• Anonym (Orolig)

Hjälp. Dottern har en knöl i nacken..!

Dottern på 2,5 år har en liten hård kula, som en ärtas storlek, bak i nacken. Typ jäms med ryggraden, sen precis innan nacken börjar så sitter den. Den rör sig inte och den ömmar när man pillar på den, dottern säger aj! Vad kan detta vara?? Så orolig nu. Hon har, är lite förkyld med feber och snuva.. Fasiken, kan bara tänka cancer när jag tänker knölar på kroppen. Lugna mig lite, så nojig och orolig..

• Svar på tråden Hjälp. Dottern har en knöl i nacken..!
  • Anonym (Orolig)

Ja så typiskt!!! Alltid sena kvällar och helger.. Suck.

• Anonym (Om)

Om hon är förkyld med lite feber och snuva så är det nog en lymfkörtel som reagerar och håller på att mota bort förkylning/feber/snuva. Det är ju i samband med någon halsinfektion eller halsont som man kan få en eller flera förstorade lymfkörtlar just på halsen.

Man brukar inte få svar av läkaren direkt. Kom tillbaks om ett par veckor så får vi se om den minskat eller fötsvunnit. Det är det svar vi fått i liknande situation.

• Anonym (Orolig)

Okej. Ja jag vill ändå kolla upp den, den sitter bak i nacken, typ känns som den sitter högst upp på ryggraden, precis i nacken innan skallen börjar. Hehe svårt att förklara exakt men ja. Där sitter en lite kula, stor som en lite ärta typ, stenhård och icke rörlig. Känns lagom läskigt..

• LinneaP

Vända sig till FL när man tror sitt barn har en farlig knöl.... Smart!

• Musik
    Anonym (Orolig) skrev 2013-06-01 06:04:25 följande:
    Okej. Ja jag vill ändå kolla upp den, den sitter bak i nacken, typ känns som den sitter högst upp på ryggraden, precis i nacken innan skallen börjar. Hehe svårt att förklara exakt men ja. Där sitter en lite kula, stor som en lite ärta typ, stenhård och icke rörlig. Känns lagom läskigt..
    Men då är det inte kotan C7 som buktar ut.
  • Musik
    LinneaP skrev 2013-06-01 09:25:08 följande:
    Först och främst så var det elva på kvällen. Rätt så sent att bege sig ut när det inte handlar om något akut. Sen tror jag inte att ts endast skulle gå på det som skrevs i tråden och strunta i ett läkarbesök. Hon ville bara känna lite lite lugnare. så dumförklara ts är onödigt.
  • Anonym (hej)

Nu är inte jag ett barn men kan berätta ändå. Jag fick en liten liten knöl på halsen bak mot nacken, den växte och växte i ett par veckor, efter ca 1-2 månader var den så stor samt att den hade massa småknölar runt om sig så jag var tvungen att luta huvudet åt det hållet så skinnet skulle räcka till. Det såg för hemskt ut. For på vc och var nästan säker på att det var cancer, men nä, ingen av alla läkare där plus specen visste vad det var. Flick antibiotika och den försvann. Så är säkert inget farligt :) En läkare i mitt stall sa att typiska cancerknölar gör inte ont och dom brukar ha småknölar runt sig, nu hade min det också men det var ju ändå inte cancer.

• Anonym (me)
    LinneaP skrev 2013-06-01 09:25:08 följande:
    Och vad anser DU att ts skulle ha gjort då? Hon har ju ringt 1177 också. Men du kanske är en sådan hysterisk människa som hade kastat dig på telefon och ringt 112 eller belastat akuten. Det var ju inte direkt så att ts hade ett AKUT läge som behövde åtgärdas omgående.

Så den mindre smarta i detta sammanhang är snarare DU!
  • Anonym (lugn!)

Jag tror det är körteln. Det hade min son också när han var mindre och en läkare på VC kollade det och sa att det var just en körtel och att man ofta känner körtlarna på små barn.

