10:e försöket. gulp. och nu är 12:e försöket avklarat. ger mig fasen inte!!! 2014 ÄR vårt år!
    stor kram och lycka till med era ivf:er, mitt tips är att inte vara rädd för att ta hormonerna. se det som en jobbig men övergående period. och lyckas det är det värt ALLT!
    kram

• PiOmiO
    Adina15 skrev 2014-03-25 14:29:27 följande:
    PiOmiO: HEEEJ! länge sen, jag var övertygad om att du hade lyckats efterom jag inte sett skymten av dig på en tid. skönt att höra ni kommit vidare i kön, men trist med 5 misslyckade inseminationer. detvar ungefär där nånstans som jag tappade räkningen på antal utförda försök.. tills journalerna på kliniken påminde mig om att jag var uppe i 10:e försöket. gulp. och nu är 12:e försöket avklarat. ger mig fasen inte!!! 2014 ÄR vårt år!
    stor kram och lycka till med era ivf:er, mitt tips är att inte vara rädd för att ta hormonerna. se det som en jobbig men övergående period. och lyckas det är det värt ALLT!
    kram
    Mycket längesedan JA!, Nej tyvärr, vi har ju inte lyckats ännu...vi har ju köat å köat å köat i sverige, och under tiden provat hela 6st inseminationer i danmark.
    Ja räkningarna är ju inte att leka med. har du försökt skicka in å se om du får tillbaka något från försäkringskassan? Jag har inte vågat, är rädd för att de ska "dra av" från våra försök i sverige =S
    Nu var vi på mötet igår, och vet du vad! Vi ska få sätta igång DIREKT.. först sa de v 24-25 som prel äp-vecka, men de hade fått en återbudstid och ringde upp oss på mobilen när vi var på g hem!!!! blev helt chockad, de hade fått en avbokning vecka 19 vilket innebär att jag börjar spraya på mensen som kommer nästa måndag ungefär...lycklig*
    Men ni köar väl i sverige också?! eller?! Har ju gjort IVF tidigare och besvärades inte varken av sprutorna eller hormonernas effekter då, så hoppas på att de kommer gå fint även denna gången!.
    STOR KRAM**
  • Adina15

aaah jag hade missat att ni gjort ivf tidigare, hade för mig det var insemination ni satsat på. det här med att skicka in till försäkringskassan måste jag kolla upp, har hört det från flera håll nu, antar att jag inte uppfyller kriterierna för att få ersättning... är bara en känsla jag har.
    jo vi har gjort 3 ivf:er via landstinget, lyckades en gång men fick missfall. embryona var inte toppkvalitet p g av min makes dåliga spermier så vi beslutade att gå vidare på insem via donator privat. inget fel på mig som det verkar, ändå vill det sig inte. men jag ger mig fasen inte!!!

Men så himla roligt att ni fick ett framsving i kön! och inte så lite heller.. grattis! ladda med lugn och vitaminer nu så jäklarns ska det gå! ni förtjänar det nu! är det ivf med din make eller med donator? annat?

• PiOmiO
    Adina15 skrev 2014-03-31 11:14:47 följande:
    aaah jag hade missat att ni gjort ivf tidigare, hade för mig det var insemination ni satsat på. det här med att skicka in till försäkringskassan måste jag kolla upp, har hört det från flera håll nu, antar att jag inte uppfyller kriterierna för att få ersättning... är bara en känsla jag har.

jo vi har gjort 3 ivf:er via landstinget, lyckades en gång men fick missfall. embryona var inte toppkvalitet p g av min makes dåliga spermier så vi beslutade att gå vidare på insem via donator privat. inget fel på mig som det verkar, ändå vill det sig inte. men jag ger mig fasen inte!!!

Men så himla roligt att ni fick ett framsving i kön! och inte så lite heller.. grattis! ladda med lugn och vitaminer nu så jäklarns ska det gå! ni förtjänar det nu! är det ivf med din make eller med donator? annat?

Ja så det är skönt när man nu denna gången vet hur allt går till. Det är spermiedonation nu på sahlgrenska. Känns toppen.

Men har ni inte fått ställa er i spermiedonationskön i sverige då? Eller anser de inte att ni är berättigade det i sverige? Våra försök nollställdes då.. hade ju gjort 1,5försök innan (första gången svarade jag inte på hormonerna) men nu har vi tre fulla försök

Kram
  • Adina15

väldigt intressant, jag måste kolla upp det här. det är klart det borde funka att jag söker på egen hand, att det liksom nollställs sedan tidigare försök eftersom det gick via min partner och hans sjukdomshistoria... men vart sjutton vänder man sig? husläkare/ annat? nu jäklar fick jag något att bita tag i. tack snälla för tips!!!

• PiOmiO
    Adina15 skrev 2014-04-01 13:43:51 följande:
    väldigt intressant, jag måste kolla upp det här. det är klart det borde funka att jag söker på egen hand, att det liksom nollställs sedan tidigare försök eftersom det gick via min partner och hans sjukdomshistoria... men vart sjutton vänder man sig? husläkare/ annat? nu jäklar fick jag något att bita tag i. tack snälla för tips!!!

Va bra att jag väckte en ny idé! Värt att kolla upp iaf. Men om ni har använt alla ivf försök och kliniken anser att ni har fullt dugliga ägg och spermier så vet jag inte om det går.. men som sagt värt att höra! Jag skull nog ringt till gyn och därifrån få remiss till reproduktionsmedicin (för tror man behöver remiss dit) jag trodde ju att ni stod o donationskö i sverige..och att ni liksom vi "provade lyckan i danmark under den långa väntetiden"

Stor Kram!
Svar på tråden Insemination - sommaren 2013