• Anonym (villmenvågarinte)

Att kyssa en tjej

Hej!
    Snabb bakrundsinfo:
    Jag har nyligen lärt känna en tjej genom gemensamma vänner. Vi träffades på en grillkväll och det sa bara klick. Sedan dess har vi umgåtts ganska mycket och trots att vi båda ser oss som hetro så upplever jag att det finns en spänning mellan oss som inte brukar finnas där med andra tjejer. I början försökte jag trycka undan det men nu är det bara att acceptera faktum- jag har gått och blivit kär i en tjej. 
    Jag vet inte om hon känner samma. Hon säger att hon är hetro men samtidigt verkar hon lite smånyfiken på tjejer. Vi är inte särskilt fysiska med varandra, kramas inte så mkt tex, men ibland upplever jag att hon rör vid mig på ett nästan romantiskt/intimt sätt. Typ när översta knappen i mitt linne hade gått upp och hon ställde sig nära, tittade mig i ögonen och knäppte den åt mig. Hon sa inget utan bara log, nästan lite blygt. Haha, vad töntigt det känns att skriva, men vill ge en liten bild av situationen! 

Nu till min fråga: Hur tar jag det här steget längre, för att se om det kan bli något? Att rakt ut berätta vad jag känner vågar jag inte, det hade framför allt blivit väldigt pinsamt med gemensamma vänner och så om hon inte känner samma. Och vill inte göra henne obekväm. Skulle vilja kyssa henne, men hur gör man? Vill ju inte våldföra mig på henne om hon inte vill, och dessutom vore det så grymt pinsamt om jag har missuppfattat situationen! Några titta-varandra-i-ögonen-och-så-bara-händer-det-moments kan jag nog inte räkna med utan jag måste ha en bättre plan än så. Av olika skäl kan jag inte heller ta till alkohol som knep. 

Så hjälp mig nu, HUR sk jag göra? Hur fick ni till första kyssen med någon som ni fortfarande var osäker på huruvida den gillade er eller inte? :) 

• Svar på tråden Att kyssa en tjej
  • Anonym (br)

Hon föreslår att du ska ta av dig linnet, ni ligger under samma filt i flera timmar, hon tar av sig brallorna.....hon gillar dig tjejen! Nu är det dags! Lycka till!

• kinna82

Det är ju öppet hela vägen tjejen!

Hur låter era sms? Har du tackat för senast och berättat hur mysigt du tyckte att det var? Sms kan vara hur tolkningsbara som helst och lätta att ladda med lite dubbeltydiga hints skriver ni kram eller puss i era sms?

Saken är den att hon säkert försöker tolka minst lika mycket som du, den enda nackdelen med att vara kär i en tjej antar jag, båda tolkar och analyserar

• kinna82

Skriv något i stil med, det enda som saknades var en flaska vin och ett hångel följt av en blinkande smiley se vad hon svarar för du kan ju bara säga att det var en intim situation och hade det varit en kille så hade det blivit åka av, om hon skulle tycka att det var en konstig kommentar fast det tror jag inte hon kommer göra, hon skrattar säkert och håller med

• fibbe

Varför pratar du inte med henne istället? Det måste ju bli mindre pinsamt OM hon nu bara ser dig som en kompis?

Säg typ bara att du måste prata med henne,sen: "Jo,du... Det jag kommer säga nu hoppas jag INTE kommer förstöra våran vänskap,men det här börjar kännas ganska förvirrande i min hjärna... Det känns liksom som om vi har något mer än nån vänskaplig relation,iallafall från min sida,och jag tror faktist att jag gillar det.. Jag har aldrig någonsin ens funderat på att vara ihop med en tjej,men det är något hos dig som gör att dom tankarna har dykt upp,så jag skulle vilja reda ut det här nu hur det ligger till igentligen innan det går för långt."