• LinnVirvelvind

Antagligen är det bara något tillfälligt, avvakta någon vecka och se om den försvinner. Körtlar som är svullna pga infektion försvinner snabbt igen. Gör den inte det bör ni kolla upp den, då ska läkaren ta ett cellprov från den - man kan nämligen inte se vad det är genom att bara glo på den, vilket säger sig självt. Jag fick knölar likt den din dotter har, som ömmade och var som små ärtor. Det var tyvärr aggressiv cancer, men pga läkare som inte stack i dem på en gång gick jag flera månader utan att få behandling då alla trodde mina knölar var fettknölar... Suck.

• keron

Låter som en svullen lymfkörtel. Mina ungar har/har haft såna lite då och då.

• Anonym (Orolig)

Tror du seriöst att jag går på endast svar här ifrån? Nu var det ju Inge akut och väldigt sent igår, dottern är idag som vanligt, pigg och frisk men knölen är kvar och som den var igår.. Man känner den när hon tippar fram skallen, inte annars.. Jag rådfrågade och förstår inte varför du ens måste yttra dig?? Men åk in akut du för allt och ta upp plats och tid för dom som verkligen behöver. Jag ringer VC på måndag!!!

• mammasgullar

Upptäckte en knöl på min son förra veckan, som en stor bula mitt på huvudet, och ingen visste vart den kom ifrån, den var hård ca 1-1,5 cm omkrets och huden runt om såg Inge annorlunda ut, det var ingen bula från ett slag i huvudet så jag fick komma till en jourtid hos husläkaren ett par timmar senare,

Då hade "bulan" blivit röd och irriterad och det var troligtvis en reaktion på ett bett av mygga eller liknande. Men jag kunde liksom du bara se cancer framför mig oxh fick sån panik fram tills vi kom till läkaren.

Jag skulle ringa 1177 oxh be om en tid för att undersöka hos närmaste husläkarjour så fort som möjligt när det är "mystiska" knölar.

• Anonym (Orolig)

Känns verkligen jobbigt just nu :( det syns inget runt om liksom heller, känns bara i vissa lägen, jag vet ju inte om den alltid funnits heller, aah, blir tokig på alla nojor & tankar men jag ser bara cancer..... Känner man på ryggraden så är ju hela ryggen som knölar som sticker ut eller vad man ska säga, bara denna som utmärker sig större..

Tänkte ringa & få en tid till imorn så hoppas jag vi blir tagna på allvar.

• Anonym (Orolig)

Ringde 1177 igen och fick prata med världens bästa sköterska! Hon bokade in en tid åt oss på jourmlttagningen här i stan, 18 var vi där. En kanon läkare som tog mig på allvar fick vi träffa. Lyssnade på henne, klämde och kände, stick i fingret. Hon har virus men inte för högt så hon sa Alvedon, vätska o glass! Min finns lilla tjej, så duktig. Och knölen, ja det va C7 kotan, så den är ju ofarlig och heeelt normal men hon tyckte det va väldigt bra att vi kom in så vi slipper oron. Skönt känner jag just nu!!! Tack till er alla :)

• Anonym (lymfkörtel?)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-06-01 21:41:34 följande:
    Ringde 1177 igen och fick prata med världens bästa sköterska! Hon bokade in en tid åt oss på jourmlttagningen här i stan, 18 var vi där. En kanon läkare som tog mig på allvar fick vi träffa. Lyssnade på henne, klämde och kände, stick i fingret. Hon har virus men inte för högt så hon sa Alvedon, vätska o glass! Min finns lilla tjej, så duktig. Och knölen, ja det va C7 kotan, så den är ju ofarlig och heeelt normal men hon tyckte det va väldigt bra att vi kom in så vi slipper oron. Skönt känner jag just nu!!! Tack till er alla :)
    Bra jobbat TS!!!!
  • FireLady
    Anonym (Orolig) skrev 2013-06-01 21:41:34 följande:

Skönt att det var inget!
  • Anonym (Orolig)

Tack! Känns så bra och så skönt nu :) imorn kör vi glassmys och hoppas hon snart kryar på sig! Tack för ert stöd!! :) Känns så skönt att jag åkte in och inte väntade, nu slipper jag ju oron och alla jobbiga tankar!!!! Min fina tjej.

Svar på tråden Hjälp. Dottern har en knöl i nacken..!