Då säger hon antagligen att hon känner likadant,då är det fritt fram för en kyss. Ser hon chockad och livrädd ut så får du säga att du absolut inte menade att skrämma henne,men att hon verkligen är vacker. Sen är det upp till henne om hon vill fundera ett tag eller om hon bara vill vara kompisar,då kommer hon antagligen säga det! Då får du "skämta" bort det med ett "Åhh vad skönt att vi redde ut det här,men då vet jag,så då får jag springa runt och vara lite småkär i dig i smyg tills det går över!"

Det måste ju vara det absolut lättaste!?!

• Anonym (br)
    fibbe skrev 2013-08-07 10:13:01 följande:
    Varför pratar du inte med henne istället? Det måste ju bli mindre pinsamt OM hon nu bara ser dig som en kompis?

Säg typ bara att du måste prata med henne,sen: "Jo,du... Det jag kommer säga nu hoppas jag INTE kommer förstöra våran vänskap,men det här börjar kännas ganska förvirrande i min hjärna... Det känns liksom som om vi har något mer än nån vänskaplig relation,iallafall från min sida,och jag tror faktist att jag gillar det.. Jag har aldrig någonsin ens funderat på att vara ihop med en tjej,men det är något hos dig som gör att dom tankarna har dykt upp,så jag skulle vilja reda ut det här nu hur det ligger till igentligen innan det går för långt."

(...)

Sen är det upp till henne om hon vill fundera ett tag eller om hon bara vill vara kompisar,då kommer hon antagligen säga det! Då får du "skämta" bort det med ett "Åhh vad skönt att vi redde ut det här,men då vet jag,så då får jag springa runt och vara lite småkär i dig i smyg tills det går över!"

Det måste ju vara det absolut lättaste!?!
    Mycket bra förslag och resonemang, håller med!
  • engdahl

Jag är ingen expert men nog låter er mysiga stund under filten som något romantiskt och betydligt mer intimt än något en kvinna normalt gör med en tjejkompis, nära väninna, syster eller mamma.

Jag tycker att ni passerat gränsen för enbart vänskap och att ni är i första, inledande zonen för etablering av ett kärleksförhållande.

Bekräfta hennes små steg och ta små egna, ta lite mer på henne nästa gång, ligg ansikte mot ansikte och håll om henne och titta henne i ögonen - då vill ni säkert kyssas båda två :)

Jag håller tummarna för dig, för er!

Kram

Många bra råd! Tack, jag är på allvar väldigt glad att jag har den här tråden så att jag får skriva av mig lite, och era inputs är guld värda!
    Att prata med henne låter bra, men känns extremt skrämmande. Det blir så tydligt på något sätt. Jag är nog mer bekväm med små pyttesteg där jag fysiskt visar vad jag känner tror jag.

Vad tror ni andra? Är det bättre att prata med henne och tala om vad jag känner eller är det bättre att fortsätta med mitt mission att kyssa henne? OM hon är säker på vad hon känner för mig spelar det ju ingen roll. Om hon däremot är förvirrad, nyfiken men osäker, eller om hon gillar mig men inte riktigt vågar erkänna det för sig själv, då tänker jag att skillnaden kan bli viktig. Vad tror ni? Jag är så osäker och förvirrad just nu! 

engdahl skrev 2013-08-07 11:32:59 följande:
    Jag är ingen expert men nog låter er mysiga stund under filten som något romantiskt och betydligt mer intimt än något en kvinna normalt gör med en tjejkompis, nära väninna, syster eller mamma.

Jag tycker att ni passerat gränsen för enbart vänskap och att ni är i första, inledande zonen för etablering av ett kärleksförhållande.

Bekräfta hennes små steg och ta små egna, ta lite mer på henne nästa gång, ligg ansikte mot ansikte och håll om henne och titta henne i ögonen - då vill ni säkert kyssas båda två :)

Jag håller tummarna för dig, för er!

Kram
    Det här låter så bra! och det blir inte för uppenbart och pinsamt heller, mer att jag använder situationen som den är. Ska absolut våga lägga mig ansikte mot ansikte nästa gång ;) 
  • NannaLi

Nu har jag läst hela tråden och jag förstår hur du känner dig, TS. För oss andra är det så självklart, men du är rädd för att den där kyssen ska ge en negativ effekt..

Det får mig att tänka på en egen erfarenhet. Det var visserligen med en man, men jag tror att känslan är detsamma.

Jag visste att jag var kär i honom, vi pratade i telefon, umgicks och gosade i soffan. Vi hade t.o.m. sex.. men INGEN KYSS. Jag höll på att bli tokig, men vågade inte ta steget att kyssa honom. Det fanns miljontals med tillfällen, men jag vågade inte. Jag trodde att den där kyssen skulle visa mina känslor och att han skulle rata mig efter det..

Det tog ett HALVÅR innan den där kyssen kom. Och då var det HAN som tog initiativet.. Efter det kunde vi inte sluta att kyssa varandra.. Idag är vi gifta och jag kan erkänna att ALLA kunde läsa av att det skulle bli vi.. men en annan kunde inte läsa av dessa tecken.

Vet hur dina känslor känns, men tvivla inte.

Det snabbaste sättet för en förälder att tilldra sig ett barns uppmärksamhet är att sätta sig ner och se ut att ha det bekvämt.
  • Emma82Johansson
    Anonym (villmenvågarinte) skrev 2013-08-07 12:26:31 följande:
    Många bra råd! Tack, jag är på allvar väldigt glad att jag har den här tråden så att jag får skriva av mig lite, och era inputs är guld värda! Att prata med henne låter bra, men känns extremt skrämmande. Det blir så tydligt på något sätt. Jag är nog mer bekväm med små pyttesteg där jag fysiskt visar vad jag känner tror jag. Vad tror ni andra? Är det bättre att prata med henne och tala om vad jag känner eller är det bättre att fortsätta med mitt mission att kyssa henne? OM hon är säker på vad hon känner för mig spelar det ju ingen roll. Om hon däremot är förvirrad, nyfiken men osäker, eller om hon gillar mig men inte riktigt vågar erkänna det för sig själv, då tänker jag att skillnaden kan bli viktig. Vad tror ni? Jag är så osäker och förvirrad just nu! 

Hej! Min flickvän Emma rådde mig att skriva i denna tråd. Jag har suttit i exakt samma sits som dig. Jag träffade Emma på en klubbfest för lite mer än ett år sedan. Jag blev kär i Emma från första blick hon gav mig. Hon fick mig att sväva på moln och jag föll direkt för det lite amerikanska sättet, framåt och öppen, hon visade. Vi hade hamnat bredvid varandra vid middagen dessutom och jag fick chansen att lära känna henne bättre direkt. Vi umgicks hela kvällen och när jag skulle ta tricken själv hem så följde Emma mig hela vägen till min lägenhet. Jag insåg då att henne vill jag ha, henne vill jag bli ihop med. Vi började umgås allt mer. Emma tog med mig ut och fiska, spela golf och jag ville inget hellre ön att vara nära henne. Jag försökte spela nybörjare och Emma fick visa mig gång på gång hur man slog ett utslag eller kastade ut draget. Jag försökte gör som dig, vara mer intim genom lång kramar, mysa under filt medan man såg på film och klia varandra på rygg och armar. Jag var också rädd för att Emma inte skulle ha samma känslor för mig som jag hade för henne, men jag hoppades på att om ändå Emma inte hade det så skulle vi kunna fortsätta vara vänner. Men så insåg jag att jag fick ju heller aldrig reda på vilka känslor hon hade för mig om jag inte tog initiativet till en kyss. Så jag bjöd in henne till att kolla när jag spelade match och jag såg till att hon hamnade med mina medspelares respektive. När jag efter matchen gick upp till läktaren där hon satt kramade hon om mig och då tog jag chansen, jag kysste henne. Emma blev så förvånad att hon gjorde varken motstånd eller kysste tillbaka. Nu, ett år senare, sitter vi här, förlovade, bröllop inplanterat i december och en planerad inciminering i september! Lycka till! // Linnéa.
    Lesbisk och framgångsrik.
Svar på tråden Att kyssa en tjej